• ۰۹۰۲۳۹۵۱۱۱۱
  • پيروزی ، بين مترو پيروزی و نبرد ، كوچه ايلخان ، پلاك ١٢
16 نکته گفتاردرمانی کودک در منزل

16 نکته گفتاردرمانی کودک در منزل

مدت مطالعه: دقیقه
نویسنده: تیم محتوا
انتشار : ۱۲ اسفند ۱۴۰۲

آموزش گفتاردرمانی در منزل برای والدینی که کودکان با اختلالات گفتار دارند کاربردی و مفید است. تمرینات گفتار درمانی کودک در منزل می توانند مکمل درمان او باشند و به فرزندتان کمک کنند مهارت‌های گفتار خود را در خانه بهبود بخشد.

رشد گفتار و زبان، پایه و اساس توانایی کودک برای برقراری ارتباط مؤثر با دیگران و درک و پردازش زبان است. کودکی که مهارت‌های زبانی قوی نداشته باشد،‌ ازنظر تحصیلی، اجتماعی و عاطفی دچار مشکل می‌شود.

گفتار درمانی می‌تواند به کودک شما کمک کند تا بر چالش‌های ارتباطی غلبه کند. بنابراین شما به‌عنوان والدین، نقشی حیاتی در کمک به فرزندتان برای توسعه مهارت‌های زبانی ایفا می‌کنید. اگر فرزند خود را به جلسات گفتاردرمانی می برید، نکات گفتاردرمانی کودک در منزل می توانند مکمل درمان او باشند و به فرزندتان کمک کنند مهارت‌های گفتار خود را در خانه بهبود بخشد.  در ادامه به آموزش چند تمرین نمونه می‌پردازیم:

 

آموزش گفتاردرمانی کودک در منزل

 

از زبان ساده و صریح استفاده کنید

وقتی در خانه با فرزندتان صحبت می‌کنید، از زبانی واضح و صریح و واژگانی متناسب با سن کودک استفاده کنید. فرزندتان را تشویق کنید تا به شما پاسخ دهد و او را به خاطر تلاش‌هایش تحسین کنید. به‌علاوه اغلب با فرزندتان صحبت کنید تا به او کمک کنید مهارت‌های زبانی خود را توسعه دهد و توانایی او در برقراری ارتباط مؤثر را بهبود بخشد. همچنین کودک خود را درمعرض کلمات و ایده‌های جدید قرار داده و به او اجازه دهید تا مهارت‌های زبانی خود را تمرین کند. درگیر شدن در مکالمه با فرزندتان به او کمک می‌کند تا دایره لغات خود را بسازد، مهارت‌های گوش دادن خود را بهبود بخشد و توانایی خود را برای بیان موضوعات مختلف توسعه دهد.

 

به فرزندتان حق انتخاب بدهید

وقتی به فرزندتان حق انتخاب می‌دهید، به او کمک می‌کنید مهارت‌های حل مسئله و تصمیم‌گیری خود را توسعه دهد. همچنین این امر به کمک می‌کند تا یاد بگیرد چگونه منظور خود را بیان کند و ترجیحات و خواسته‌های خود را به اشتراک بگذارد. انتخاب کردن همچنین کودکان را تشویق می‌کند به یادگیری بپردازند و این امر می‌تواند منجر به اعتمادبه‌نفس بیشتر و مهارت‌های ارتباطی بهتر شود.

علاوه بر این، انتخاب کردن به کودکان قدرت می‌دهد و به آن‌ها کمک می‌کند تا بر زندگی و تصمیم‌های خود کنترل داشته باشند، که یکی از جنبه‌های مهم رشد کودک است.

 

آموزش را سرگرم‌کننده کنید

کودکانی که تأخیر در گفتار دارند، بیشتر درگیر فعالیت‌هایی هستند که به نظرشان جالب و لذت‌بخش هستند. بازی‌ها و فعالیت‌هایی مانند پازل یا نقاشی را که برای فرزندتان لذت‌بخش هستند، در تمرین‌های گفتاردرمانی بگنجانید.

