رفتاردرمانی کودکان - انواع روش‌ها و تکنیک های درمان

رفتاردرمانی کودکان - انواع روش‌ها و تکنیک های درمان

مدت مطالعه: دقیقه
نویسنده: تیم محتوا
انتشار : ۰۷ بهمن ۱۴۰۲

رفتاردرمانی کودکان به رفع رفتارهای ناسالم کودکان است که تأثیر قابل‌توجهی بر روابط اجتماعی و زندگی روزمره آن‌ها دارند، کمک می‌کند و به کودک می‌آموزد مهارت‌های زندگی مانند توانایی مدیریت استرس، خشم و ناامیدی را فرا بگیرد.

یکی از مشکلاتی که باعث نگرانی والدین می‌شود،‌ رفتارهای ناسالم کودکان است که تأثیر قابل‌توجهی بر روابط اجتماعی و زندگی روزمره آن‌ها دارند. رفتاردرمانی به رفع این مشکل کمک می‌کند و به کودک می‌آموزد مهارت‌های زندگی مانند توانایی مدیریت استرس، خشم و ناامیدی را فرا بگیرد. در این مطلب به بررسی رفتاردرمانی و روش‌های آن می‌پردازیم.

رفتاردرمانی کودکان

رفتاردرمانی اصطلاحی کلی برای انواع درمان‌هایی است که برخی اختلالات سلامت روان را درمان می‌کند. این شکل از درمان به‌دنبال شناسایی و کمک به تغییر رفتارهای خودمخرب یا ناسالم است. این متد درمانی بر این اصل استوار است که همه رفتارها آموخته می‌شوند و می‌توان رفتارهای ناسالم را تغییر داد. تمرکز رفتاردرمانی اغلب بر روی مشکلات فعلی و نحوه تغییر آن‌ها است.
رفتاردرمانی می‌تواند به کودک شما کمک کند تا عادات و رفتارهای سالم را بیاموزد تا بتواند در مدرسه، خانه و محل کار پیشرفت قابل‌توجهی داشته باشد. متعهد شدن به رفتاردرمانی ممکن است طاقت‌فرسا باشد. اما یکی از بهترین راه‌هایی است که می‌توانید به‌وسیله آن از فرزندتان در چالش‌های عاطفی و رفتاری حمایت کنید.

 

رفتاردرمانی کودکان

 

چه زمانی کودکان به رفتاردرمانی نیاز دارند؟

اگر فرزند شما رفتارهای زیر را از خود بروز می‌دهد، به رفتاردرمانی نیاز دارد:

  • بروز رفتارهایی که باعث ایجاد اختلال در مدرسه می‌شوند.
  • بروز رفتارهایی که به زندگی اجتماعی او یعنی دوست‌یابی یا حفظ دوستان آسیب وارد می‌کنند.
  • بروز رفتارهایی که متناسب با سن او نیستند. به‌عنوان مثال، کودک 12 ساله نباید مانند کودک 2 ساله عصبانی شود.

 

علاوه بر رفتارهای ذکرشده، اگر کودک رفتارهای زیر را از خود نشان دهد،‌ قطعاً به کمک نیاز دارد. بنابراین بلافاصله او را نزد مشاور ببرید:

 

چه زمانی کودکان به رفتاردرمانی نیاز دارند؟

 

  • امتناع از تغییر: رفتارهای خود را بدون توجه به عواقب آن تغییر نمی‌دهد.
  • پرخاشگری: دائماً وسایل را می‌شکند، دیگران را آزار می‌دهد یا تهدید می‌کند.
  • عدم همدلی: به نظر می‌رسد که او به دیگران و احساسات آن‌ها اهمیت نمی‌دهد.
  • خودآزاری: به‌طور مداوم به خود آسیب می‌رساند. به‌عنوان مثال ،سر خود را به دیوار می‌کوبد.
  • ظلم به حیوانات: سعی می‌کند به حیوانات صدمه بزند.

