فلوکستین برای کودکان بیش‌فعال - فواید و عوارض

فلوکستین برای کودکان بیش‌فعال - فواید و عوارض

مدت مطالعه: دقیقه
نویسنده: تیم محتوا
انتشار : ۱۵ فروردین ۱۴۰۳

فلوکستین داروی ضدافسردگی رایجی است که دهه‌ها مورداستفاده قرار گرفته است. این دارو اغلب برای افراد مبتلا به افسردگی، اضطراب و سایر بیماری‌های سلامت روان تجویز می‌شود. بااین‌حال، فلوکستین را برای درمان بیش‌فعالی نیز تجویز می‌کنند.

فلوکستین داروی ضدافسردگی رایجی است که دهه‌ها مورداستفاده قرار گرفته است. این دارو اغلب برای افراد مبتلا به افسردگی، اضطراب و سایر بیماری‌های سلامت روان تجویز می‌شود. بااین‌حال، فلوکستین را برای درمان بیش‌فعالی نیز تجویز می‌کنند. اختلال نقص توجه و بیش‌فعالی اختلالی روانی است که می‌تواند باعث مشکلات تمرکز، بیش‌فعالی و تکانشگری در کودکان شود. درحالی‌که هیچ درمانی برای این اختلال وجود ندارد، مصرف داروهایی مانند فلوکستین به مدیریت علائم کمک می‌کند.

 

تأثیر فلوکستین بر کودکان بیش‌فعال

فلوکستین نوعی داروی ضدافسردگی است که به‌عنوان مهارکننده انتخابی بازجذب سروتونین یا SSRI شناخته می‌شود. این بدان معنی است که به افزایش سطح سروتونین در مغز کمک می‌کند. سروتونین انتقال‌دهنده‌ای عصبی است که نقش مهمی در خلق‌وخو و احساسات دارد و مسئول تمرکز، توجه و انگیزه است.

فلوکستین توسط FDA برای درمان اختلال افسردگی اساسی تأیید شده است، اما اغلب از آن برای درمان بیش‌فعالی نیز استفاده می‌شود. فلوکستین با مهار بازجذب سروتونین که منجر به افزایش سطح سروتونین در مغز می‌شود، عمل می‌کند. این اتفاق می‌تواند به بهبود علائم بیش‌فعالی مانند تکانشگری و بیش‌فعالی کمک کند.

درمورد استفاده از فلوکستین برای درمان بیش‌فعالی اختلاف نظرهای زیادی وجود دارند. برخی افراد به شدت مخالف آن هستند، درحالی‌که برخی دیگر معتقدند که این دارو می‌تواند برای افراد خاصی مفید باشد.

در برخی موارد مصرف فلوکستین خطراتی برای کودک بیش‌فعال به همراه دارد. به‌عنوان مثال، به‌طور بالقوه می‌تواند خطر افکار و رفتار خودکشی را در کودکان و نوجوانان افزایش دهد. همچنین ممکن است که با سایر داروها تداخل داشته باشد. بنابراین حتماً قبل از شروع هر داروی جدید با پزشک مشورت کنید.

از طرف دیگر فلوکستین باعث بهبود توجه و تمرکز در کودکان بیش‌فعال می‌شود و رفتارهای تکانشی و بیش‌فعالی را کاهش می‌دهد.

 

تأثیر فلوکستین بر کودکان بیش‌فعال

 

دوز مصرفی فلوکستین

فلوکستین به دو صورت کپسول و مایع موجود است. دوز شروع معمول برای کودکان مبتلا به بیش‌فعالی، 20 میلی‌گرم در روز است. بسته به اینکه دارو تا چه حد تحمل می‌شود و چقدر به بهبود علائم می‌پردازد، ممکن است دوز افزایش یا کاهش یابد.

فلوکستین معمولاً یک بار در روز، صبح‌ها مصرف می‌شود. بااین‌حال، درصورت لزوم، پزشک ممکن است برنامه دوز متفاوتی را تجویز کند. اگر یک دوز از فلوکستین را فراموش کردید، آن را در اسرع وقت مصرف کنید. اگر تقریباً زمان مصرف نوبت بعدی فرا رسیده است، نوبت فراموش‌شده را رها کنید و به برنامه منظم خود ادامه دهید. اصلاً دو دوز فلوکستین را به‌صورت همزمان مصرف نکنید. بیماران می‌توانند در دو هفته اول بهبودی در علائم را تجربه کنند، بااین‌حال، اثربخشی کامل ممکن است تا پنج هفته مشاهده نشود.