فرزندتان را تشویق کنید تا در سناریوها و موقعیت‌های مختلف مانند رفتن به دکتر یا سفارش غذا در رستوران نقش‌آفرینی کند. بازی با کودک به او کمک می‌کند تا مهارت‌های ارتباطی خود را به شیوه‌ای سرگرم‌کننده و تعاملی تمرین کند.

فرزندتان را تشویق کنید تا منظور خود را ازطریق ابزارهای خلاقانه مانند نقاشی یا نوشتن بیان کند. این روش به او کمک کند تا مهارت‌های زبانی خود را توسعه دهد و درعین‌حال باعث افزایش خلاقیت او می‌شود.

به فرزندتان برای مشارکت و پیشرفت در تمرینات گفتار درمانی پاداش دهید. پاداش می‌تواند یک پذیرایی کوچک یا فعالیتی باشد که آن‌ها از آن لذت می‌برند.

 

از فرصت‌های روزمره استفاده کنید

گنجاندن فعالیت‌های روزمره در گفتاردرمانی در خانه برای کمک به رشد مهارت‌های گفتاری و زبانی کودکان مهم است.

گفتاردرمانگران اغلب توصیه می‌کنند که والدین بر کمک به فرزندان خود در یادگیری برقراری ارتباط با استفاده از فعالیت‌های روزمره مانند زمان صرف غذا، حمام یا هنگام بازی با اسباب‌بازی‌ها تمرکز کنند.

استفاده از فعالیت‌های روزمره فرصت‌هایی را برای کودکان فراهم می‌کند تا در موقعیت‌های زندگی واقعی تمرین کنند و این روش، تمرین‌ها را معنادارتر و جالب‌تر می‌کند.

 

آموزش را به فعالیتی خانوادگی تبدیل کنید

تمام خانواده را در تمرینات گفتاردرمانی شرکت دهید. گفتاردرمانگران اغلب مشارکت خواهر و برادر، پدربزرگ و مادربزرگ یا سایر اعضای خانواده را در فعالیت‌های گفتاردرمانی توصیه می‌کنند؛ زیرا مشارکت آن‌ها در آموزش به ایجاد محیطی حمایتی کمک می‌کند.

زمانی که تمام خانواده درگیر گفتاردرمانی هستند، همه می‌توانند درمورد اهداف درمانی کودک و نحوه حمایت از آن‌ها همدل باشند. حضور کل اعضای خانواده در طول آموزش به اطمینان از ثبات در درمان کودک که برای پیشرفت بسیار مهم است، کمک می‌کند.

مشارکت خانواده به کودک اجازه می‌دهد تا مهارت‌های خود را در محیط‌های مختلف و با افراد مختلف تمرین کند. این روش به افزایش تسلط و اعتمادبه‌نفس او در هنگام استفاده از مهارت‌ها در موقعیت‌های واقعی کمک می‌کند.

 

ثابت‌قدم باشید

تمرینات گفتاردرمانی را به‌طور منظم، در حالت ایده‌آل روزانه یا چند بار در هفته، انجام دهید.

انجام مداوم تمرینات گفتار درمانی در منزل ضروری است؛ زیرا باعث ایجاد روالی عادی می‌شود که احساس راحتی و امنیت بیشتری برای کودک به همراه دارد.

تداوم تمرینات همچنین به درمانگر این امکان را می‌دهد که پیشرفت کودک را به‌طور مؤثرتری دنبال کند و به او کمک می‌کند واکنش کودک به تکنیک‌ها و مداخلات مختلف در طول زمان را زیر نظر بگیرد.

 

فرزندتان را تشویق کنید از شما تقلید کند

تشویق فرزندتان به تقلید از شما می‌تواند به رشد مهارت‌های گفتاری و زبانی و واژگان او کمک کند.

تقلید به کودکان این امکان را می‌دهد که با شنیدن کلمات، عبارات و صداهای جدید از زبان کودکی بزرگ‌تر یا بزرگسالان،‌ بهتر به یادگیری آن‌ها بپردازد. همچنین به آن‌ها کمک می‌کند تا مهارت‌های گفتاری و زبانی خود را تمرین کرده و سعی کنند آنچه را که می‌شنوند تکرار کنند. می‌توانید از فرزندتان بخواهید هنگام تولید صداهای گفتاری هدف، از شما تقلید کند تا به بهبود درک و مهارت‌های بیان او کمک شود.

