• ۰۹۰۲۳۹۵۱۱۱۱
  • پيروزی ، بين مترو پيروزی و نبرد ، كوچه ايلخان ، پلاك ١٢
آموزش نحوه ماساژ کودکان اوتیسم و تاثیر ماساژ درمانی

آموزش نحوه ماساژ کودکان اوتیسم و تاثیر ماساژ درمانی

مدت مطالعه: دقیقه
نویسنده: تیم محتوا
انتشار : ۰۶ دی ۱۴۰۲

ماساژ درمانی یکی از روش های درمانی اختلال اوتیسم است. کودکان مبتلا به اوتیسم نسبت به لمس، رفتارهای تهاجمی از خود نشان می‌دهند و این مسئله به‌خاطر اختلال در عملکرد یکپارچه حسی در سیستم لمسی می‌باشد.

اوتیسم یکی از اختلالات عصبی است که بر عوامل مختلفی تأثیر می‌گذارد و باعث ایجاد تداخل در رشد مهارت‌های اجتماعی و ارتباطی کودک می‌شود. یکی از روش‌های درمان این بیماری ماساژ درمانی است. در این مطلب به بررسی ماساژ درمانی برای کودکان مبتلا به اوتیسم می‌پردازیم.

 

مروری بر اختلال طیف اوتیسم

اختلال اوتیسم به بیماری‌ای اطلاق می‌شود که با چالش‌هایی در مهارت‌های اجتماعی، رفتارهای تکراری، گفتار و ارتباطات غیرکلامی و همچنین نقاط قوت و تفاوت‌های منحصربه‌فرد مشخص می‌شود. این اختلال در درجه اول بر تعاملات اجتماعی و مهارت‌های ارتباطی تأثیر می‌گذارد.

اگرچه هیچ درمانی برای اوتیسم وجود ندارد، تشخیص زودهنگام به کاهش چالش‌های رشدی کمک می‌کند. درمان اختلال اتیسم معمولاً شامل ترکیبی از اصلاح سبک زندگی و مصرف داروها می‌‌باشد. تحقیقات نشان می‌دهند ماساژدرمانی تأثیر مثبتی بر برخی از علائم اوتیسم دارد.

 

اختلال در عملکرد یکپارچگی حسی در کودکان مبتلا به اوتیسم

یکپارچگی حسی توانایی تولید،‌ سازمان‌دهی و پردازش اطلاعات حسی دریافت‌شده از بدن و محیط برای ایجاد پاسخ‌های هدفمند است. در یکپارچگی حسی باید تمام حواس در یک قالب کلی قرار گیرند. بنابراین ادغام حواس مختلف به ما کمک می‌کند تا آنچه را که تجربه می‌کنیم،‌ به‌خوبی درک کنیم. برای مثال، حس لامسه، بویایی و چشایی ما در تجربه خوردن یک هلوی رسیده با هم کار می‌کنند. ممکن است کودک مبتلا به اوتیسم با لمس هلو احساس درد کند و بوی آن باعث ایجاد حالت تهوع شود. برخی از کودکان مبتلا به اوتیسم به‌شدت نسبت به صدا حساس هستند و حتی معمولی‌ترین صداها را نیز آزاردهنده می‌دانند. اکثر متخصصان معتقدند برخی از رفتارهای اوتیسم نتیجه مشکلات یکپارچگی حسی هستند.

 

اختلال در عملکرد یکپارچگی حسی در کودکان مبتلا به اوتیسم

 

سیستم لمسی‌ای که به‌درستی کار می‌کند، اطلاعات را از گیرنده‌های پوست به سیستم عصبی مرکزی منتقل می‌کند. هنگامی که سیستم لمسی نابالغ باشد و به‌درستی کار نکند، سیگنال‌های عصبی ارسال‌شده به قشر مغز با سایر فرایندهای مغز تداخل می‌کنند. این تداخل باعث تحریک بیش‌ازحد مغز می‌شود، سازمان‌دهی رفتار و تمرکز را دشوار می‌کند و باعث واکنش‌های منفی نسبت به لمس می‌شود.

 

ماساژ درمانی

جالب اینجاست که سیستم عصبی از همان لایه بافت جنینی پوست تشکیل شده است. به این ترتیب، حساسیت بیش‌ازحد به لمس یکی از شایع‌ترین علائم نابالغی سیستم عصبی است. ازآنجایی‌که لمس آرام کودکان مبتلا به اوتیسم باعث تحریک بیش‌ازحد آن‌ها می‌شود، تکنیک‌های ماساژ عمیق و فشرده‌سازی مفاصل قابل‌تحمل‌تر هستند. استفاده از روش‌های فشار پایدار مانند ماساژ سوئدی و درمان عصبی‌عضلانی می‌تواند به کاهش واکنش بیش‌ازحد سیستم عصبی کمک کنند.

