کفی طبی ارتوپدی کودک - تضمین سلامت پای فرزند شما

کفی طبی ارتوپدی کودک - تضمین سلامت پای فرزند شما

مدت مطالعه: دقیقه
نویسنده: تیم محتوا
انتشار : ۱۸ بهمن ۱۴۰۲

انواع مختلفی از کفی طبی برای کودکان وجود دارند که متخصص پس از بررسی پاهای کودک شما درخصوص گزینه‌های مختلف صحبت می‌کند. کفی طبی سفارشی معمولاً در عرض 1 تا 2 هفته آماده می‌شود.

پاهای کودکان اغلب در سنین پایین دارای قوس کف پا نمی‌باشد و کم‌کم با افزایش سن این قوس ایجاد می‌شود. کفی طبی وسیله‌ای است که از قوس کف پا،‌ ماهیچه‌ها و عضلات کف پای کودکان محافظت می‌کند و مانع از ایجاد ناهنجاری در پاهای کودک می‌شود. در این مطلب به بررسی کفی طبی کودکان، کاربردها و مزایای آن می‌پردازیم. ‌

کفی طبی چیست؟

کفی طبی وسیله‌ای کاربردی است که برای اصلاح مشکلات پا استفاده می‌شود. این وسیله از ایجاد ناهنجاری در پاهای کودک جلوگیری می‌کند و به حمایت و مراقبت از قوس کف پای او می‌پردازد.

چرا کودکان به کفی طبی نیاز دارند؟

سلامت پا در کودکان اغلب نادیده گرفته می‌شود و می‌تواند منجر به مشکلات جدی شود. توجه به نحوه شکل‌گیری و رشد پای کودک با افزایش سن ضروری است. کفی طبی پا می‌تواند به اصلاح هر گونه مشکل ظاهری که کودک شما از آن رنج می‌برد، کمک کند.

علائم اولیه‌ای که نشان می‌دهند کودک شما به کفی طبی نیاز دارد چیست؟

اگر متوجه هر یک از موارد زیر در پاهای کودک خود شدید، باید به متخصص مراجعه کنید:

  • ناتوانی کودک در همراهی با همکلاسی‌های خود
  • چرخش پاها به سمت داخل
  • چرخش پاها به سمت بیرون
  • صاف بودن کف پاها (نداشتن قوس یا کم بودن آن)
  • قوس‌ خیلی زیاد کف پا

مشکلاتی که نشان می‌دهند کودک به کفی طبی نیاز دارد چیست؟


اگر فرزند شما مشکلات زیر را داشته باشد باید به متخصص مراجعه کنید:

  • درد در پا، مچ پا، زانو، ساق پا یا کمر
  • درد هنگام راه رفتن یا دویدن
  • خسته شدن بیش‌ازحد کودک (نسبت به همسالان خود) در طول پیاده‌روی
  • عدم تمایل کودک برای شرکت در فعالیت‌های ورزشی

نشانه‌های غیرکلامی‌ای که نشان می‌دهند کودک به کفی طبی نیاز دارد چیست؟


گاهی‌اوقات کودکان درمورد مسائل بی‌اهمیت خیلی حرف نمی‌زنند. بنابراین اگر موارد زیر را مشاهده کردید،‌ احتمالاً کودک به کفی طبی نیاز دارد:

  • هنگام راه رفتن یک پا را بر پای دیگر ترجیح می‌دهد.
  • هنگام راه رفتن پاهای کودک می‌لنگند یا آن‌ها را می‌کشد.
  • بدن کودک هماهنگی ندارد.
  • سفتی در پا و مچ پا اتفاق میفتد.
  • به‌صورت ناگهانی در نحوه راه رفتن کودک تغییر ایجاد می‌شود.


همچنین، هنگام کمک به کودک برای تعویض کفش، به موارد زیر توجه کنید:

  • انگشتان پا با شکل غیرطبیعی
  • ناخن‌های فرورفته پا
  • بونیون (برآمدگی استخوانی که در قسمت خارجی انگشت شست پا ایجاد شده و باعث خارج شدن مفصل انگشت پا از حالت تراز می‌‌شود) یا سایر بدشکلی‌های پا مانند خارهای استخوانی (توده‌ای استخوانی که در امتداد لبه‌های استخوان ایجاد می‌شود)

کاربرد کفی طبی کودکان

به‌طور کلی، کفی طبی می‌تواند برای تسکین علائم مرتبط با موارد زیر مفید باشد:

 

کاربرد کفی طبی کودکان

 