علاوه بر این، تقلید می‌تواند به رشد مهارت‌های اجتماعی کمک کند؛ زیرا کودکان یاد می‌گیرند که چگونه با مشاهده و تقلید از رفتار اطرافیان خود با دیگران ارتباط برقرار کنند و با آن‌ها تعامل داشته باشند.

 

از وسایل کمک بصری استفاده کنید

از وسایل کمک بصری، مانند فلش‌کارت یا تصاویر، برای کمک به کودک خود برای درک تمرین‌ها و ایجاد ارتباط بین وسایل تصویری و صداها و کلماتی که در حال یادگیری هستند، استفاده کنید.

از وسایل کمک بصری می‌توان برای تقویت معنای کلمات گفتاری استفاده کرد، که می‌توانند به‌ویژه برای کودکانی که در حال یادگیری صحبت کردن هستند یا کسانی که در درک زبان مشکل دارند، مفید باشند. آن‌ها می‌توانند به کودکان مبتلا به بیش‌فعالی یا کسانی که در تمرکز بر درگیر ماندن مشکل دارند، کمک کنند.

همچنین می‌توان از آن‌ها برای خلق داستان‌های اجتماعی استفاده کرد، که می‌توانند به کودکان کمک کنند موقعیت‌های اجتماعی، توالی وقایع و ترتیب اعمال را درک کرده و هدایت کنند.

 

صبور باشید

رشد گفتار و زبان ممکن است کند باشند و پیشرفت ممکن است به زمان و تلاش نیاز داشته باشد.

صبور بودن شما به کودک این امکان را می‌دهد که بدون احساس عجله یا فشار، با سرعت خودش پیشرفت کند. علاوه بر این، کودکان ممکن است با تکالیف یا تمرینات خاصی مشکل داشته باشند و ممکن است برای تسلط بر آن‌ها به زمان و تشویق بیشتری نیاز داشته باشند.

صبور بودن شما همچنین به ایجاد محیطی مثبت و حمایتی برای کودک کمک می‌کند که می‌تواند برای ایجاد انگیزه و مشارکت در درمان مهم باشد. کودکانی که احساس فشار یا ناامیدی می‌کنند ممکن است کمتر در درمان شرکت کنند یا پیشرفت اندکی داشته باشند. والدین با صبور بودن به کودک نشان می‌دهند که برایشان ارزش و احترام قائل هستند و پیشرفت آن‌ها مهم است.

علاوه بر این، داشتن صبر و حوصله هنگام کار با کودک به والدین این امکان را می‌دهد که انعطاف‌پذیر باشند و درمان را با نیازهای فردی کودک تطبیق دهند.

صبر والدین به‌ویژه در هنگام آموزش کودکان با نیازهای ویژه بسیار مهم است؛ زیرا این کودکان معمولاً به رویکردها یا اصلاحات متفاوتی در درمان نیاز دارند.

 

مشوق و حامی باشید

کودکان ممکن است مرتکب اشتباه شوند یا برای بیان منظور خود به‌صورت واضح تلاش کنند. تشویق و حمایت در هنگام اشتباه کردن کودکان به آن‌ها کمک می‌کنند تا احساس راحتی داشته باشند و دوباره تلاش کنند. همچنین حمایت والدین از کودکان باعث افزایش اعتمادبه‌نفس آن‌ها و ایجاد انگیزه برای ادامه یادگیری می‌شود.

 

تشویق کودک هنگام گفتاردرمانی

 

کودکان زمانی که احساس کنند از تلاش‌هایشان قدردانی می‌شود، احتمالاً پاسخ مثبت می‌دهند و بیشتر درگیر یادگیری می‌شوند. کلمات تشویق‌کننده و تقویت مثبت می‌توانند به کودکان کمک کنند تا احساس ارزشمندی و انگیزه برای ادامه کار بر روی مهارت‌های ارتباطی خود داشته باشند.

