• ۰۹۰۲۳۹۵۱۱۱۱
  • پيروزی ، بين مترو پيروزی و نبرد ، كوچه ايلخان ، پلاك ١٢
آیا فلج مغزی بر هوش کودک تاثیر می گذارد؟ ناتوانی های ذهنی کودکان سی پی

آیا فلج مغزی بر هوش کودک تاثیر می گذارد؟ ناتوانی های ذهنی کودکان سی پی

مدت مطالعه: دقیقه
نویسنده: تیم محتوا
انتشار : ۰۲ مرداد ۱۴۰۳

فلج مغزی نوعی ناتوانی حرکتی‌عصبی است و افراد مبتلا دچار آسیب مغزی به نواحی مرتبط با حرکت می‌شوند. بااین‌حال، تا 50٪ از افراد مبتلا دچار اختلالات ذهنی نیز می‌شوند.

فلج مغزی نوعی ناتوانی حرکتی‌عصبی است و افراد مبتلا به این اختلال دچار آسیب مغزی به نواحی مرتبط با حرکت می‌شوند. این آسیب منجر به اختلال در مهارت‌های حرکتی، مانند حرکات نامنظم، تون عضلانی بالا یا پایین و وضعیت نامناسب می‌شود. بااین‌حال، تا 50٪ از افراد مبتلا به فلج مغزی دچار اختلالات ذهنی نیز می‌شوند.

ناتوانی ذهنی وضعیت تداعی‌کننده فلج مغزی است، به این معنی که این دو وضعیت اغلب با هم رخ می‌دهند. بااین‌حال، فلج مغزی و ناتوانی ذهنی ارتباط مستقیمی با هم ندارند؛ زیرا در اثر آسیب به دو ناحیه مجزا از مغز ایجاد می‌شوند.

فلج مغزی در اثر آسیب به نواحی‌ در حال رشد مغز که حرکت را تنظیم می‌کند، ازجمله قشر حرکتی، تالاموس، عقده‌های قاعده‌ای یا مخچه ایجاد می‌شود. هنگامی که یک فرد مبتلا به فلج مغزی دارای ناتوانی ذهنی است، به این دلیل است که بخش‌هایی از مغز که با عملکرد شناختی مرتبط است نیز آسیب دیده است.

به‌طور کلی، ناتوانی‌های ذهنی در بین افراد مبتلا به انواع شدیدتر فلج مغزی شایع‌تر است. این به این دلیل است که اختلالات حرکتی شدیدتر با آسیب بیشتر به مغز مرتبط هستند.

 

نشانه‌های ناتوانی ذهنی در کودکان سی پی

در حالی که فلج مغزی باعث ناتوانی ذهنی نمی‌شود، این دو اختلال اغلب با هم اتفاق میفتند که ارزش آگاهی از علائم بالقوه اختلال شناختی را دارد. هر چه زودتر ناتوانی ذهنی تشخیص داده شود، مداخله درمانی زودتر شروع می‌شود.

ناتوانی‌های ذهنی در هر فردی می‌توانند خود را متفاوت نشان دهند. بسته به شدت آسیب مغزی، ناتوانی‌های ذهنی می‌توانند خفیف (IQ 50-70)، متوسط ​​(IQ 36-49)، شدید (IQ 20-35) یا بسیار شدید (IQ  زیر 20) باشند. اختلالات ذهنی خفیف‌تر ممکن است در کودکان خردسال مورد توجه قرار نگیرند و با افزایش سن بیشتر آشکار شوند.

علائم ناتوانی ذهنی عبارت‌اند از:

  • مشکلات در برقراری ارتباط
  • پاسخ‌های تأخیری
  • حافظه ضعیف
  • طغیان‌های عاطفی
  • مشکلات تفکر منطقی و حل مسئله
  • تأخیر در رشد (زبان، خزیدن، راه رفتن و غیره)
  • پرهیز از تعامل اجتماعی
  • تمرکز ضعیف
  • ناتوانی در تشخیص صداها یا چهره‌های آشنا
  • مشکل در پردازش محرک‌های شنیداری یا بینایی

در حالی که این علائم نشانه‌های مطلق ناتوانی ذهنی نیستند، اما می‌توانند به‌عنوان نشانه‌ای برای صحبت با پزشک فرزندتان برای تشخیص رسمی عمل کنند. مداخله زودهنگام ممکن است از بروز رفتارهای مشکل‌ساز مانند خودآزاری و پرخاشگری جلوگیری کند.

علائم ناتوانی ذهنی

سنجش هوش در کودکان فلج مغزی

اغلب، اختلالات حرکتی بیمار می‌توانند باعث شوند که با وجود داشتن ظرفیت فکری کاملاً طبیعی، بیمار توانایی برقراری ارتباط نداشته باشد. بنابراین، ایجاد تطابق برای شناسایی دقیق اینکه آیا فرد مبتلا به فلج مغزی دارای اختلال در هوش است، ضروری است.