رفتاردرمانی چگونه می‌تواند به فرزند شما کمک کند؟

کودکانی که رفتارهای چالش‌برانگیز یا خطرناک از خود نشان می‌دهند، می‌توانند از رفتاردرمانی بهره ببرند. این نوع درمان بر درک افکار و احساسات و تأثیرات آن بر رفتارهای کودکان متمرکز است. همچنین به آن‌ها کمک می‌کند تا انتخاب‌های بهتری داشته باشند.
محور رفتاردرمانی تبدیل رفتارهای نامطلوب به مطلوب است. اولین قدم این است که محرک‌هایی که باعث رفتار ناخواسته می‌شوند و دلیل ایجاد آن‌ها را کشف کنید. سپس، کودکان باید بتوانند تشخیص دهند که افکاری که درمورد این محرک‌ها دارند، صحیح نیستند. درنهایت، این افکار باید به‌شکلی مثبت‌تر شکل بگیرند. رفتاردرمانی بر چهار اصل اساسی ذیل استوار است:

  • تقویت رفتار خوب با تحسین یا نوعی پاداش
  • نادیده گرفتن رفتارهای نامناسب کودک
  • سلب امتیاز برای رفتارهای فاحشی که نمی‌توان آن‌ها را نادیده گرفت
  • حذف محرک‌هایی که باعث رفتار ناخواسته می‌شوند


رفتاردرمانی به کودکان کمک می‌کند تا رفتارهای تکانشگری و نافرمانی کمتری نشان دهند، خشونت کمتری داشته و کنترل بهتری بر افکار خود داشته باشند. همچنین به آن‌ها کنترل بیشتر و تصویر بهتری از خود نشان داده و توانایی حل مسئله و مکانیسم‌های مقابله‌ای را در آن‌ها بهبود می‌دهد.

چه کسانی باید تحت رفتاردرمانی قرار بگیرند؟

رفتاردرمانی می‌تواند کودکان مبتلا به طیف گسترده‌ای از اختلالات روانی را درمان کند. متداول‌ترین مشکلاتی که می‌توانند توسط درمانگر و با شیوه رفتاردرمانی معالجه شوند، عبارت‌اند از:

  • افسردگی
  • اضطراب
  • اختلالات هراس
  • مسائل مربوط به خشم

از این متد درمانی همچنین می‌توان برای درمان بیماری‌ها و اختلالات زیر در کودکان استفاده کرد:

  • اختلالات اشتها و پرخوری یا کم‌خوری
  • اختلال استرس پس از سانحه (PTSD)
  • اختلال دوقطبی
  • بیش‌فعالی
  • فوبیا ازجمله هراس‌های اجتماعی
  • وسواس فکری (OCD)
  • صدمه به خود
  • سوءمصرف مواد
  • اوتیسم

 حتما بخوانید: بیش‌فعالی کودکان چیست؟

تکنیک‌های رفتاردرمانی کودک

انواع مختلفی از رفتاردرمانی وجود دارند که در ادامه به بررسی برخی از آن‌ها می‌پردازیم:

 

تکنیک‌های رفتاردرمانی کودک

 

درمان شناختی‌رفتاری (CBT)

درمان شناختی‌رفتاری نوعی گفتاردرمانی است که به کودکان کمک می‌کند تا الگوهای تفکر و رفتار منفی را تغییر دهند. این درمان به فرزند شما آموزش می‌دهد افکار منفی را با افکار مثبت جایگزین کرده و تأثیر اعمالش بر خود و دیگران را درک کند. درمان شناختی‌رفتاری برای کودکانی که می‌توانند درمورد چالش‌های خود صحبت کنند، بهترین کارایی را دارد.
این روش درمانی به کودکان مبتلا به اوتیسم، بیش‌فعالی، افسردگی و تروما کمک می‌کند تا افکار و احساساتی را که منجر به رفتارهای مضر یا نامطلوب می‌شوند، پردازش کنند. به‌عنوان مثال، کودک مبتلا به بیش‌فعالی برای انجام تکالیف مدرسه مشکل دارد. درمانگر به کودک کمک می‌کند پروژه‌های بزرگ‌تر را به مراحل کوچک‌تر و آسان‌تر تقسیم کند تا نتیجه رفتاری او را تغییر دهد.