 

از تکرار استفاده کنید

تکرار عبارات یا جملاتی که کودک گفته است می‌تواند از چند طریق به تقویت مهارت‌های ارتباطی او کمک کند.

تکرار می‌تواند به کودک کمک کند:

  • دایره لغات خود را با شنیدن دقیق کلمات مورداستفاده در زمینه‌های مختلف توسعه دهد.
  • منظور خود را واضح‌تر و با اطمینان بیشتر بیان کند.
  • راه‌های مناسب برای شروع و پاسخ به مکالمات را بیاموزد.
  • کاربرد و دستور زبان صحیح را یاد بگیرد.

 

داستان‌سرایی را در برنامه آموزشی کودک بگنجانید

گنجاندن داستان‌سرایی در گفتاردرمانی در منزل به‌دلایل متعددی حیاتی است.

  • داستان‌سرایی می‌تواند با قرار دادن کودکان درمعرض طیف گسترده‌ای از واژگان، دستور زبان و ساختار جمله به رشد مهارت‌های زبانی آن‌ها کمک کند. همچنین به آن‌ها اجازه می‌دهد تا مهارت‌های شنیداری و درک مطلب را تمرین کنند.
  • داستان‌گویی همچنین می‌تواند به کودکان کمک کند تا یاد بگیرند چگونه افکار خود را سازمان‌دهی کرده، از زبان توصیفی استفاده کرده و ایده‌های خود را به‌طور مؤثر بیان کنند.
  • همچنین می‌تواند تخیل و خلاقیت را تقویت کرده و به رشد شناختی کمک کند.
  • همچنین می‌تواند به کودکان در درک و ابراز احساسات کمک کند و مهارت‌های اجتماعی مانند تعامل با دیگران، حل مشکلات و درک دیدگاه‌های مختلف را آموزش دهد.
  • می‌توان از داستان‌سرایی برای کمک به کودکان با نیازهای ویژه مانند اوتیسم برای درک بهتر دنیای اطراف و توسعه مهارت‌های اجتماعی استفاده کرد.
  • علاوه بر این، داستان‌گویی فعالیتی سرگرم‌کننده و جذاب است که می‌تواند به ایجاد پیوند قوی بین والدین و کودک کمک کرده و جلسات درمانی را لذت‌بخش‌تر کند.

 

تمرینات گوش دادن را در آموزش گفتار درمانی بگنجانید

گوش دادن یکی از اجزای حیاتی ارتباط مؤثر است. کودکان نه تنها باید بیاموزند که چگونه منظور خود را بیان کنند، بلکه باید روش گوش دادن به دیگران را نیز فرا بگیرند. با انجام تمرین‌های گوش دادن، کودکان می‌توانند یاد بگیرند که به کلمات و نشانه‌های غیرکلامی گویندگان توجه کنند و توانایی درک و پاسخ به پیام‌هایی را که دریافت می‌کنند، پرورش دهند.

تمرینات گوش دادن می‌توانند به کودکان کمک کنند تا دامنه توجه و تمرکز خود را بهبود بخشند. کودکانی که با گوش دادن مشکل دارند، می‌توانند در پیروی از دستورالعمل‌ها، شرکت در کلاس و درک اطلاعات پیچیده مشکل داشته باشند. با تمرین تمرین‌های گوش دادن، کودکان می‌توانند یاد بگیرند توجه خود را متمرکز کنند و توانایی پردازش و حفظ اطلاعات را بهبود بخشند.

 

تمرینات گوش دادن را در آموزش گفتاردرمانی

 

گوش دادن می‌تواند به رشد همدلی و آگاهی اجتماعی کودکان کمک کند. کودکانی که گوش دادن را تمرین می‌کنند، می‌توانند یاد بگیرند دیدگاه‌ها و احساسات دیگران را درک کنند. درک احساسات دیگران یکی از جنبه‌های اساسی رشد اجتماعی و عاطفی کودکان است. مهارت‌های گوش دادن قوی می‌توانند به کودکان کمک کرده تا روابط قوی‌تری ایجاد کنند و به‌طور مؤثر در تعاملات اجتماعی پیش بروند.