  • صافی کف پا: زمانی که قوس‌های پا پس از یادگیری راه رفتن ایجاد نمی‌شوند، کودکان در حین راه رفتن در امتداد کف پا احساس درد می‌کنند؛ زیرا تاندون‌ها و عضلات اطراف قوس‌ها برای حمایت از پاها تحت کشش قرار می‌گیرند. در این حالت از کفی‌های طبی برای تسکین درد استفاده می‌شود.
  • پرونیشن بیش‌ازحد: این اختلال اغلب با کف پای صاف همراه است و بیماری‌ای است که در آن استخوان‌های مچ پا تمایل دارند به سمت داخل متمایل شوند. این اتفاق باعث می‌شود بر روی مفاصل مچ پا و پاشنه پا فشار وارد شود؛ زیرا آن‌ها از حالت هم‌ترازی خارج می‌شوند. کفی‌های طبی می‌توانند به حمایت از پاها و جلوگیری از چرخش مچ پا به سمت داخل کمک می‌کنند.
  • بیماری سیور (درد پاشنه پا): این بیماری صفحه رشد در پایه استخوان پاشنه را تحت تأثیر قرار می‌دهد. این بیماری معمولاً ناشی از استرس‌های مکرر یا آسیب به کف پا است و معمولاً در کودکان فعال بیشتر دیده می‌شود. کفی‌های طبی می‌توانند به جابجایی فشار واردشده بر روی صفحه رشد برای کاهش التهاب و تحریک کمک کنند.
  • بیماری ازگود اشلاتر (زانودرد): برآمدگی دردناک زیر کاسه زانو می‌تواند نشان‌دهنده التهاب زانو، به‌خصوص در کودکانی که می‌دوند و می‌پرند، باشد. می‌توان از کفی طبی برای کاهش ضربه به زانو و تسکین درد استفاده کرد.

اگر سابقه خانوادگی مشکلات پا داشته باشید، فرزندتان در معرض خطر است؟

در صورت وجود سابقه خانوادگی، احتمال ابتلای فرزند شما به مشکلات مشابه بیشتر خواهد بود. متأسفانه مشکلات پا مانند صافی کف پا می‌تواند ارثی باشد و به احتمال زیاد به فرزند منتقل می‌شود. بنابراین اگر از این قبیل مشکلات در خانواده خود اطلاع دارید، بهتر است برای ارزیابی همان مسائل به پزشک مراجعه کنید.

کودک در چند سالگی باید از کفی طبی استفاده کند؟

کودک احتمالاً‌ در 12 ماهگی می‌تواند از کفی طبی استفاده کند. بااین‌حال، معمولاً تا دو سالگی از کفی طبی استفاده نمی‌شود و اگر کودک تا آن زمان نتواند راه برود باید به متخصص مراجعه کنید.

نقاط عطف خاصی که نیاز به توجه دارند چیست؟

بهتر است همیشه سلامت پای کودک خود را در این نقاط عطف سنی بررسی کنید:

  • سه سالگی (زمانی که کودکان بیشتر روی پاشنه تا پنجه راه می‌روند)
  • پنج سالگی (هنگام شروع مدرسه)
  • قبل از شروع ورزش‌های سازمان‌یافته

چه مدت طول می‌کشد تا کفی طبی آماده شود؟

انواع مختلفی از کفی طبی وجود دارند که متخصص پس از بررسی پاهای کودک شما درخصوص گزینه‌های مختلف صحبت می‌کند. کفی طبی سفارشی معمولاً در عرض 1 تا 2 هفته آماده می‌شود. پزشک توصیه می‌کند فرزند شما یک ماه پس از پوشیدن کفی‌ها برای ارزیابی مجدد به او مراجعه کند. کفی‌های سفارشی به‌گونه‌ای ساخته می‌شوند که متناسب با پاهای فرزند شما هستند و نیروهای تحمل‌کننده وزن را به‌طور مساوی در کل پا توزیع می‌کنند.

 

چه مدت طول می‌کشد تا کفی طبی آماده شود؟

 

مزایای کفی طبی کودکان

استفاده از کفی طبی در کودکان در پیشگیری و درمان مشکلات و ناهنجاری‌های پا بسیار حائز اهمیت است. علاوه بر این که کفی طبی از قوس کف پا مراقبت و حمایت می‌کند، مزایای دیگری نیز به همراه دارد. برخی از مهم‌ترین مزایای کفی طبی کودکان عبارت‌اند از:

  • ناهنجاری‌های پای کودک را اصلاح می‌کند.
  • فشار واردشده به پای کودک را کاهش می‌دهد.
  • سلامت کمر، زانو و مچ پا را بهبود می‌بخشد.
  • سطح راحتی کفش کودکان شما را افزایش می‌دهد.
  • از ایجاد تاول، تحریک و ناراحتی پا جلوگیری می‌کند.
  • پشتیبانی از قوس پای کودک را فراهم می‌کند.
  • خستگی عضلات را کاهش می‌دهد.
  • سلامت پاشنه را بهبود می‌بخشد.