رفتاردرمانی دیالکتیک (DBT)

رفتاردرمانی دیالکتیک به کودکان کمک می‌کند تا یاد بگیرند که احساسات شدید را مدیریت، رفتارهای خود را تنظیم کرده و روابط معناداری با دیگران برقرار کنند. این روش درمانی به‌ویژه برای کمک به کودکانی که با طغیان‌های انفجاری یا مشکل در مدیریت احساسات شدید مانند غم و اندوه یا عصبانیت مواجه هستند، کاربرد دارد.
رفتاردرمانی دیالکتیک بر مفهوم تمرکز حواس تأکید دارد و به کودکان آموزش می‌دهد که بدون قضاوت با احساسات فعلی خود هماهنگ باشند. همچنین بر کمک به کودکان در یادگیری مهارت‌هایی تمرکز دارد که می‌توانند برای مدیریت موقعیت‌های چالش‌برانگیز عاطفی استفاده شوند. به‌عنوان مثال، اگر کودک در موقعیتی خاص احساس آشفتگی کند، ممکن است تکنیک‌های آرام‌بخشی مانند تنفس عمیق به او آموزش داده شوند.

درمان فعال‌سازی رفتاری (BAT)

فعال‌سازی رفتاری ابزاری عالی برای کودکانی است که با افسردگی یا اضطراب سروکار دارند. این روش درمانی بر اساس این تئوری است که اگر کسی ازنظر عاطفی دچار مشکل است، درگیر شدن در فعالیت‌های مثبت می‌تواند به بهبود ذهنیت او کمک کند.
زمانی که فعالیت‌ها با ارزش‌های کودک همسو باشند، این درمان معمولاً مؤثرتر است. برای مثال، اگر فرزند شما برای وقت گذراندن با دوستان خود ارزش قائل است اما به پیام‌ها پاسخ نمی‌دهد یا با آن‌ها بیرون نمی‌رود، درمانگر به او کمک می‌کند تا برای برقراری ارتباط مجدد گام‌های عملی بردارد. رویکرد دیگر این است که به بررسی فعالیت‌هایی که فرزندتان دیگر در آن‌ها شرکت نمی‌کند بپردازید و آنچه را که در رفتارهای اجتنابی او نقش دارند، تحلیل کنید.

بازی‌درمانی با محوریت کودک

بازی‌درمانی برای کودکان کوچک‌تری که هنوز نمی‌توانند احساسات خود را با کلمات بیان کنند، بهترین روش درمانی است. با بازی‌درمانی، کودک از اسباب‌بازی‌ها برای نمایش صحنه‌هایی از زندگی روزمره خود استفاده می‌کند. این روش به آن‌ها اجازه می‌دهد تا مهارت‌های مقابله‌ای سالم را تمرین کنند و بر احساسات خود کنترل داشته باشند.
درمانگر همچنین می‌تواند از بازی‌درمانی برای کمک به کودک برای پردازش تروما، ایجاد عزت نفس و توسعه مهارت‌های حل مسئله استفاده کند. این نوع درمان برای کودکانی که تخیل قوی دارند و می‌توانند احساسات خود را ازطریق بازی بیان کنند، بهترین کارایی را دارد.

خانواده‌درمانی

خانواده‌درمانی به کل خانواده کمک می‌کند محیطی سالم برای کودک ایجاد کنند. این روش درمانی به والدین کمک می‌کند تکنیک‌های فرزندپروری را بهتر بیاموزند، از خواهر و برادر کودکانی که دارای مشکلات رفتاری هستند، حمایت می‌کند و به همه اعضای خانواده اجازه می‌دهد تا نیازهای خود را به روشی ایمن و حمایتی بیان کنند.
خانواده‌درمانی همچنین به شناسایی عوامل محیطی‌ای که ممکن است در رفتارهای چالش‌برانگیز کودک شما نقش داشته باشند، کمک می‌کند. به‌عنوان مثال، اگر والدین در تعیین مرزهای رفتاری مشکل داشته باشند، درمانگر می‌تواند راهنمایی‌هایی را در ارتباط با انتظارات آن‌ها ارائه دهد.

تحلیل رفتار کاربردی (ABA)

تحلیل رفتار کاربردی، مداخله‌ای مبتنی بر علم است که از پاداش‌های مثبت برای شکل دادن و تقویت رفتارهای موردنظر استفاده می‌کند. این روش درمانی برای کودکان مبتلا به اوتیسم بسیار مفید است؛ زیرا به آن‌ها کمک می‌کند تا مهارت‌های اجتماعی، کلامی و حرکتی‌ای را که نمی‌توانند مانند همسالان خود بیاموزند، فرا بگیرند.
هدف روش تحلیل رفتار کاربردی این است که به کودکان کمک کند تا مهارت‌های زندگی روزمره، ارتباطات و مدیریت خود را توسعه دهند تا بتوانند شادتر، سالم‌تر و مستقل‌تر زندگی کنند. درمانگر به آنچه قبل و بعد از یک رفتار مشکل‌ساز اتفاق میفتد، توجه کرده و مواردی را که باعث تحریک و تقویت آن می‌شوند، بررسی می‌کند.