 

داروهای جایگزین‌ فلوکستین برای درمان بیش‌فعالی

چندین داروی دیگر را می‌توان برای درمان بیش‌فعالی استفاده کرد. داروهای محرک اغلب اولین داروهای مورداستفاده برای درمان بیش‌فعالی هستند. بااین‌حال، داروهای غیرمحرک نیز ممکن است مؤثر باشند. دارو‌های بیش‌فعالی حتما باید توسط پزشک تجویز شوند.

اگر قصد مصرف فلوکستین برای بیش‌فعالی دارید، حتماً با پزشک خود درمورد تمام گزینه‌های درمانی صحبت کنید. داروهای دیگری که جایگزین فلوکستین می‌شوند و به درمان بیش‌فعالی کمک می‌کنند شامل موارد زیر هستند:

 

داروهای جایگزین‌ فلوکستین برای درمان بیش‌فعالی

 

  • آدرال. آدرال دارویی محرک است که معمولاً برای درمان بیش‌فعالی استفاده می‌شود. این دارو سطح دوپامین و نوراپی نفرین را در مغز افزایش می‌دهد که می‌تواند تمرکز و توجه را بهبود بخشد.
  • ریتالین. ریتالین یکی دیگر از داروهای محرک است که معمولاً برای درمان بیش‌فعالی استفاده می‌شود. این دارو نیز مانند آدرال، سطوح دوپامین و نوراپی نفرین را در مغز افزایش می‌دهد و می‌تواند تمرکز و توجه را بهبود بخشد.
  • آستراترا. آستراترا دارویی غیرمحرک است که برای درمان بیش‌فعالی تأیید شده است. این دارو با افزایش سطح نوراپی نفرین در مغز عمل می‌کند و می‌تواند تمرکز و توجه را بهبود بخشد.
  • گوانفاسین. گوانفاسین یکی دیگر از داروهای غیر محرک است که برای درمان بیش‌فعالی تأیید شده است. این دارو با افزایش سطح نوراپی نفرین در مغز عمل می‌کند و می‌تواند تمرکز و توجه را در کودکان بیش‌فعال بهبود بخشد.

فلوکستین تنها دارویی نیست که برای درمان بیش‌فعالی استفاده می‌شود. بسته به علائمی که بیمار تجربه می‌کند، انواع مختلفی از داروها وجود دارند. برخی از افراد ممکن است ترکیبی از انواع مختلف را قبل از یافتن یکی از بهترین‌ها امتحان کنند، درحالی‌که برخی دیگر متوجه می‌شوند که درمان یا تغییر سبک زندگی بیشتر از هر دارویی مؤثر است.

درمان می‌تواند شامل انواع مختلفی از مشاوره مانند درمان شناختی-رفتاری باشد که می‌تواند به افراد کمک کند تا یاد بگیرند چگونه علائم بیش‌فعالی خود را بهتر مدیریت کنند.

تغییرات سبک زندگی، مانند ورزش منظم، رژیم غذایی سالم و خواب کافی نیز می‌توانند به بهبود علائم بیش‌فعالی کمک کنند.

 

نکات مهم درخصوص مصرف فلوکستین برای درمان بیش‌فعالی

در هنگام مصرف فلوکستین باید به نکات زیر توجه داشته باشید:

  • فلوکستین می‌تواند در برخی افراد عوارض جانبی ایجاد کند. شایع‌ترین عوارض جانبی شامل حالت تهوع، سردرد، سرگیجه و بی‌خوابی هستند. این عوارض معمولاً خفیف هستند و پس از چند روز درمان خود به خود از بین می‌روند. اما اگر عوارض جانبی شدیدتری مانند تغییر در خلق‌وخو یا رفتار را تجربه کردید، فوراً با پزشک خود تماس بگیرید.
  • فلوکستین می‌تواند با سایر داروها تداخل داشته باشد. بنابراین قبل از شروع این دارو حتماً به پزشک خود درمورد تمام داروهایی که مصرف می‌کنید، اطلاع دهید.
  • مصرف فلوکستین برای کودکان زیر شش سال توصیه نمی‌شود.
  • قطع ناگهانی دارو مجاز نیست. اگر شروع به بهبود علائم خود کردید، قبل از قطع دارو با پزشک خود صحبت کنید. ترک ناگهانی می‌تواند عوارض جانبی شدیدی مانند اضطراب، تحریک‌پذیری، نوسانات خلقی، بی‌قراری، مشکل در خوابیدن، میگرن، حالت تهوع، سرگیجه یا احساساتی شبیه شوک الکتریکی ایجاد کند.
  • حتماً پزشک خود را درمورد هر بیماری جسمی/روانی دیگری که دارید مطلع کنید؛ زیرا ممکن است بر توانایی شما در مصرف فلوکستین تأثیر بگذارد.

 

فواید مصرف فلوکستین برای کودکان بیش‌فعالی

مصرف فلوکستین مزایای زیادی برای کودکان بیش‌فعال دارد که در ادامه به ذکر آن‌ها می‌پردازیم:

  • یکی از مزایای آن این است که می‌تواند به بهبود تمرکز و توجه کمک کند. همچنین می‌تواند به کاهش رفتار تکانشی و بیش‌فعالی کمک کند.
  • علاوه بر این، فلوکستین می‌تواند به بهبود خلق‌وخو و کاهش اضطراب کمک کند.
  • به‌طور کلی، مصرف فلوکستین برای بیش‌فعالی می‌تواند گزینه درمانی بسیار مؤثری باشد.
  • به‌عنوان مثال، مطالعات مختلف نشان دادند مصرف فلوکستین به بهبود علائم بیش‌فعالی در کودکان ازجمله بی‌توجهی، بیش فعالی و تکانشگری کمک می‌کند و عوارض جانبی آن نیز نسبت به سایر داروهای مورداستفاده برای درمان بیش‌فعالی قابل تحمل‌تر هستند.

 

عوارض جانبی فلوکستین

مصرف فلوکستین در کودکان بیش‌فعال می‌تواند خطر خودکشی را افزایش دهد. سایر عوارض جانبی این دارو شامل موارد زیر هستند:

  • حالت تهوع
  • استفراغ
  • اسهال
  • سردرد
  • سرگیجه
  • مشکل خواب
  • تحریک
  • عصبی بودن
  • خشکی دهان
  • افزایش وزن
  • بی‌خوابی
  • اختلال عملکرد جنسی

عوارض جانبی نادر اما جدی فلوکستین شامل افکار خودکشی و سندرم سروتونین هستند. سندرم سروتونین اختلالی است که در اثر مصرف بیش‌ازحد سروتونین در بدن ایجاد می‌شود. علائم این اختلال می‌تواند از خفیف تا تهدیدکننده زندگی متغیر باشند.

 

منابع

therapymantra.co

mantracare.org

 

مطالب مشابه

مشکلات یکپارچگی حسی در کودکان بیش‌فعال
مشکلات یکپارچگی حسی در کودکان بیش‌فعال

اختلال پردازش حسی (SPD) کودکان بیش فعال درصورت درک بیش‌ازحد حواس مختلف ازجمله لامسه یا شنوایی ایجاد شده که منجر به دشوار شدن عملکرد برای بیمار، احساس اضطراب یا حتی وحشت می‌شود.

مشکلات تحصیلی کودکان بیش‌فعال و نکاتی برای موفقیت آنها
مشکلات تحصیلی کودکان بیش‌فعال و نکاتی برای موفقیت آنها

کودکان مبتلا به بیش‌فعالی بیشتر درمعرض خطر مشکلاتی هستند که بر عملکرد آن‌ها در تحصیل و مدرسه تأثیر منفی می‌گذارند.آنها در ریاضی و مهارت خواندن توانایی کمتری دارند و اختلال می تواند بر میانگین نمرات دانش‌آموزان تأثیر بگذارد.