 

نکات مرتبط با ماساژ درمانی کودکان مبتلا به اوتیسم

نکات زیر به افزایش آرامش و کاهش حالت دفاعی لمسی در کودکان مبتلا به اوتیسم کمک می‌کنند:

  • جلسات را با فشار ملایم، آهسته و ثابت شروع کنید. با ضربات سبک شروع کرده تا کودک را با ماساژ درمانی آشنا کنید.
  • در طول ماساژ درمانی از موسیقی دلخواه کودک استفاده کرده و فضایی آرام با نور ملایم و دمایی مناسب فراهم کنید.
  • تا زمانی که کودک اجازه می‌دهد دست‌های خود را پشت سر او قرار دهید. اگر هیچ مقاومتی مشاهده نکردید، ماساژ را ادامه بدهید و با استفاده از ضربات عمیق‌تر ماساژ کمر یا سر را انجام دهید. درصورت مقاومت کودک، دست خود را بردارید، چند ثانیه صبر کنید و سپس دست خود را به حالت اولیه برگردانید.
  • روش دیگر برای کاهش اضطراب کودک،‌ استفاده از دست خود او برای انجام ماساژ است. حتماً با آرامش و با صدای آهسته به کودک توضیح دهید قرار است چه کاری انجام دهید.
  • در ابتدا، جلسات ماساژ درمانی را به‌صورت کوتاه برگزار کنید تا کودک به لمس عادت کند.
  • از تمرینات تنفسی در طول ماساژدرمانی استفاده کنید.
  • نظر کودک را در طول ماساژ درمانی بپرسید. کودکان مبتلا به اوتیسم ترجیحات خاصی برای نحوه و محل لمس دارند. بنابراین در ابتدا طبق نظر آن‌ها پیش بروید تا مقاومت آن‌ها نسبت به لمس کاهش یابد.
  • به نشانه‌های کلامی و غیرکلامی توجه کرده تا اطمینان حاصل کنید که کودک راحت است.
  • از ترجیحات حسی کودک آگاه باشید. برخی ممکن است فشار عمیق را ترجیح دهند، درحالی‌که دیگران ممکن است با ضربات آرام و ریتمیک راحت‌تر باشند. تکنیک‌های مختلف را آزمایش کنید تا ببینید چه چیزی برای آن‌ها بهتر است.
  • به نقاطی از بدن کودک که دچار تنش یا ناراحتی می‌شوند، توجه کنید. برخی از کودکان از ماساژ دادن نواحی خاصی مانند دست، پا یا کمر لذت می‌برند.
  • از روغن‌ها یا لوسیون‌های ماساژ که ضدحساسیت هستند و رایحه‌ای مطبوع دارند، استفاده کنید. برخی از کودکان مبتلا به اوتیسم ممکن است حساسیت‌های حسی داشته باشند، بنابراین مراقب ترجیحات آن‌ها باشید.

 

نکات مرتبط با ماساژدرمانی کودکان مبتلا به اوتیسم

 

ماساژ درمانی با استفاده از درمان حسی چیگونگ

درمان حسی چیگونگ، مدل درمانی‌ بدن‌محوری است که به اختلالات حسی و مشکلات خودتنظیمی در کودکان مبتلا به اوتیسم کمک می‌کند.

این روش ماساژ درمانی، درمانی مبتنی بر لمس کودکان است. والدین از این روش‌درمانی به مدت دو سال و روزی 15 دقیقه استفاده می‌کنند تا مشکلات حسی کودکان مبتلا به اوتیسم را به‌حالت عادی برسانند. عادی‌سازی حس لامسه کودک باعث کاهش علائم اوتیسم می‌شود. ماساژ چیگونگ در بین درمان‌های اوتیسم منحصربه‌فرد است؛ زیرا به کودکان اجازه می‌دهد به رشد طبیعی دسترسی داشته باشند.

در این پروتکل درمانی، سر، گردن، قفسه سینه و اندام‌های فوقانی و تحتانی در اولویت قرار دارند و در تمام این نقاط تأکید بر آرام‌سازی، افزایش گردش خون، کاهش تنش و افزایش آگاهی بدنی است.

 

خدمات ماساژ گروه توانبخشی راه کمال برای کودکان اوتیسم

اختلال اوتیسم تأثیر قابل‌توجهی بر ایجاد ارتباط می‌گذارد. این بیماری باعث ایجاد اختلال در یکپارچگی حسی شده و موجب احساس تنفر و بیزاری کودکان مبتلا به اوتیسم نسبت به لمس می‌شود. یکی از روش‌های درمان اختلال اوتیسم،‌ ماساژ درمانی است. گروه توانبخشی راه کمال با تشکیل جلسات ماساژ درمانی به کودکان مبتلا به اوتیسم کمک می‌کند. متخصصان این مرکز در ابتدا علائم کودک را بررسی کرده و پس از تشخیص بیماری، جلسات ماساژدرمانی را برگزار می‌کنند. جلسات ماساژ درمانی به‌مرور زمان منجر به کاهش علائم بیماری و بهبود شرایط کودک می‌شوند. بنابراین اگر کودک شما مبتلا به اوتیسم است،‌ به مرکز ما مراجعه کرده و در جلسات ماساژدرمانی شرکت کنید.