درمان تعاملی والد-کودک (PCIT)

این درمان بر تقویت رابطه بین والدین و فرزند و بهبود مهارت‌های والدین تمرکز دارد. درمان تعاملی والد-کودک برای کمک به والدین طراحی ‌شده است تا انتظارات واضحی از رفتار فرزند خود داشته باشند و درصورت نیاز واکنش‌های مناسب را ارائه دهند.
درمانگر از نزدیک با والدین همکاری می‌کند تا نحوه تعامل آن‌ها با کودک خود را در سناریوهای مختلف مشاهده کند و برای کمک به آن‌ها برای ایجاد محیط مثبت‌تری، بازخورد ارائه می‌دهد. این روش درمانی به والدین کمک می‌کند تا یاد بگیرند که چگونه هنگام ناراحتی یا خشم فرزندشان بهتر واکنش نشان دهند. این نوع درمان به‌ویژه برای خانواده‌هایی که کودکان خردسال مشکل‌ساز دارند،‌ مفید است.

خدمات کلینیک توانبخشی راه کمال برای رفتاردرمانی کودکان

رفتاردرمانی نه‌ تنها بر روی کیفیت زندگی کودک مبتلا به مشکلات رفتاری، بلکه بر روی افرادی که از او نگهداری می‌کنند نیز تأثیرگذار است. رفتاردرمانی به کودک کمک می‌کند مهارت‌های زندگی را بیاموزد و منجر به رفع مشکلات درسی و اجتماعی می‌شود‌. یکی از خدمات کلینیک توانبخشی راه کمال ارائه جلسات رفتاردرمانی کودکان است. درمانگر در طول این جلسات به بررسی رفتارهای کودک می‌پردازد و سپس از راهکارهای رفتاردرمانی مختلف برای درمان مشکلات رفتاری و بهبود توانایی‌ها و مهارت‌های او استفاده می‌کند. بنابراین اگر فکر می‌کنید فرزند شما مشکل رفتاری دارد، با مرکز ما تماس بگیرید و از خدمات کادر درمانی ما بهره‌مند شوید.

 

منابع

lumierechild.com

acognitiveconnection.com


مطالب مشابه

بیش‌فعالی در نوجوانان - علائم - علت و درمان
بیش‌فعالی در نوجوانان - علائم - علت و درمان

اختلال نقص توجه و بیش‌فعالی در نوجوانان پس از بروز نشانه‌های بلوغ، تشدید پیدا می‌کند. در دوران بلوغ، تغییرات عمده‌ای در هورمون‌ها اتفاق میفتند و این تغییرات تأثیری منفی بر بیش‌فعالی می‌گذارند.

داروی بیش‌فعالی برای کودکان - عوارض و نحوه مصرف
داروی بیش‌فعالی برای کودکان - عوارض و نحوه مصرف

داروهای تجویز شده برای اختلال نقص توجه و بیش‌فعالی درمان دائمی محسوب نمی‌شوند اما به تمرکز بهتر کودک، افزایش آرامش او، یادگیری مهارت‌های جدید و کاهش تکانشگری کمک می‌کنند.

مشکلات یکپارچگی حسی در کودکان بیش‌فعال
مشکلات یکپارچگی حسی در کودکان بیش‌فعال

اختلال پردازش حسی (SPD) کودکان بیش فعال درصورت درک بیش‌ازحد حواس مختلف ازجمله لامسه یا شنوایی ایجاد شده که منجر به دشوار شدن عملکرد برای بیمار، احساس اضطراب یا حتی وحشت می‌شود.

مشکلات تحصیلی کودکان بیش‌فعال و نکاتی برای موفقیت آنها
مشکلات تحصیلی کودکان بیش‌فعال و نکاتی برای موفقیت آنها

کودکان مبتلا به بیش‌فعالی بیشتر درمعرض خطر مشکلاتی هستند که بر عملکرد آن‌ها در تحصیل و مدرسه تأثیر منفی می‌گذارند.آنها در ریاضی و مهارت خواندن توانایی کمتری دارند و اختلال می تواند بر میانگین نمرات دانش‌آموزان تأثیر بگذارد.