 

«جعبه ابزار» گفتاردرمانی ایجاد کنید

ایجاد «جعبه ابزار» گفتاردرمانی راهی عالی برای دسترسی فرزندتان به منابع گفتاردرمانی در منزل است. این «جعبه ابزار» می‌تواند شامل برنامه‌های گفتار درمانی، بازی‌ها، کتاب‌ها و سایر موادی باشد که فرزندتان می‌تواند برای تمرین مهارت‌های یادگیری خود استفاده کند.

این ابزارهایی که به راحتی در دسترس هستند کار کردن روی اهداف گفتاردرمانی را برای فرزندتان آسان‌تر می‌کنند و به او چیزی می‌دهند که مشتاقانه منتظر آموزش باشد.

 

با گفتاردرمانگر فرزندتان صحبت کنید

فرض کنید فرزند خود را در گفتاردرمانی ثبت‌نام نکرده باشید و درمورد رشد زبان او نگران باشید. در این صورت، اولین قدم این است که با متخصص اطفال یا گفتاردرمانگر مشورت کنید.

اگر قبلاً در گفتاردرمانی ثبت‌نام کرده‌اید، آسیب‌شناس گفتار-زبان می‌تواند برنامه گفتار درمانی سفارشی متناسب با نیازهای خاص فرزند شما طراحی کند.

گفتاردرمانگران اغلب نوشتن اهداف را برای هر جلسه گفتاردرمانی توصیه می‌کنند و اهداف بلندمدت گفتاردرمانی را برای تمرین در منزل به شما ارائه می‌دهند.

درحالی‌که گفتاردرمانی در منزل گزینه‌ای عالی برای برخی از خانواده‌ها است، مهم است که به یاد داشته باشید که گفتار درمانی همیشه باید توسط آسیب‌شناس گفتار-زبان (SLP) نظارت شود.

اگر درمورد پیشرفت فرزندتان نگرانی دارید، با گفتاردرمانگری حرفه‌ای صحبت کنید. او می‌تواند درمورد بهترین ترکیب گفتاردرمانی در فعالیت‌های روزمره کودک شما توصیه و راهنمایی‌های لازم را ارائه دهد. او همچنین می‌تواند نکاتی را درمورد کارآمدتر و لذت‌بخش‌تر کردن گفتاردرمانی در منزل پیشنهاد دهد. گفتاردرمانگران همچنین می‌توانند منابعی را برای کمک به درک بهتر اختلالات گفتار و استراتژی‌های درمانی معرفی کنند.

 

بهترین مرکز آموزش گفتاردرمانی

یکی از روش‌هایی که والدین می‌توانند به برطرف نمودن مشکلات گفتاری فرزندان خود کمک کنند استفاده از روش‌های گفتار درمانی در منزل است. مشورت با گفتاردرمانگر و بهره گرفتن از راهنمایی‌های او برای آموزش گفتاردرمانی کودک در منزل بسیار مهم است. کارشناسان ما در راه کمال در کنار تشکیل جلسات گفتار درمانی، به آموزش فعالیت‌ها و استراتژی‌های مختلف به والدین می‌پردازند. انجام این فعالیت‌ها در منزل در کنار جلسات انجام گفتاردرمانی به رشد و پیشرفت سریع‌تر کودک کمک می‌کند. برای تعیین وقت ویزیت و مشاوره می‌توانید با ما تماس بگیرید.

 

 منابع:

connectedspeechpathology.com


مطالب مشابه

عوارض داروهای بیش فعالی - خطرات استفاده بلند مدت
عوارض داروهای بیش فعالی - خطرات استفاده بلند مدت

آگاهی از عوارض احتمالی داروهای بیش فعالی برای والدین و متخصصان اهمیت زیادی دارد تا بهترین تصمیمات را برای مدیریت علائم این اختلال بگیرند و تأثیرات منفی را به حداقل برسانند.

