• ۰۹۰۲۳۹۵۱۱۱۱
  • پيروزی ، بين مترو پيروزی و نبرد ، كوچه ايلخان ، پلاك ١٢
گفتار درمانی شکاف کام و لب

گفتار درمانی شکاف کام و لب

مدت مطالعه: دقیقه
نویسنده: تیم محتوا
انتشار : ۱۹ تیر ۱۴۰۳

گفتار درمانی شکاف کام و لب می‌تواند از طرق مختلف به کودکان مبتلا کمک کند. آنها ممکن است در تولید صداهای خاصی مانند «م»، «ب» و «پ» مشکل داشته و به گفتاردرمانی نیاز داشته باشند.

شکاف کام و لب هر دو می‌توانند باعث مشکلات گفتاری شوند. کودکان مبتلا به این بیماری‌ها ممکن است در تولید صداهای خاصی مانند «م»، «ب» و «پ» مشکل داشته باشند. آن‌ها همچنین ممکن است در ساختن صداهای همخوان خاصی مانند «ک» و «گ» مشکل داشته باشند. علاوه بر این، کودکان مبتلا به شکاف کام ممکن است در تلفظ صحیح کلمات دچار مشکل شوند و به‌صورت تودماغی صحبت کنند.

 

شکاف لب یا شکاف کام باعث ایجاد چه اختلالاتی می‌شوند؟

شکاف کام و شکاف لب می‌توانند باعث ایجاد اختلالات دیگری ازجمله عوامل زیر شوند:

  • مشکلات تغذیه. نوزادان ممکن است در تغذیه مشکل داشته باشند؛ زیرا نمی‌توانند مکش انجام دهند و این مسئله می‌تواند منجر به خفگی یا ذات‌الریه شود.
  • مشکلات شنوایی. شکاف کام می‌تواند باعث مشکلات شنوایی شود؛ زیرا می‌تواند بر نحوه عبور امواج صوتی از دهان و بینی تأثیر بگذارد.
  • اختلالات گفتاری. کودکان مبتلا به شکاف کام ممکن است در صحبت کردن واضح مشکل داشته باشند. این به این دلیل است که دهان آن‌ها قادر به تولید تمام صداهای موردنیاز برای گفتار نیست. همچنین ممکن است در بیان (تلفظ صحیح کلمات) و روانی (لکنت) گفتار مشکل داشته باشند.

اختلالات ناشی از لب شکری بودن

 

چگونه گفتار درمانی به کودکان مبتلا به شکاف لب یا کام کمک می‌کند؟

طبق تحقیقات حدود نیمی از کودکان مبتلا به شکاف کام در برخی مواقع به گفتار درمانی نیاز خواهند داشت. کودکان مبتلا به شکاف لب ممکن است مشکلات گفتاری زیادی نداشته باشند. کودکان مبتلا به شکاف کام معمولاً دارای یک اختلال مفصلی یا اختلال رزونانس هستند.

اختلال بیان زمانی است که کودک در گفتن صداهای صحیح و واضح مشکل دارد. برای کودکان مبتلا به شکاف کام، این مشکل به‌دلیل آناتومی دهان آن‌ها است. آن‌ها یاد گرفته‌اند که آناتومی را با تلفظ گفتار به روشی متفاوت جبران کنند.

همان‌طور که در بالا ذکر شد، یک کودک مبتلا به شکاف کام ممکن است به تودماغی حرف زدن مبتلا شود که یک اختلال رزونانسی است. اختلال رزونانسی به مقدار غیرعادی انرژی صوتی در حفره‌های دهان یا بینی اشاره دارد.

برای کودکان مبتلا به شکاف کام، یک گفتار درمانگر به آن‌ها الگوهای گفتاری صحیح بیان صداها را آموزش می‌دهد. درمانگر همچنین به آن‌ها کمک می‌کند تا با توجه به ساختارهای دهانی و کامی فعلی خود، توانایی‌های رزونانس خود را تا حد امکان بهبود بخشند.