کنترل و درمان پرخاشگری در کودکان بیش‌فعال
کنترل و درمان پرخاشگری در کودکان بیش‌فعال

رفتارهای پرخاشگرانه در کودکان بیش‌فعال مکرر و شدید هستند. درک و مدیریت این خشم و پرخاشگری کلید کمک به کودکان مبتلا به بیش‌فعالی است. ترکیبی از دارودرمانی، رفتاردرمانی و سایر درمان‌ها به کودکان بیش‌فعال کمک‌ می‌کنند.

با پرحرفی در کودکان بیش فعال چکار کنیم؟
با پرحرفی در کودکان بیش فعال چکار کنیم؟

پر حرفی و صحبت کردن بیش‌ازحد یکی از علائم رایج برای کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه و بیش‌فعالی است که اغلب در مهار و کنترل پاسخ‌های خود مشکل دارند.

ورزش برای کودکان بیش‌فعال - بهترین ورزش ها و تاثیر هر کدام
ورزش برای کودکان بیش‌فعال - بهترین ورزش ها و تاثیر هر کدام

بسیاری از فعالیت‌ها و ورزش‌ها به تخلیه انرژی کودکان بیش‌فعال کمک می‌کنند و باعث بهبود علائم آن‌ها می‌شوند. از بین آنها می توان به شنا، ورزش های رزمی، مدیتیشن، تنیس و .... اشاره کرد. این ورزش ها جنب و جوش زیادی دارند و باعث تحرک مداوم و سوزاندن انرژی کودکان بیش فعال می شوند.

موسیقی‌درمانی کودکان بیش‌فعال و نحوه تمرین در خانه
موسیقی‌درمانی کودکان بیش‌فعال و نحوه تمرین در خانه

موسیقی‌درمانی می‌تواند درمانی بسیار مؤثر برای درمان علائم اصلی بیش‌فعالی و سایر اختلالاتی مانند اضطراب و مشکلات خواب باشد که اغلب با هم اتفاق میفتند. موسیقی‌درمانی از ریتم و موسیقی برای بهبود مهارت‌های اجتماعی، تنظیم احساسات و اختلالات اجرایی استفاده می‌کند و اغلب در ترکیب با سایر درمان‌ها مانند دارودرمانی یا رفتاردرمانی استفاده می‌شود.

لجبازی کودکان بیش‌فعال و روش‌های کنترل آنها
لجبازی کودکان بیش‌فعال و روش‌های کنترل آنها

اگر والدینی هستید که با لجبازی کودکان بیش‌فعال سر و کار دارید، احتمالاً این رفتار آن‌ها را بسیار طاقت‌فرسا می‌دانید؛ زیرا احساس می‌کنید دائماً با مسائل مربوط به مدیریت خشم فرزند خود درگیر هستید. لجبازی کودکان مقاومت آشکار آن‌ها در برابر قوانین و دستورالعمل‌ها است.

ارتوپدی فنی کودکان
ارتوپدی فنی کودکان

ارتوپدی فنی کودکان از فناوری‌های مختلف برای بهبود کیفیت زندگی و حفظ استقلال کودک بهره می‌گیرند.ارتزها بریس‌هایی هستند که پس از آسیب،‌ ضعف یا عملکرد نادرست به کودک کمک می کنند.

مشاوره کودکان بیش‌فعال
مشاوره کودکان بیش‌فعال

مشاوره کودکان بیش‌فعال ازطریق رفتاردرمانی، کاردرمانی، گفتاردرمانی و ... به بهبود رفتارهای تکانشی کودکان کمک می‌کند. بیش‌فعالی اختلالی است که به سه نوع بی‌توجهی، بیش‌فعالی/ تکانشی و نوع ترکیبی دسته‌بندی می‌شود.

قرص آریپیپرازول برای کودکان بیش‌فعال
قرص آریپیپرازول برای کودکان بیش‌فعال

آریپیپرازول می‌تواند برای کودکان بیش‌فعال مفید باشد و به مدیریت چالش‌های خاصی که ممکن است با آن‌ها مواجه شوند، می‌پردازد. مصرف این دارو به‌شکل قابل توجهی باعث بهبود علائم بیش‌فعالی و کاهش سطح پرولاکتین در کودکان می‌شود.

نظرات

فیلدهای ضروری با علامت

×