مدرسه رفتن کودک دارای اوتیسم - مشکلات رایج در کلاس درس
مدرسه رفتن کودک دارای اوتیسم - مشکلات رایج در کلاس درس

مدرسه معمولاً محیط مناسبی برای کودکان مبتلا به اوتیسم نیست، و این می‌تواند در طول سال تحصیلی و حتی بعد از آن مشکلاتی جدی ایجاد کند. شناخت مشکلات کودکان در مدرسه به رفع آن‌ها و بهبود روند آموزش کمک می‌کند.

آزمایش ها و تست های مختلف برای تشخیص قطعی اتیسم
آزمایش ها و تست های مختلف برای تشخیص قطعی اتیسم

تشخیص اتیسم اغلب شامل ترکیبی از مشاهده‌های رفتاری، آزمون‌های روانشناختی، و در برخی موارد، آزمایش‌های ژنتیکی است. ، تشخیص زودهنگام آن می‌تواند منجر به ارائه مداخلات و حمایت‌های مؤثرتر شود.

چه چیزی باعث اوتیسم می شود؟ 9 علت مهم ابتلا به اتیسم
چه چیزی باعث اوتیسم می شود؟ 9 علت مهم ابتلا به اتیسم

اختلال طیف اوتیسم هیچ علت شناخته شده‌ای ندارد. با توجه به پیچیدگی این اختلال و این واقعیت که علائم و شدت آن متفاوت هستند، احتمالاً دلایل زیادی برای ابتلا به اتیسم وجود دارند.

اختلال و بیماری‌های همراه با اوتیسم چه هستند؟
اختلال و بیماری‌های همراه با اوتیسم چه هستند؟

معمولاً در کنار اوتیسم بیماری‌ها و اختلالات دیگری نیز رخ می‌دهند که به‌عنوان بیماری‌های همزمان در نظر گرفته می‌شوند. تقریباً سه‌چهارم کودکان مبتلا به اوتیسم مبتلا به یک بیماری همزمان است.

کاردرمانی کودکان اوتیسم + تمرین های کاربردی
کاردرمانی کودکان اوتیسم + تمرین های کاربردی

کاردرمانی اتیسم یکی از سه روش درمانی رایج در محیط مدرسه (همراه با گفتاردرمانی و رفتاردرمانی) است. کاردرمانگران در جهت طیف وسیعی از اهداف، از دست‌خط بهتر گرفته تا مهارت‌های بازی و یکپارچگی حسی به بیماران کمک می کنند.

زندگی با اختلال طیف اوتیسم - چالش عاطفی و اجتماعی
زندگی با اختلال طیف اوتیسم - چالش عاطفی و اجتماعی

زندگی افراد مبتلا به اتیسم با احساس اضطراب و استرس همراه است که این احساسات می‌توانند بر سلامت عاطفی، سازگاری و انعطاف‌پذیری آن‌ها در برابر استرس تأثیر بگذارند.

تمرین‌های فلورتایم برای کودکان دارای اوتیسم - شادی با کودک
تمرین‌های فلورتایم برای کودکان دارای اوتیسم - شادی با کودک

تمرین‌های فلورتایم برای کودک اوتیستیک تنهابرای سرگرم کردن او در طول بازی نیست، بلکه انجام فعالیتی برای سرگرم شدن با هم است. این شادی و لذت مشترک در طول بازی فرزند شما را به دنیایی مشترک می‌کشاند.

روش درمانی ABA (ای بی ای) برای درمان کودکان مبتلا به اوتیسم
روش درمانی ABA (ای بی ای) برای درمان کودکان مبتلا به اوتیسم

روش درمانی ABA در اتیسم بر اصول تحلیل رفتار مبتنی است و با هدف افزایش رفتارهای مطلوب و در عین حال کاهش رفتارهای چالش‌برانگیز کودک عمل می‌کند.

علائم اوتیسم در سنین مختلف - راهنمای کامل نشانه های اختلال
علائم اوتیسم در سنین مختلف - راهنمای کامل نشانه های اختلال

علائم اتیسم شامل مسکل در مهارت‌های اجتماعی مانند بازی، یادگیری و برقراری ارتباط و برخی نشانه های دیگر مانند رفتارهای تکراری، علایق وسواسی و چالش با غذا خوردن هستند.

نظرات

فیلدهای ضروری با علامت

×