کودکان مبتلا به شکاف کام ممکن است نسبت به کودکانی که ناهنجاری‌های ساختاری ندارند به زمان بیشتری برای گفتار درمانی نیاز داشته باشند. یا ممکن است گفتاردرمانی را به صورت مرحله‌ای دریافت کنند.

کودکان مبتلا به شکاف کام و لب ممکن است جراحی‌های مختلف و تجهیزات ارتودنسی نیاز داشته باشند. گفتار درمانگر آن‌ها برای دستیابی به واضح‌ترین گفتار ممکن در هر مرحله از روند درمان با آن‌ها کار خواهد کرد.

حتی اگر ساختار دهان کودک پس از جراحی بهبود یابد، ممکن است هنوز نیاز به یادگیری الگوهای گفتاری صحیح و رزونانس مناسب داشته باشد. این به این دلیل است که آن‌ها برای مدت طولانی به یک طرفه صحبت کردن عادت کرده‌اند و برای یادگیری الگوهای صحیح گفتار به کمک نیاز دارند. گفتار درمانگر می‌تواند تا زمانی که کودک نیاز به درمان داشته باشد با او کار کند.

 

در طول گفتار درمانی برای کودک لب شکری چه اتفاقی میفتد؟

در طول اولین جلسه، آسیب‌شناس گفتار-زبان کودکان (SLP) از شما سؤالاتی در مورد فرزندتان می‌پرسد. این سؤالات شامل تاریخچه پزشکی و رشد حرکتی کودک شما می‌شود. آن‌ها همچنین معاینه فیزیکی و ارزیابی گفتار و زبان را انجام خواهند داد. بر اساس این اطلاعات، SLP یک برنامه درمانی متناسب با نیازهای فردی فرزند شما ایجاد خواهد کرد.

گفتار درمانی می‌تواند از طرق مختلف به کودکان مبتلا به شکاف کام کمک کند. در اینجا فقط چند مورد است:

  • برای فن بیان، گفتار درمانگران می‌توانند به کودکان مبتلا به شکاف کام و لب کمک کنند. آن‌ها به کودکان کمک می‌کنند یاد بگیرند که چگونه تمام صداهای موردنیاز برای گفتار را بسازند.
  • برای طنین، گفتار درمانگران می‌توانند به کودکان کمک کنند تا یاد بگیرند چگونه صداهای گفتار را طنین‌انداز کنند. این کار را می‌توان با استفاده از بینی و دهان آن‌ها انجام داد.
  • برای تغذیه، گفتار درمانگران می‌توانند به کودکانی که مشکل تغذیه دارند کمک کنند. کودکان مبتلا به شکاف لب ممکن است با بسته شدن لب مشکل داشته باشند که باعث ریختن آب هنگام نوشیدن از فنجان می‌شود. درمانگران می‌توانند به کودکان کمک کنند تا با استفاده از فنجان‌ها و نی‌های مختلف این مشکل را اصلاح کنند.
  • برای مهارت‌های اجتماعی، گفتار درمانگران می‌توانند به کودکان در تعامل اجتماعی کمک کنند. این مهارت‌ها شامل مهارت‌هایی مانند مهارت های نوبتی و مکالمه می‌شود.
  • برای تسلط، گفتار درمانگران می‌توانند به کودکانی که لکنت دارند کمک کنند که چگونه روان‌تر صحبت کنند. با فعالیت‌هایی مانند گفتار آهسته و شروع آسان، کودکان می‌توانند یاد بگیرند که گفتار خود را کنترل کنند و لکنت زبان را کاهش دهند.
  • اگر کودک قادر به صحبت کردن نباشد، گفتاردرمانگر می‌تواند به او کمک کند تا نحوه استفاده از AAC را یاد بگیرد. AAC شامل دستگاه‌ها و روش‌هایی است که می‌تواند به کودکان در برقراری ارتباط کمک کند. این روش‌ها تابلوهای تصویر، زبان اشاره و دستگاه‌های تولیدکننده گفتار هستند.

