• ۰۹۰۲۳۹۵۱۱۱۱
  • پيروزی ، بين مترو پيروزی و نبرد ، كوچه ايلخان ، پلاك ١٢
علائم بیش فعالی در کودکان 3 ساله

علائم بیش فعالی در کودکان 3 ساله

مدت مطالعه: دقیقه
نویسنده: تیم محتوا
انتشار : ۲۹ آذر ۱۴۰۲

علائم بیش فعالی در کودک 3 ساله می‌تواند به‌طرق مختلف ظاهر شود.کودکان در این سن اغلب انرژی بالایی دارند و ممکن است سطحی از بی‌قراری و تکانشگری را نشان دهند که ازنظر مراحل رشد، طبیعی به نظر برسد.

اختلال کمبود توجه و بیش فعالی ، اختلالی عصبی‌رشدی است که باعث بیش فعالی و رفتارهای تکانشی می‌شود. افراد مبتلا به این اختلال، ازجمله کودکان، معمولاً در تمرکز روی کاری خاص مشکل دارند. در این مطلب به بررسی علائم بیش فعالی در کودکان 3 ساله می‌پردازیم.

اگر میخواهید علادم در سنین مختلف را بدانید می توانید مطلب علائم بیش فعالی در کودکان را مطالعه نمایید.

اختلال نقص توجه و بیش فعالی در 3 سالگی کودک می‌تواند به‌طرق مختلف ظاهر شود، اما توجه به این نکته مهم است که کودکان در این سن اغلب انرژی بالایی دارند و ممکن است سطحی از بی‌قراری و تکانشگری را نشان دهند که ازنظر مراحل رشد، طبیعی به نظر برسد. برخی از علائم شایع بیش فعالی در کودکان 3 ساله شامل موارد زیر می‌باشند:

 

علائم اختلال بیش‌فعالی در کودک 3ساله

 

بی‌قراری بیش‌ازحد

کودک 3 ساله مبتلا به بیش فعالی دائماً در حال تکان دادن دست‌ها و پاهای خود است و نمی‌تواند به‌مدت طولانی روی صندلی یا مبل بنشیند.

 

ناتوانی در تمرکز

 کودک مبتلا به بیش فعالی در تمرکز بر روی وظایف، حتی کارهای لذت‌بخش، مشکل دارد و هیچ کدام از فعالیت‌های خود را به‌طور کامل به اتمام نمی‌رساند. همچنین به‌دلیل بی‌توجهی و عدم توجه به جزئیات، در انجام تکالیف مدرسه دچار اشتباهات زیادی می‌شود. به‌علاوه در حین انجام فعالیت‌های مختلف به‌راحتی دچار حواس‌پرتی می‌شود.

 

تکانشگری

کودک سه ساله بیش‌فعال معمولاً بدون فکر کردن عمل می‌کند. به‌عنوان مثال حرف دیگران را قطع می‌کند و قبل از اینکه سؤال شما به اتمام برسد جواب می‌دهد.

 

بی‌قراری

بی‌قراری از مشخصه‌های بیش فعالی است. کودک مبتلا به بیش‌فعالی در حفظ آرامش مشکل دارد و همیشه در حال حرکت است.

 

صحبت کردن بیش‌ازحد

 کودکان 3 ساله مبتلا به بیش فعالی دائماً در حال حرف زدن هستند و اغلب سؤالاتی می‌پرسند یا نظراتی می‌دهند که مربوط به مکالمه یا فعالیت جاری نیستند.

 

مشکل در پیروی از دستورالعمل‌ها

 کودک مبتلا به بیش فعالی در انجام وظایف یا دستورالعمل‌ها مشکل دارد و اغلب فراموش می‌کند چه کاری به او محول شده است.

 

بازه توجه کوتاه

کودک مبتلا به بیش فعالی به‌سرعت علاقه خود را نسبت به فعالیت‌ها از دست می‌دهد و در انجام کارهایی که نیاز به توجه و تلاشی ذهنی مداوم دارند، مشکل دارد.

