کفش طبی کودکان (ارتوپدی) - خرید و ساخت کفش طبی اطفال

کفش طبی کودکان (ارتوپدی) - خرید و ساخت کفش طبی اطفال

مدت مطالعه: دقیقه
نویسنده: تیم محتوا
انتشار : ۳۰ بهمن ۱۴۰۲

استفاده از کفش‌های طبی یکی از راه های مناسب و مقرون‌به‌صرفه برای درمان اختلال پای اطفال است. کارشناسان راه کمال پس از اسکن پاهای فرزند دلبند شما کفش طبی مناسب او را طراحی کرده و می سازند.

کفش طبی کودکان گزینه‌ای مناسب برای کودکانی است که دچار بیماری‌های مرتبط با پا هستند. ساختار پای کودکان تا حدود 7 تا 8 سالگی شکل می‌گیرد و در صورتی که رشد آن روند طبیعی خود را طی نکند موجب می‌شود پا شکلی غیرعادی به خود بگیرد. در این صورت پزشک کفش طبی برای فرزند شما تجویز می‌کند. در این مطلب به بررسی کفش طبی کودکان، ویژگی‌ها و مزایای آن می‌پردازیم. 

 

کفش‌ طبی کودکان چیست؟

کفش‌های طبی (ارتوپدی) کودکان به‌طور ویژه برای حمایت از پا، مچ پا و ساق طراحی شده‌اند.

خود کلمه "ارتوپدی" از دو ریشه یونانی تشکیل شده است:

  • «اورتو» به معنای صحیح 
  • «پدیک» به معنای پا 

به‌طور کلی، کفش‌های ارتوپدی می‌توانند به درمان و پیشگیری از بیماری‌های خاصی که ممکن است کودک شما با آن‌ها مواجه شود، کمک کنند. این‌ بیماری‌ها شامل موارد زیر هستند:

 

کفش‌ طبی کودکان چیست؟

 

  • پرونیشن بیش‌ازحد: این اختلال زمانی اتفاق میفتد که پا در هنگام برخورد با زمین به مقدار بیش‌ازحد می‌چرخد و شوک به‌طور مؤثر جذب نشده و منجر به بی‌ثباتی می‌شود. بنابراین وزن به قسمت داخلی پا منتقل شده و با دویدن رو به جلو، نیروی بیشتری به لبه داخلی منتقل می‌شود. 
  • پیچ‌خوردگی مچ پا: در این حالت پیچ‌خوردگی در دو طرف مچ پا رخ می‌دهد.
  • کجی زانوها: این اختلال باعث می‌شود زانوها به سمت داخل متمایل ‌شوند. حتی اگر مچ پاها از هم جدا باشند نیز کجی زانوها اتفاق میفتد. 
  • تون عضلانی پایین: تون عضلانی پایین باعث می‌شود ماهیچه‌ها شل شوند و حفظ وضعیت در هنگام نشستن یا ایستادن چالش‌برانگیز باشد.
  • صافی کف پا: صافی کف پا در حالتی اتفاق میفتد که قوس کف پا بسیار کم است یا اصلاً وجود ندارد. کفش‌های طبی به هم‌ترازی و ایجاد ثبات در پای کودکان کمک می‌کنند و باعث می‌شوند کودکانی که کف پای صاف دارند صاف‌تر راه بروند و وضعیت کلی بدنشان را بهبود بخشند.
  • کلاب فوت (پاچنبری): کلاب فوت نوعی اختلال مادرزادی است که باعث می‌شود پای کودک به سمت داخل یا پایین بچرخد. می‌توان از کفش‌ها و بریس‌های ارتوپدی برای اصلاح این وضعیت در طول زمان استفاده کرد.
  • فلج مغزی: کودکان مبتلا به فلج مغزی ممکن است برای بهبود راه رفتن و تعادل خود به کفش‌های ارتوپدی نیاز داشته باشند.
  • متاتارسوس ادکتوس: این اختلال نوعی ناهنجاری مادرزادی است که در آن پنجه پا به سمت داخل انحراف پیدا کرده است. کفش‌های مخصوص می‌توانند به تنظیم مجدد پا کمک کنند.
  • بیماری سیور: این اختلال به پاشنه پا آسیب وارد می‌کند و باعث ایجاد دردهای موقتی می‌شود. کفش‌های ارتوپدی درد ناشی از این اختلال پاشنه را کاهش می‌دهند.
  • اختلال طول پا: کودکانی که پاهای مساوی ندارند و یکی از پاها بلندتر از دیگری است به کفش‌های ارتوپدی سفارشی نیاز دارند تا بتوانند به‌صورت یکنواخت راه بروند.
  • تأخیرهای رشدی: کودکانی که با تأخیر در رشد مهارت‌های حرکتی مواجه هستند می‌توانند از کفش‌های ارتوپدی که حمایت و ثبات بیشتری را ارائه می‌دهند، بهره‌مند شوند.
  • راه رفتن غیرطبیعی: کودکانی که به‌صورت غیرعادی راه می‌روند، مانند راه رفتن با پنجه پا، داخل پنجه (پنجه کبوتری)، یا بیرون از پنجه می‌توانند از کفش‌های طبی برای اصلاح این ناهنجاری‌ها بهره ببرند.