 حتما بخوانید: کفش طبی کودک و مزایای آن

خدمات کلینیک توانبخشی راه کمال برای کفی طبی کودکان

ازآنجایی‌که در سنین پایین قوس کف پا در کودکان ایجاد نشده و این قوس با افزایش سن ایجاد می‌شود، استفاده از کفی طبی از اهمیت زیادی برخوردار است. کفی طبی مانع از ایجاد ناهنجاری‌های مختلف در پاهای کودکان می‌شود. یکی از خدمات کلینیک توانبخشی راه کمال رسیدگی به مشکلاتی مانند صافی کف پای کودکان و رفع آن‌ها با کمک کفی طبی است. متخصصان این مرکز پس از اسکن کف پای کودک شما، به بررسی ساختار کلی کف پا می‌پردازند و جهت تصحیح نواقص و مراقبت از پا اقداماتی انجام می‌دهند. آن‌ها از کفی‌های سفارشی متناسب با پای کودک شما استفاده می‌کنند. بنابراین اگر فرزند شما نیاز به کفی طبی دارد به مرکز ما مراجعه کنید و از خدمات کادر درمانی ما بهره‌مند شوید.

 

منابع

entirepodiatry.com.au

clarkpodiatry.com

 


مطالب مشابه

اختلال نقص توجه و بیش‌فعالی در کودکان چیست؟
اختلال نقص توجه و بیش‌فعالی در کودکان چیست؟

اختلال کمبود توجه و بیش‌فعالی در کودکان (ADHD) اختلال در رشد مغز است که بر توانایی تمرکز و خودکنترلی کودکان تأثیر می‌گذارد.

آیا کودکان اوتیسم با بزرگ شدن خوب می‌شوند؟
آیا کودکان اوتیسم با بزرگ شدن خوب می‌شوند؟

گاهی‌اوقات، داستان‌هایی درخصوص درمان اوتیسم با کمک تغییر رژیم غذایی،‌ رفتاردرمانی و ... می‌شنوید. باید به این نکته توجه داشته باشید که بهبود علائم اوتیسم امکان‌پذیر است، اما درمان آن و از بین رفتن اتیسم با بزرگ شدن فرد ممکن نیست.

اختلال یادگیری ریاضی (دیسکلکولیا) - تشخیص و نحوه درمان
اختلال یادگیری ریاضی (دیسکلکولیا) - تشخیص و نحوه درمان

اختلال یادگیری ریاضی یا دیسکالکولیا،‌ نوعی اختلال یادگیری است که بر توانایی فرد در انجام محاسبات ریاضی تأثیر می‌گذارد. این اختلال بیشتر در کودکان دیده می‌شود اما بزرگسالان نیز ممکن است مبتلا به دیسکالکولیا شوند.

درمان تاخیر گفتار کودکان- دلایل و توصیه هایی برای والدین
درمان تاخیر گفتار کودکان- دلایل و توصیه هایی برای والدین

درمان تاخیر در گفتار از اهمیت زیادی برخوردار است، چون باعث می‌شود کودک نتواند درباره نیازها و احساساتش صحبت کند. نقش والدین در مسیر درمان این اختلال بسیار مهم است.

فلج مغزی در نوزادان نارس
فلج مغزی در نوزادان نارس

نوزادان نارس با مغزهای رشدنکرده به دنیا می‌آیند و این مسئله آن‌ها را در برابر آسیب‌هایی که می‌توانند باعث فلج مغزی شوند آسیب‌پذیرتر می‌کند. با مداخله زود هنگام علائم و عوارض فلج مغزی را می‌توان برای بهینه‌سازی کیفیت زندگی کودک به حداقل رساند.

فلج مغزی خفیف چیست؟ علائم و درمان بیماری
فلج مغزی خفیف چیست؟ علائم و درمان بیماری

فلج مغزی خفیف به اختلالات حرکتی ناشی از آسیب خفیف به مغز در حال رشد اشاره دارد. ازآنجایی‌که آسیب آنقدر شدید نیست، اختلالات حرکتی ممکن است در سال‌های اولیه کودکی ناشناخته بمانند. بااین‌حال، با رشد کودکان مبتلا به فلج مغزی خفیف، اختلالات حرکتی ممکن است آشکارتر شوند. خوشبختانه هیچ وقت برای بهبودی دیر نیست.