 

عدم توجه به نوبت دیگران

کودکان 3 ساله بیش‌فعال در طول بازی‌، گفتگو یا موقعیت‌های اجتماعی دیگر به نوبت دیگران توجه نمی‌کنند و بدون نوبت پیش می‌روند.

 

بی‌حوصلگی

کودکان مبتلا به ‌بیش فعالی فوراً خسته و ناامید می‌شوند.

 

عدم پایبندی به برنامه‌های روزمره

ایجاد و حفظ برنامه‌های روزمره برای کودکان 3 ساله بیش‌فعال چالش‌برانگیز هستند؛ زیرا آن‌ها در برابر ساختار و قوانین مقاومت می‌کنند.

 

فراموشی و گم کردن وسایل ضروری

کودکان مبتلا به بیش فعالی اغلب وسایل شخصی و ضروری خود ازجمله اسباب‌بازی‌های خود را گم می‌کنند.

 

خواب کمتر

کودکان 3 ساله بیش‌فعال انرژی زیادی دارند و نسبت به همسالان خود کمتر می‌خوابند و استراحت می‌کنند.

 

توجه به این نکته ضروری است که بروز این رفتارها در کودکان امری غیرمعمول نیست. بااین‌حال، زمانی که این علائم به‌طور قابل‌توجهی با توانایی کودک برای انجام فعالیت‌های روزمره زندگی تداخل کرده یا به‌مدت طولانی ادامه پیدا می‌کنند، باعث ناراحتی می‌شوند.

 

 حتما بخوانید: بیش فعالی تا چه سنی ادامه دارد؟

 

خدمات گروه توانبخشی راه کمال برای کودکان بیش‌فعال 3 ساله

اختلال کمبود توجه و بیش فعالی اغلب در کودکان سه ساله مشاهده می‌شود. این اختلال منجر به بروز رفتارهایی می‌‌شود که باعث ایجاد اختلال در فعالیت‌های روزمره می‌شوند. در این صورت، توجه به علائم و درمان آن‌ها امری ضروری است. یکی از خدمات گروه توانبخشی راه کمال، رسیدگی به کودکان مبتلا به بیش فعالی و رفع مشکلات آن‌ها است. درمان به‌موقع این بیماری باعث جلوگیری از پیشرفت آن در سنین بالاتر و مدیریت علائم آن می‌شود. در این راستا،‌ متخصصان مجموعه ما در ابتدا به بررسی علائم کودک می‌پردازند، سپس با توجه به علائم، راهکارهایی برای درمان پیشنهاد می‌دهند. توجه به روش درمانی به بهبود شرایط بیمار کمک می‌کند. بنابراین اگر کودک 3 ساله شما علائم بیش فعالی را از خود بروز می‌دهد، به مرکز ما مراجعه کنید و از خدمات کادر درمانی ما بهره‌مند شوید.

 

منابع:

healthday.com

webmd.com


مطالب مشابه

عوارض داروهای بیش فعالی - خطرات استفاده بلند مدت
عوارض داروهای بیش فعالی - خطرات استفاده بلند مدت

آگاهی از عوارض احتمالی داروهای بیش فعالی برای والدین و متخصصان اهمیت زیادی دارد تا بهترین تصمیمات را برای مدیریت علائم این اختلال بگیرند و تأثیرات منفی را به حداقل برسانند.

مدرسه رفتن کودک دارای اوتیسم - مشکلات رایج در کلاس درس
مدرسه رفتن کودک دارای اوتیسم - مشکلات رایج در کلاس درس

مدرسه معمولاً محیط مناسبی برای کودکان مبتلا به اوتیسم نیست، و این می‌تواند در طول سال تحصیلی و حتی بعد از آن مشکلاتی جدی ایجاد کند. شناخت مشکلات کودکان در مدرسه به رفع آن‌ها و بهبود روند آموزش کمک می‌کند.