کنترل و درمان پرخاشگری در کودکان بیش‌فعال
کنترل و درمان پرخاشگری در کودکان بیش‌فعال

رفتارهای پرخاشگرانه در کودکان بیش‌فعال مکرر و شدید هستند. درک و مدیریت این خشم و پرخاشگری کلید کمک به کودکان مبتلا به بیش‌فعالی است. ترکیبی از دارودرمانی، رفتاردرمانی و سایر درمان‌ها به کودکان بیش‌فعال کمک‌ می‌کنند.

با پرحرفی در کودکان بیش فعال چکار کنیم؟
با پرحرفی در کودکان بیش فعال چکار کنیم؟

پر حرفی و صحبت کردن بیش‌ازحد یکی از علائم رایج برای کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه و بیش‌فعالی است که اغلب در مهار و کنترل پاسخ‌های خود مشکل دارند.

ورزش برای کودکان بیش‌فعال - بهترین ورزش ها و تاثیر هر کدام
ورزش برای کودکان بیش‌فعال - بهترین ورزش ها و تاثیر هر کدام

بسیاری از فعالیت‌ها و ورزش‌ها به تخلیه انرژی کودکان بیش‌فعال کمک می‌کنند و باعث بهبود علائم آن‌ها می‌شوند. از بین آنها می توان به شنا، ورزش های رزمی، مدیتیشن، تنیس و .... اشاره کرد. این ورزش ها جنب و جوش زیادی دارند و باعث تحرک مداوم و سوزاندن انرژی کودکان بیش فعال می شوند.

موسیقی‌درمانی کودکان بیش‌فعال و نحوه تمرین در خانه
موسیقی‌درمانی کودکان بیش‌فعال و نحوه تمرین در خانه

موسیقی‌درمانی می‌تواند درمانی بسیار مؤثر برای درمان علائم اصلی بیش‌فعالی و سایر اختلالاتی مانند اضطراب و مشکلات خواب باشد که اغلب با هم اتفاق میفتند. موسیقی‌درمانی از ریتم و موسیقی برای بهبود مهارت‌های اجتماعی، تنظیم احساسات و اختلالات اجرایی استفاده می‌کند و اغلب در ترکیب با سایر درمان‌ها مانند دارودرمانی یا رفتاردرمانی استفاده می‌شود.

لجبازی کودکان بیش‌فعال و روش‌های کنترل آنها
لجبازی کودکان بیش‌فعال و روش‌های کنترل آنها

اگر والدینی هستید که با لجبازی کودکان بیش‌فعال سر و کار دارید، احتمالاً این رفتار آن‌ها را بسیار طاقت‌فرسا می‌دانید؛ زیرا احساس می‌کنید دائماً با مسائل مربوط به مدیریت خشم فرزند خود درگیر هستید. لجبازی کودکان مقاومت آشکار آن‌ها در برابر قوانین و دستورالعمل‌ها است.

ارتوپدی فنی کودکان
ارتوپدی فنی کودکان

ارتوپدی فنی کودکان از فناوری‌های مختلف برای بهبود کیفیت زندگی و حفظ استقلال کودک بهره می‌گیرند.ارتزها بریس‌هایی هستند که پس از آسیب،‌ ضعف یا عملکرد نادرست به کودک کمک می کنند.

مشاوره کودکان بیش‌فعال
مشاوره کودکان بیش‌فعال

مشاوره کودکان بیش‌فعال ازطریق رفتاردرمانی، کاردرمانی، گفتاردرمانی و ... به بهبود رفتارهای تکانشی کودکان کمک می‌کند. بیش‌فعالی اختلالی است که به سه نوع بی‌توجهی، بیش‌فعالی/ تکانشی و نوع ترکیبی دسته‌بندی می‌شود.

قرص آریپیپرازول برای کودکان بیش‌فعال
قرص آریپیپرازول برای کودکان بیش‌فعال

آریپیپرازول می‌تواند برای کودکان بیش‌فعال مفید باشد و به مدیریت چالش‌های خاصی که ممکن است با آن‌ها مواجه شوند، می‌پردازد. مصرف این دارو به‌شکل قابل توجهی باعث بهبود علائم بیش‌فعالی و کاهش سطح پرولاکتین در کودکان می‌شود.

×