برای تشخیص ناتوانی ذهنی، اغلب از کودکان خواسته می‌شود تا ارزیابی شناختی انجام دهند. بااین‌حال، بسیاری از ارزیابی‌های شناختی کودکان می‌توانند باعث شوند که کودکان مبتلا به فلج مغزی نمرات بسیار کمتری نسبت به ظرفیت واقعی ذهنی خود کسب کنند؛ زیرا اختلالات حرکتی آن‌ها در نظر گرفته نمی‌شوند.

به‌عنوان مثال، کودکانی که دچار اختلال در مهارت‌های حرکتی دهانی هستند،‌ ممکن است در مقیاس فرعی کلامی عملکرد خوبی نداشته باشند و کودکانی که مهارت‌های حرکتی ظریف ضعیفی دارند ممکن است نتوانند به اشیا اشاره کنند یا پاسخ‌ها را به‌طور دقیق ذکر کنند. بنابراین، ارزیابی شناختی سنتی ممکن است بهترین معیار برای توانایی‌های شناختی کودک را ارائه نکند.

هنگام تست کودکان مبتلا به فلج مغزی از نظر اختلالات شناختی، ضروری است که اختلالات حرکتی آن‌ها را در نظر بگیرید. این مسئله ممکن است مستلزم این باشد که آن‌ها در نوعی تست کاملاً متفاوت شرکت کنند یا زمان بیشتری برای تکمیل تست در نظر بگیرند.

 

مدیریت ناتوانی‌های ذهنی در کودکان فلج مغزی

در حالی که ناتوانی ذهنی می‌تواند در توانایی فرد برای تعامل با محیط اطراف و مراقبت از خود تداخل ایجاد کند، مداخلات مدیریتی وجود دارند که می‌توانند به طور قابل توجهی به بهبود کیفیت زندگی فرد کمک کنند.

مدیریت ناتوانی های ذهنی در فلج مغزی

مدیریت ناتوانی‌های ذهنی در افراد مبتلا به فلج مغزی می تواند شامل موارد زیر باشد:

فعالیت‌های کمک آموزشی

فعالیت‌های کمک آموزشی می‌توانند به ارائه حمایت شخصی و توجه به فرزند شما برای موفقیت تحصیلی کمک کنند. از نظر قانونی، مدارس باید تسهیلات مناسب برای کمک به افراد دارای ناتوانی ذهنی در یادگیری و موفقیت فراهم کنند.

 

گفتاردرمانی

تکنیک‌های گفتاردرمانی می‌توانند به افراد کمک کنند تا مهارت‌های گفتار، گوش دادن و زبان دریافتی خود را توسعه دهند. اگر فرد مبتلا به فلج مغزی غیرکلامی باشد، آسیب‌شناس گفتار-زبان ممکن است به او یاد دهد که چگونه از روش‌های ارتباطی تقویتی و جایگزین برای بهبود مهارت‌های ارتباطی خود استفاده کند. گفتاردرمانگر همچنین ممکن است به افراد کمک کند تا راه‌های بهبود یا جبران مشکلات شناختی را بیاموزند.

 

کاردرمانی

کاردرمانی بر توسعه استقلال عملکردی فرد تمرکز دارد. این روش درمانی ممکن است شامل تمرین فعالیت‌های روزمره یا یادگیری نحوه استفاده از ابزارهای تطبیقی ​​برای جبران حرکات محدود باشد.

 

فیزیوتراپی

فیزیوتراپی بر بهبود عملکردهای حرکتی فرد ازطریق تمرینات مکرر هدفمند تمرکز دارد. در حالی که این امر عمدتاً به بهبود حرکتی می‌پردازد، اما بخش مهمی از مدیریت فلج مغزی است که می‌تواند به بهبود کیفیت کلی زندگی کمک کند.

 

درمان شناختی‌رفتاری

درمان شناختی‌رفتاری بر بهبود الگوهای فکری منفی مانند الگوهای مرتبط با افسردگی و اضطراب، که ممکن است افراد مبتلا به فلج مغزی و ناتوانی‌های ذهنی آن را تجربه کنند، تمرکز دارد. علاوه بر این، درمان شناختی‌رفتاری بر شناسایی رفتارهای مشکل‌ساز و جایگزینی آن‌ها با استفاده از تقویت مثبت تمرکز دارد. این روش درمانی می‌تواند مهارت‌های بهبودیافته را در زمینه‌هایی مانند ارتباط و حل مسئله ارتقا دهد.

هر بیماری فلج مغزی و اختلالات فکری را به‌صورت متفاوت تجربه می‌کند. شرکت در مداخلات مدیریتی مختلف، مراقبت شخصی را برای فرزند شما فراهم کرده و بر رفع نقاط ضعف خاص تمرکز می‌کند.

 

جمع‌بندی

در حالی که فلج مغزی بر هوش تأثیر نمی‌گذارد، بسیاری از افراد مبتلا به فلج مغزی دچار ناتوانی‌های ذهنی همزمان می‌شوند. بااین‌حال، این دو بیماری در اثر آسیب به دو ناحیه مجزا از مغز ایجاد می‌شوند. با حمایت و مدیریت صحیح، افراد دارای ناتوانی ذهنی می‌توانند یاد بگیرند چگونه استقلال خود را به حداکثر برسانند و فعالیت‌های روزمره زندگی را انجام دهند. در صورت نیاز می توانید از خدمات تخصصی ما در گروه توانبخشی راه کمال برای کمک به فرزند خود استفاده نمایید.