گفتار درمانی می‌تواند به کودک کمک کند تا:

  • بدون ریختن غذا و نوشیدنی بخورد
  • صداهای گفتار را به درستی بسازد
  • یاد بگیرد چگونه همه صداهای گفتار را بسازد
  • وضوح گفتار در آن‌ها بهبود یابد.
  • ترشح آب دهان کاهش یابد.
  • مشکلات بلع اصلاح شوند.

 

عدم درمان شکاف لب یا شکاف کام

شکاف کام درمان‌نشده می‌تواند منجر به مشکلات سلامتی جدی شود. این مشکلات شامل کاهش شنوایی، مشکلات دندانی و مشکلات تغذیه هستند. تشخیص زودهنگام و درمان برای بهترین نتیجه ممکن مهم است. اگر شما یا فرزندتان شکاف کام درمان‌نشده دارید، ممکن است مشکلات زیادی ایجاد شود. این مشکلات شامل:

  • عفونت گوش. وقتی کودک نفس می‌کشد هوا می‌تواند از شکاف خارج شود. شکاف کام درمان‌نشده می‌تواند باعث عفونت گوش شود.
  • اختلالات گفتاری. کودکان ممکن است در ایجاد برخی صداهای گفتاری مانند «ب»، «پ» و «م» مشکل داشته باشند. شکاف کام یا شکاف لب درمان‌نشده می‌تواند باعث اختلالات گفتاری مادام‌العمر شود.
  • مشکلات دندانی. کودکان ممکن است در مسواک زدن و نخ دندان کشیدن مشکل داشته باشند. این مسئله می‌تواند منجر به پوسیدگی و سایر مشکلات دندانی شود.
  • مشکلات تغذیه. کودکان ممکن است در تغذیه مشکل داشته باشند. آن‌ها ممکن است در مکیدن مشکل داشته باشند و ممکن است هنگام غذا خوردن دچار خفگی یا گیجی شوند.
  • مشکلات اجتماعی. کودکان مبتلا به شکاف درمان‌نشده ممکن است مشکلات اجتماعی داشته باشند. این مشکلات شامل موقعیت‌هایی مانند مسخره کردن کودکان دیگر می‌شود.

بیماری های مرتبط با شکاف کام و لب

جمع‌بندی

اگر فکر می‌کنید فرزند شما ممکن است شکاف کام یا لب داشته باشد، به پزشک مراجعه کنید. پزشک می‌تواند شما را برای ارزیابی به یک گفتار درمانگر ارجاع دهد. کارشناسان کلینیک توانبخشی راه کمال به فرزند شما کمک می‌کنند با چالش‌های مربوط به شکاف کام و لب مواجه شوید و بر آن‌ها غلبه کنید. توجه داشته باشید تشخیص و درمان زودهنگام بهترین نتیجه ممکن را برای فرزندتان به همراه دارد.

 

منابع

expressable.com

betterspeech.com

 

 

مطالب مشابه

عوارض داروهای بیش فعالی - خطرات استفاده بلند مدت
عوارض داروهای بیش فعالی - خطرات استفاده بلند مدت

آگاهی از عوارض احتمالی داروهای بیش فعالی برای والدین و متخصصان اهمیت زیادی دارد تا بهترین تصمیمات را برای مدیریت علائم این اختلال بگیرند و تأثیرات منفی را به حداقل برسانند.

مدرسه رفتن کودک دارای اوتیسم - مشکلات رایج در کلاس درس
مدرسه رفتن کودک دارای اوتیسم - مشکلات رایج در کلاس درس

مدرسه معمولاً محیط مناسبی برای کودکان مبتلا به اوتیسم نیست، و این می‌تواند در طول سال تحصیلی و حتی بعد از آن مشکلاتی جدی ایجاد کند. شناخت مشکلات کودکان در مدرسه به رفع آن‌ها و بهبود روند آموزش کمک می‌کند.