طول عمر کودکان فلج مغزی
طول عمر کودکان فلج مغزی

طول عمر کودکان فلج مغزی به عوامل متعددی بستگی دارد با این حال با مراقبت‌ و درمان‌های مناسب بسیاری از کودکان مبتلا به فلج مغزی می‌توانند زندگی طولانی و پرباری داشته باشند.پس برای آشنایی بیشتر با این موضوع با ما همراه باشید.

علائم فلج مغزی در نوزادان چیست؟
علائم فلج مغزی در نوزادان چیست؟

علائم فلج مغزی در نوزادان بر هماهنگی و توانایی آنها برای حرکت مستقل تأثیر می‌گذارد و همیشه بلافاصله قابل تشخیص نیست. این امر به‌ویژه زمانی صادق است که علائم فلج مغزی خفیف باشند.

مشکلات یکپارچگی حسی در کودکان بیش‌فعال
مشکلات یکپارچگی حسی در کودکان بیش‌فعال

اختلال پردازش حسی (SPD) کودکان بیش فعال درصورت درک بیش‌ازحد حواس مختلف ازجمله لامسه یا شنوایی ایجاد شده که منجر به دشوار شدن عملکرد برای بیمار، احساس اضطراب یا حتی وحشت می‌شود.

مشکلات تحصیلی کودکان بیش‌فعال و نکاتی برای موفقیت آنها
مشکلات تحصیلی کودکان بیش‌فعال و نکاتی برای موفقیت آنها

کودکان مبتلا به بیش‌فعالی بیشتر درمعرض خطر مشکلاتی هستند که بر عملکرد آن‌ها در تحصیل و مدرسه تأثیر منفی می‌گذارند.آنها در ریاضی و مهارت خواندن توانایی کمتری دارند و اختلال می تواند بر میانگین نمرات دانش‌آموزان تأثیر بگذارد.

کنترل و درمان پرخاشگری در کودکان بیش‌فعال
کنترل و درمان پرخاشگری در کودکان بیش‌فعال

رفتارهای پرخاشگرانه در کودکان بیش‌فعال مکرر و شدید هستند. درک و مدیریت این خشم و پرخاشگری کلید کمک به کودکان مبتلا به بیش‌فعالی است. ترکیبی از دارودرمانی، رفتاردرمانی و سایر درمان‌ها به کودکان بیش‌فعال کمک‌ می‌کنند.

با پرحرفی در کودکان بیش فعال چکار کنیم؟
با پرحرفی در کودکان بیش فعال چکار کنیم؟

پر حرفی و صحبت کردن بیش‌ازحد یکی از علائم رایج برای کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه و بیش‌فعالی است که اغلب در مهار و کنترل پاسخ‌های خود مشکل دارند.

ورزش برای کودکان بیش‌فعال - بهترین ورزش ها و تاثیر هر کدام
ورزش برای کودکان بیش‌فعال - بهترین ورزش ها و تاثیر هر کدام

بسیاری از فعالیت‌ها و ورزش‌ها به تخلیه انرژی کودکان بیش‌فعال کمک می‌کنند و باعث بهبود علائم آن‌ها می‌شوند. از بین آنها می توان به شنا، ورزش های رزمی، مدیتیشن، تنیس و .... اشاره کرد. این ورزش ها جنب و جوش زیادی دارند و باعث تحرک مداوم و سوزاندن انرژی کودکان بیش فعال می شوند.

موسیقی‌درمانی کودکان بیش‌فعال و نحوه تمرین در خانه
موسیقی‌درمانی کودکان بیش‌فعال و نحوه تمرین در خانه

موسیقی‌درمانی می‌تواند درمانی بسیار مؤثر برای درمان علائم اصلی بیش‌فعالی و سایر اختلالاتی مانند اضطراب و مشکلات خواب باشد که اغلب با هم اتفاق میفتند. موسیقی‌درمانی از ریتم و موسیقی برای بهبود مهارت‌های اجتماعی، تنظیم احساسات و اختلالات اجرایی استفاده می‌کند و اغلب در ترکیب با سایر درمان‌ها مانند دارودرمانی یا رفتاردرمانی استفاده می‌شود.

نظرات

فیلدهای ضروری با علامت

×