 

منابع

flintrehab.com

 


مطالب مشابه

عوارض داروهای بیش فعالی - خطرات استفاده بلند مدت
عوارض داروهای بیش فعالی - خطرات استفاده بلند مدت

آگاهی از عوارض احتمالی داروهای بیش فعالی برای والدین و متخصصان اهمیت زیادی دارد تا بهترین تصمیمات را برای مدیریت علائم این اختلال بگیرند و تأثیرات منفی را به حداقل برسانند.

مدرسه رفتن کودک دارای اوتیسم - مشکلات رایج در کلاس درس
مدرسه رفتن کودک دارای اوتیسم - مشکلات رایج در کلاس درس

مدرسه معمولاً محیط مناسبی برای کودکان مبتلا به اوتیسم نیست، و این می‌تواند در طول سال تحصیلی و حتی بعد از آن مشکلاتی جدی ایجاد کند. شناخت مشکلات کودکان در مدرسه به رفع آن‌ها و بهبود روند آموزش کمک می‌کند.

آزمایش ها و تست های مختلف برای تشخیص قطعی اتیسم
آزمایش ها و تست های مختلف برای تشخیص قطعی اتیسم

تشخیص اتیسم اغلب شامل ترکیبی از مشاهده‌های رفتاری، آزمون‌های روانشناختی، و در برخی موارد، آزمایش‌های ژنتیکی است. ، تشخیص زودهنگام آن می‌تواند منجر به ارائه مداخلات و حمایت‌های مؤثرتر شود.

چه چیزی باعث اوتیسم می شود؟ 9 علت مهم ابتلا به اتیسم
چه چیزی باعث اوتیسم می شود؟ 9 علت مهم ابتلا به اتیسم

اختلال طیف اوتیسم هیچ علت شناخته شده‌ای ندارد. با توجه به پیچیدگی این اختلال و این واقعیت که علائم و شدت آن متفاوت هستند، احتمالاً دلایل زیادی برای ابتلا به اتیسم وجود دارند.

اختلال و بیماری‌های همراه با اوتیسم چه هستند؟
اختلال و بیماری‌های همراه با اوتیسم چه هستند؟

معمولاً در کنار اوتیسم بیماری‌ها و اختلالات دیگری نیز رخ می‌دهند که به‌عنوان بیماری‌های همزمان در نظر گرفته می‌شوند. تقریباً سه‌چهارم کودکان مبتلا به اوتیسم مبتلا به یک بیماری همزمان است.

کاردرمانی کودکان اوتیسم + تمرین های کاربردی
کاردرمانی کودکان اوتیسم + تمرین های کاربردی

کاردرمانی اتیسم یکی از سه روش درمانی رایج در محیط مدرسه (همراه با گفتاردرمانی و رفتاردرمانی) است. کاردرمانگران در جهت طیف وسیعی از اهداف، از دست‌خط بهتر گرفته تا مهارت‌های بازی و یکپارچگی حسی به بیماران کمک می کنند.

زندگی با اختلال طیف اوتیسم - چالش عاطفی و اجتماعی
زندگی با اختلال طیف اوتیسم - چالش عاطفی و اجتماعی

زندگی افراد مبتلا به اتیسم با احساس اضطراب و استرس همراه است که این احساسات می‌توانند بر سلامت عاطفی، سازگاری و انعطاف‌پذیری آن‌ها در برابر استرس تأثیر بگذارند.

تمرین‌های فلورتایم برای کودکان دارای اوتیسم - شادی با کودک
تمرین‌های فلورتایم برای کودکان دارای اوتیسم - شادی با کودک

تمرین‌های فلورتایم برای کودک اوتیستیک تنهابرای سرگرم کردن او در طول بازی نیست، بلکه انجام فعالیتی برای سرگرم شدن با هم است. این شادی و لذت مشترک در طول بازی فرزند شما را به دنیایی مشترک می‌کشاند.

روش درمانی ABA (ای بی ای) برای درمان کودکان مبتلا به اوتیسم
روش درمانی ABA (ای بی ای) برای درمان کودکان مبتلا به اوتیسم

روش درمانی ABA در اتیسم بر اصول تحلیل رفتار مبتنی است و با هدف افزایش رفتارهای مطلوب و در عین حال کاهش رفتارهای چالش‌برانگیز کودک عمل می‌کند.

علائم اوتیسم در سنین مختلف - راهنمای کامل نشانه های اختلال
علائم اوتیسم در سنین مختلف - راهنمای کامل نشانه های اختلال

علائم اتیسم شامل مسکل در مهارت‌های اجتماعی مانند بازی، یادگیری و برقراری ارتباط و برخی نشانه های دیگر مانند رفتارهای تکراری، علایق وسواسی و چالش با غذا خوردن هستند.

نظرات

فیلدهای ضروری با علامت

×