 

مزایای کفش‌های طبی

کفش‌های ارتوپدی مزایای زیادی برای کودکان دارند که در ادامه به توضیح آن‌ها می‌پردازیم:

 

مزایای کفش‌های طبی

 

بالشتک‌های کفی

کفی کفش‌های ارتوپدی کودکان سبک وزن بوده و دارای بالشتک‌هایی برای کاهش ضربه و کمک به تراز شدن پا هنگام تماس با زمین است. این کفی‌های منحصربه‌فرد پهن هستند و باعث تحرک و ثبات در هنگام راه رفتن می‌شوند.

 

پشتیبانی از قوس پا

کفش‌های طبی به‌دلیل کفی‌های ارتوپدی بهترین کفش‌ها برای پشتیبانی از قوس پای کودکان هستند. کفی‌های مناسب، پرونیشن بیش‌ازحد را که علت اصلی درد پا و پاشنه است، از بین می‌برند.

کفی‌های ارتوز فشار وارده بر زانوها، باسن، کمر،‌ سینه پا و پاشنه را کاهش می‌دهند. آن‌ها مقداری از وزن بدن کودک را به قوس منتقل می‌کنند و باعث بهبود تراز پا می‌شوند.

 

عمق و عرض بیشتر

بیشتر کفش‌های ارتوپدی کودکان در طیف وسیعی از عرض‌ها ساخته می‌شوند تا به‌صورت معمولی، گشاد و خیلی گشاد در دسترس باشند. به همین ترتیب، عمق آن‌ها نیز بیشتر از سایر کفش‌ها است تا کفی‌های ضخیم را در خود جای دهند. درواقع این کفش‌ها به‌گونه‌ای طراحی می‌شوند که نقاط فشار را از روی پا حذف کنند.

 

سرپنجه پهن و رویه‌های قابل کشش

کفش‌های طبی کودکان به دو دلیل دارای سرپنجه پهن و رویه‌های قابل کشش هستند:

  • کاهش فشار وارده بر پینه پا (به ضخیم و سخت شدن پوست گفته شده که در اثر فشار مکرر به یک نقطه از پوست ایجاد می‌شود) و انگشت چکشی (انقباض یا خم شدن انگشت در محل مفصل اول آن است)
  • ایجاد فضای اضافی برای حرکت انگشتان پا

در اصل، جلوگیری از هر گونه سفتی یا ناراحتی در این بخش‌های کفش، تناسب بهتری را فراهم کرده و به جلوگیری از آسیب انگشتان پا و رشد ناخن‌های پا کمک می‌کند.

 

محافظت داخلی 

اکثر کفش‌های ارتوپدی کودکان با فضای داخلی نرم و صاف تولید می‌شوند. این کفش‌ها به‌گونه‌ای طراحی می‌شوند که هنگام تماس با پا فشار زیادی به نقاط فشار وارد نکنند.

 

کاهش فشار

پوشیدن کفش‌های ارتوپدی می‌تواند به کاهش فشار روی سایر قسمت‌های بدن مانند زانو، باسن و پشت که ممکن است تحت تأثیر مشکلات پا قرار گیرند، کمک کند.

 

تنوع بالا

کفش‌های ارتوپدی در طیف گسترده‌ای از سبک‌ها و اندازه‌ها موجود هستند. بنابراین می‌توانید کفشی مطابق با سلیقه کودک خود و متناسب با نیازهای او پیدا کنید.