آزمایش ها و تست های مختلف برای تشخیص قطعی اتیسم
آزمایش ها و تست های مختلف برای تشخیص قطعی اتیسم

تشخیص اتیسم اغلب شامل ترکیبی از مشاهده‌های رفتاری، آزمون‌های روانشناختی، و در برخی موارد، آزمایش‌های ژنتیکی است. ، تشخیص زودهنگام آن می‌تواند منجر به ارائه مداخلات و حمایت‌های مؤثرتر شود.

چه چیزی باعث اوتیسم می شود؟ 9 علت مهم ابتلا به اتیسم
چه چیزی باعث اوتیسم می شود؟ 9 علت مهم ابتلا به اتیسم

اختلال طیف اوتیسم هیچ علت شناخته شده‌ای ندارد. با توجه به پیچیدگی این اختلال و این واقعیت که علائم و شدت آن متفاوت هستند، احتمالاً دلایل زیادی برای ابتلا به اتیسم وجود دارند.

اختلال و بیماری‌های همراه با اوتیسم چه هستند؟
اختلال و بیماری‌های همراه با اوتیسم چه هستند؟

معمولاً در کنار اوتیسم بیماری‌ها و اختلالات دیگری نیز رخ می‌دهند که به‌عنوان بیماری‌های همزمان در نظر گرفته می‌شوند. تقریباً سه‌چهارم کودکان مبتلا به اوتیسم مبتلا به یک بیماری همزمان است.

کاردرمانی کودکان اوتیسم + تمرین های کاربردی
کاردرمانی کودکان اوتیسم + تمرین های کاربردی

کاردرمانی اتیسم یکی از سه روش درمانی رایج در محیط مدرسه (همراه با گفتاردرمانی و رفتاردرمانی) است. کاردرمانگران در جهت طیف وسیعی از اهداف، از دست‌خط بهتر گرفته تا مهارت‌های بازی و یکپارچگی حسی به بیماران کمک می کنند.

زندگی با اختلال طیف اوتیسم - چالش عاطفی و اجتماعی
زندگی با اختلال طیف اوتیسم - چالش عاطفی و اجتماعی

زندگی افراد مبتلا به اتیسم با احساس اضطراب و استرس همراه است که این احساسات می‌توانند بر سلامت عاطفی، سازگاری و انعطاف‌پذیری آن‌ها در برابر استرس تأثیر بگذارند.

تمرین‌های فلورتایم برای کودکان دارای اوتیسم - شادی با کودک
تمرین‌های فلورتایم برای کودکان دارای اوتیسم - شادی با کودک

تمرین‌های فلورتایم برای کودک اوتیستیک تنهابرای سرگرم کردن او در طول بازی نیست، بلکه انجام فعالیتی برای سرگرم شدن با هم است. این شادی و لذت مشترک در طول بازی فرزند شما را به دنیایی مشترک می‌کشاند.

روش درمانی ABA (ای بی ای) برای درمان کودکان مبتلا به اوتیسم
روش درمانی ABA (ای بی ای) برای درمان کودکان مبتلا به اوتیسم

روش درمانی ABA در اتیسم بر اصول تحلیل رفتار مبتنی است و با هدف افزایش رفتارهای مطلوب و در عین حال کاهش رفتارهای چالش‌برانگیز کودک عمل می‌کند.

علائم اوتیسم در سنین مختلف - راهنمای کامل نشانه های اختلال
علائم اوتیسم در سنین مختلف - راهنمای کامل نشانه های اختلال

علائم اتیسم شامل مسکل در مهارت‌های اجتماعی مانند بازی، یادگیری و برقراری ارتباط و برخی نشانه های دیگر مانند رفتارهای تکراری، علایق وسواسی و چالش با غذا خوردن هستند.

نظرات

فیلدهای ضروری با علامت

×