 

منابع

integrativehealthcare.org

makechildrenbetter.org

hindawi.com

 

مطالب مشابه

عوارض داروهای بیش فعالی - خطرات استفاده بلند مدت
عوارض داروهای بیش فعالی - خطرات استفاده بلند مدت

آگاهی از عوارض احتمالی داروهای بیش فعالی برای والدین و متخصصان اهمیت زیادی دارد تا بهترین تصمیمات را برای مدیریت علائم این اختلال بگیرند و تأثیرات منفی را به حداقل برسانند.

مدرسه رفتن کودک دارای اوتیسم - مشکلات رایج در کلاس درس
مدرسه رفتن کودک دارای اوتیسم - مشکلات رایج در کلاس درس

مدرسه معمولاً محیط مناسبی برای کودکان مبتلا به اوتیسم نیست، و این می‌تواند در طول سال تحصیلی و حتی بعد از آن مشکلاتی جدی ایجاد کند. شناخت مشکلات کودکان در مدرسه به رفع آن‌ها و بهبود روند آموزش کمک می‌کند.

آزمایش ها و تست های مختلف برای تشخیص قطعی اتیسم
آزمایش ها و تست های مختلف برای تشخیص قطعی اتیسم

تشخیص اتیسم اغلب شامل ترکیبی از مشاهده‌های رفتاری، آزمون‌های روانشناختی، و در برخی موارد، آزمایش‌های ژنتیکی است. ، تشخیص زودهنگام آن می‌تواند منجر به ارائه مداخلات و حمایت‌های مؤثرتر شود.

چه چیزی باعث اوتیسم می شود؟ 9 علت مهم ابتلا به اتیسم
چه چیزی باعث اوتیسم می شود؟ 9 علت مهم ابتلا به اتیسم

اختلال طیف اوتیسم هیچ علت شناخته شده‌ای ندارد. با توجه به پیچیدگی این اختلال و این واقعیت که علائم و شدت آن متفاوت هستند، احتمالاً دلایل زیادی برای ابتلا به اتیسم وجود دارند.

اختلال و بیماری‌های همراه با اوتیسم چه هستند؟
اختلال و بیماری‌های همراه با اوتیسم چه هستند؟

معمولاً در کنار اوتیسم بیماری‌ها و اختلالات دیگری نیز رخ می‌دهند که به‌عنوان بیماری‌های همزمان در نظر گرفته می‌شوند. تقریباً سه‌چهارم کودکان مبتلا به اوتیسم مبتلا به یک بیماری همزمان است.

کاردرمانی کودکان اوتیسم + تمرین های کاربردی
کاردرمانی کودکان اوتیسم + تمرین های کاربردی

کاردرمانی اتیسم یکی از سه روش درمانی رایج در محیط مدرسه (همراه با گفتاردرمانی و رفتاردرمانی) است. کاردرمانگران در جهت طیف وسیعی از اهداف، از دست‌خط بهتر گرفته تا مهارت‌های بازی و یکپارچگی حسی به بیماران کمک می کنند.

زندگی با اختلال طیف اوتیسم - چالش عاطفی و اجتماعی
زندگی با اختلال طیف اوتیسم - چالش عاطفی و اجتماعی

زندگی افراد مبتلا به اتیسم با احساس اضطراب و استرس همراه است که این احساسات می‌توانند بر سلامت عاطفی، سازگاری و انعطاف‌پذیری آن‌ها در برابر استرس تأثیر بگذارند.

تمرین‌های فلورتایم برای کودکان دارای اوتیسم - شادی با کودک
تمرین‌های فلورتایم برای کودکان دارای اوتیسم - شادی با کودک

تمرین‌های فلورتایم برای کودک اوتیستیک تنهابرای سرگرم کردن او در طول بازی نیست، بلکه انجام فعالیتی برای سرگرم شدن با هم است. این شادی و لذت مشترک در طول بازی فرزند شما را به دنیایی مشترک می‌کشاند.

روش درمانی ABA (ای بی ای) برای درمان کودکان مبتلا به اوتیسم
روش درمانی ABA (ای بی ای) برای درمان کودکان مبتلا به اوتیسم

روش درمانی ABA در اتیسم بر اصول تحلیل رفتار مبتنی است و با هدف افزایش رفتارهای مطلوب و در عین حال کاهش رفتارهای چالش‌برانگیز کودک عمل می‌کند.

علائم اوتیسم در سنین مختلف - راهنمای کامل نشانه های اختلال
علائم اوتیسم در سنین مختلف - راهنمای کامل نشانه های اختلال

علائم اتیسم شامل مسکل در مهارت‌های اجتماعی مانند بازی، یادگیری و برقراری ارتباط و برخی نشانه های دیگر مانند رفتارهای تکراری، علایق وسواسی و چالش با غذا خوردن هستند.

نظرات

فیلدهای ضروری با علامت

×