 

مواد باکیفیت

کفش‌های طبی اغلب از مواد با کیفیت بالا مانند چرم یا مواد مصنوعی ساخته می‌شوند که باعث دوام، ماندگاری طولانی و صرفه‌جویی در هزینه و زمان می‌شوند. 

 

جلوگیری از بیماری‌های مختلف

بسیاری از متخصصان پا، کفش‌های ارتوپدی را توصیه می‌کنند؛ زیرا این کفش‌ها می‌توانند از بیماری‌های رایج پا مانند التهاب کف پا، درد پاشنه و پینه پا جلوگیری کنند. کفش‌های ارتوپدی به اصلاح پرونیشن (زمانی رخ می‌دهد که پا هنگام راه رفتن به سمت خارج متمایل می‌شود) و سوپینیشن (زمانی اتفاق میفتد که وزن بدن در هنگام راه رفتن یا دویدن روی قسمت بیرونی پا قرار می‌گیرد)، دو مشکل رایجی که می‌توانند منجر به درد پا شوند، کمک می‌کنند. آن‌ها همچنین در مناطقی مانند قوس پا و مچ پا که برای بسیاری از افراد نقاط ضعف هستند، حمایت بیشتری اعمال می‌کنند.

 

کفش‌های طبی چه ویژگی‌هایی دارند؟

برای تنظیم شرایط رشد پای کودکان، کفش‌های ارتوپدی کلاسیک کودکان معمولاً تفاوت‌هایی با کفش‌های معمولی کودکان دارند. برخی از ویژگی‌های رایج کفش‌های طبی کودکان عبار‌ت‌اند از:

  • دارای ساق بلند 
  • رویه فضادار جهت اعمال کفی
  • دارای پاشنه
  • دیواره‌های جانبی محکم
  • پنجه پهن و فضادار
  • کفی کفش با قابلیت اعمال مداخلات ارتوپدی برای جذب فشارهای وارده حین راه رفتن و جلوگیری از آسیب‌دیدگی و خستگی پا
  • کفی‌های سبک و قابل جابجایی
  • ویژگی‌های مناسب برای افراد مبتلا به دیابت

 حتما بخوانید: کاردرمانی کودکان

خدمات کلینیک توانبخشی راه کمال برای کفش طبی کودکان

ازآنجایی‌که ساختار پاهای کودکان در سنین پایین شکل می‌گیرد،‌ توجه به رشد طبیعی پاهای کودک از اهمیت زیادی برخوردار است. رشد غیرطبیعی پاها موجب بروز ناهنجاری‌های مختلف در پاها می‌شود. یکی از خدمات کلینیک توانبخشی راه کمال رسیدگی به بیماری‌های مرتبط با پاهای کودکان است. کارشناسان و متخصصان این مرکز پس از تشخیص اختلال به ارائه راهکارهای مختلف درمانی می‌پردازند. یکی از راهکارهای مناسب و مقرون‌به‌صرفه استفاده از کفش‌های طبی است. کارشناسان این مرکز پس از اسکن پاهای فرزند شما کفش طبی مناسب او را طراحی کرده و می سازند. بنابراین اگر فکر می‌کنید فرزند شما دچار اختلالات و ناهنجاری‌های مرتبط با پا است به ما مراجعه کنید و از خدمات کادر درمانی ما بهره‌مند شوید. 

 

firstwalkers.com.au

gzsuperocean.com

theshoedoctor.biz

pedors.com

 


مطالب مشابه

فلج مغزی در نوزادان نارس
فلج مغزی در نوزادان نارس

نوزادان نارس با مغزهای رشدنکرده به دنیا می‌آیند و این مسئله آن‌ها را در برابر آسیب‌هایی که می‌توانند باعث فلج مغزی شوند آسیب‌پذیرتر می‌کند. با مداخله زود هنگام علائم و عوارض فلج مغزی را می‌توان برای بهینه‌سازی کیفیت زندگی کودک به حداقل رساند.

فلج مغزی خفیف چیست؟ علائم و درمان بیماری
فلج مغزی خفیف چیست؟ علائم و درمان بیماری

فلج مغزی خفیف به اختلالات حرکتی ناشی از آسیب خفیف به مغز در حال رشد اشاره دارد. ازآنجایی‌که آسیب آنقدر شدید نیست، اختلالات حرکتی ممکن است در سال‌های اولیه کودکی ناشناخته بمانند. بااین‌حال، با رشد کودکان مبتلا به فلج مغزی خفیف، اختلالات حرکتی ممکن است آشکارتر شوند. خوشبختانه هیچ وقت برای بهبودی دیر نیست.