آزمایش ها و تست های مختلف برای تشخیص قطعی اتیسم
آزمایش ها و تست های مختلف برای تشخیص قطعی اتیسم

تشخیص اتیسم اغلب شامل ترکیبی از مشاهده‌های رفتاری، آزمون‌های روانشناختی، و در برخی موارد، آزمایش‌های ژنتیکی است. ، تشخیص زودهنگام آن می‌تواند منجر به ارائه مداخلات و حمایت‌های مؤثرتر شود.

چه چیزی باعث اوتیسم می شود؟ 9 علت مهم ابتلا به اتیسم
چه چیزی باعث اوتیسم می شود؟ 9 علت مهم ابتلا به اتیسم

اختلال طیف اوتیسم هیچ علت شناخته شده‌ای ندارد. با توجه به پیچیدگی این اختلال و این واقعیت که علائم و شدت آن متفاوت هستند، احتمالاً دلایل زیادی برای ابتلا به اتیسم وجود دارند.

اختلال و بیماری‌های همراه با اوتیسم چه هستند؟
اختلال و بیماری‌های همراه با اوتیسم چه هستند؟

معمولاً در کنار اوتیسم بیماری‌ها و اختلالات دیگری نیز رخ می‌دهند که به‌عنوان بیماری‌های همزمان در نظر گرفته می‌شوند. تقریباً سه‌چهارم کودکان مبتلا به اوتیسم مبتلا به یک بیماری همزمان است.

کاردرمانی کودکان اوتیسم + تمرین های کاربردی
کاردرمانی کودکان اوتیسم + تمرین های کاربردی

کاردرمانی اتیسم یکی از سه روش درمانی رایج در محیط مدرسه (همراه با گفتاردرمانی و رفتاردرمانی) است. کاردرمانگران در جهت طیف وسیعی از اهداف، از دست‌خط بهتر گرفته تا مهارت‌های بازی و یکپارچگی حسی به بیماران کمک می کنند.

زندگی با اختلال طیف اوتیسم - چالش عاطفی و اجتماعی
زندگی با اختلال طیف اوتیسم - چالش عاطفی و اجتماعی

زندگی افراد مبتلا به اتیسم با احساس اضطراب و استرس همراه است که این احساسات می‌توانند بر سلامت عاطفی، سازگاری و انعطاف‌پذیری آن‌ها در برابر استرس تأثیر بگذارند.

تمرین‌های فلورتایم برای کودکان دارای اوتیسم - شادی با کودک
تمرین‌های فلورتایم برای کودکان دارای اوتیسم - شادی با کودک

تمرین‌های فلورتایم برای کودک اوتیستیک تنهابرای سرگرم کردن او در طول بازی نیست، بلکه انجام فعالیتی برای سرگرم شدن با هم است. این شادی و لذت مشترک در طول بازی فرزند شما را به دنیایی مشترک می‌کشاند.

روش درمانی ABA (ای بی ای) برای درمان کودکان مبتلا به اوتیسم
روش درمانی ABA (ای بی ای) برای درمان کودکان مبتلا به اوتیسم

روش درمانی ABA در اتیسم بر اصول تحلیل رفتار مبتنی است و با هدف افزایش رفتارهای مطلوب و در عین حال کاهش رفتارهای چالش‌برانگیز کودک عمل می‌کند.

علائم اوتیسم در سنین مختلف - راهنمای کامل نشانه های اختلال
علائم اوتیسم در سنین مختلف - راهنمای کامل نشانه های اختلال

علائم اتیسم شامل مسکل در مهارت‌های اجتماعی مانند بازی، یادگیری و برقراری ارتباط و برخی نشانه های دیگر مانند رفتارهای تکراری، علایق وسواسی و چالش با غذا خوردن هستند.

نظرات

فیلدهای ضروری با علامت

×