طول عمر کودکان فلج مغزی
طول عمر کودکان فلج مغزی

طول عمر کودکان فلج مغزی به عوامل متعددی بستگی دارد با این حال با مراقبت‌ و درمان‌های مناسب بسیاری از کودکان مبتلا به فلج مغزی می‌توانند زندگی طولانی و پرباری داشته باشند.پس برای آشنایی بیشتر با این موضوع با ما همراه باشید.

علائم فلج مغزی در نوزادان چیست؟
علائم فلج مغزی در نوزادان چیست؟

علائم فلج مغزی در نوزادان بر هماهنگی و توانایی آنها برای حرکت مستقل تأثیر می‌گذارد و همیشه بلافاصله قابل تشخیص نیست. این امر به‌ویژه زمانی صادق است که علائم فلج مغزی خفیف باشند.

مشکلات یکپارچگی حسی در کودکان بیش‌فعال
مشکلات یکپارچگی حسی در کودکان بیش‌فعال

اختلال پردازش حسی (SPD) کودکان بیش فعال درصورت درک بیش‌ازحد حواس مختلف ازجمله لامسه یا شنوایی ایجاد شده که منجر به دشوار شدن عملکرد برای بیمار، احساس اضطراب یا حتی وحشت می‌شود.

مشکلات تحصیلی کودکان بیش‌فعال و نکاتی برای موفقیت آنها
مشکلات تحصیلی کودکان بیش‌فعال و نکاتی برای موفقیت آنها

کودکان مبتلا به بیش‌فعالی بیشتر درمعرض خطر مشکلاتی هستند که بر عملکرد آن‌ها در تحصیل و مدرسه تأثیر منفی می‌گذارند.آنها در ریاضی و مهارت خواندن توانایی کمتری دارند و اختلال می تواند بر میانگین نمرات دانش‌آموزان تأثیر بگذارد.

کنترل و درمان پرخاشگری در کودکان بیش‌فعال
کنترل و درمان پرخاشگری در کودکان بیش‌فعال

رفتارهای پرخاشگرانه در کودکان بیش‌فعال مکرر و شدید هستند. درک و مدیریت این خشم و پرخاشگری کلید کمک به کودکان مبتلا به بیش‌فعالی است. ترکیبی از دارودرمانی، رفتاردرمانی و سایر درمان‌ها به کودکان بیش‌فعال کمک‌ می‌کنند.

با پرحرفی در کودکان بیش فعال چکار کنیم؟
با پرحرفی در کودکان بیش فعال چکار کنیم؟

پر حرفی و صحبت کردن بیش‌ازحد یکی از علائم رایج برای کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه و بیش‌فعالی است که اغلب در مهار و کنترل پاسخ‌های خود مشکل دارند.

ورزش برای کودکان بیش‌فعال - بهترین ورزش ها و تاثیر هر کدام
ورزش برای کودکان بیش‌فعال - بهترین ورزش ها و تاثیر هر کدام

بسیاری از فعالیت‌ها و ورزش‌ها به تخلیه انرژی کودکان بیش‌فعال کمک می‌کنند و باعث بهبود علائم آن‌ها می‌شوند. از بین آنها می توان به شنا، ورزش های رزمی، مدیتیشن، تنیس و .... اشاره کرد. این ورزش ها جنب و جوش زیادی دارند و باعث تحرک مداوم و سوزاندن انرژی کودکان بیش فعال می شوند.

موسیقی‌درمانی کودکان بیش‌فعال و نحوه تمرین در خانه
موسیقی‌درمانی کودکان بیش‌فعال و نحوه تمرین در خانه

موسیقی‌درمانی می‌تواند درمانی بسیار مؤثر برای درمان علائم اصلی بیش‌فعالی و سایر اختلالاتی مانند اضطراب و مشکلات خواب باشد که اغلب با هم اتفاق میفتند. موسیقی‌درمانی از ریتم و موسیقی برای بهبود مهارت‌های اجتماعی، تنظیم احساسات و اختلالات اجرایی استفاده می‌کند و اغلب در ترکیب با سایر درمان‌ها مانند دارودرمانی یا رفتاردرمانی استفاده می‌شود.

نظرات

فیلدهای ضروری با علامت

×