آموزش الفبا به کودکان اوتیسم - 16 نکته کلیدی

آموزش الفبا به کودکان اوتیسم - 16 نکته کلیدی

مدت مطالعه: دقیقه
نویسنده: تیم محتوا
انتشار : ۰۱ دی ۱۴۰۲

کودکان مبتلا به اوتیسم، به‌راحتی نمی‌توانند الفبا را یاد بگیرند و آموزش الفبا به آن‌ها، والدین یا مربیان را با چالش‌های متعددی روبرو ‌می‌کند. در این مطلب به بررسی روش‌های آموزش الفبا به کودکان مبتلا به اوتیسم می‌پردازیم.

اوتیسم، اختلالی رشدی است که در بسیاری از کودکان دیده می‌شود. آموختن الفبا و نحوه خواندن کلمات مختلف،‌ اولین و مهم‌ترین مسئله‌ای است که همه کودکان باید آن را پشت سر بگذارند. کودکان مبتلا به اوتیسم، به‌راحتی نمی‌توانند الفبا را یاد بگیرند و آموزش الفبا به آن‌ها، والدین یا مربیان را با چالش‌های متعددی روبرو ‌می‌کند. در این مطلب به بررسی روش‌های آموزش الفبا به کودکان مبتلا به اوتیسم می‌پردازیم. با ما همراه باشید.

 مطالعه بیشتر: استراتژی‌های آموزش به کودکان اتیسم

 

آموزش الفبا به کودکان مبتلا به اوتیسم به توانایی‌ها و سبک‌های خاصی نیاز دارد و در برخی موارد باعث کلافگی معلم می‌شود. به‌طور کلی،‌ برای آموزش الفبا به کودکان مبتلا به اوتیسم، باید از یک‌ سری دستورالعمل ساده شروع کنید. این دستورالعمل‌ها به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که می‌توانند به‌صورت مستقیم روند یادگیری را تحت تأثیر قرار دهند. در ادامه به بررسی روش‌هایی که به آموزش الفبا به کودکان مبتلا به اوتیسم کمک می‌کنند، می‌پردازیم:

 

روش‌های آموزش الفبا به کودکان مبتلا به اوتیسم

 

1. از دستورالعمل‌های ساده استفاده کنید.

کودکان مبتلا به اوتیسم نمی‌توانند به سؤالات پیچیده، پاسخ‌های هوشمندانه بدهند. بنابراین در طول آموزش الفبا از دستورالعمل‌های ساده و زبانی قابل‌درک استفاده کنید. به‌عنوان مثال برای آموزش حروف بزرگ و کوچک، آن‌ها را روی میز قرار دهید و از کودک مبتلا به اوتیسم بخواهید حروف یکسان را کنار هم قرار دهد.

 

2. اوتیسم را بشناسید.

آموزش کودکان مبتلا به اوتیسم نیاز به صبر، حوصله و شناخت بیماری دارد. بنابراین پیش از آموزش، درخصوص بیماری دانش‌آموز خود مطالعه کنید. شناخت بیماری و علائم آن باعث ارتباط راحت‌تر معلم با کودک می‌‌شود. توجه داشته باشید کودکان مبتلا به اوتیسم رفتارهای متفاوتی از خود بروز می‌دهند. بنابراین آموزش الفبا به آن‌ها می‌تواند به شیوه‌های مختلف صورت گیرد. درواقع آشنایی بیشتر با کودک باعث تسهیل روند آموزش می‌شود.

 

3. زمان بیشتری را به آموزش اختصاص دهید.

صرف زمان و توجه بیشتر برای آموزش الفبا به کودکان مبتلا به اوتیسم بسیار مهم است؛ زیرا این کودکان دیرتر مطالب را پردازش می‌کنند و آموزش به آن‌ها نیازمند صبر و حوصله است. به‌علاوه می‌توانید از فعالیت‌های خلاقانه برای آموزش حروف استفاده کنید.

 

4. از بازی برای آموزش الفبا استفاده کنید

یکی از مشکلات کودکان مبتلا به اوتیسم ناتوانی در بیان مشکلات و برقراری ارتباط است. بنابراین اگر در طول آموزش با مشکلی مواجه شوند یا متوجه نکات آموزش نشوند، قادر به بیان آن نیستند. به همین علت سعی کنید در طول آموزش از روش‌های ساده استفاده کنید. همچنین طوری رفتار کنید که باعث ایجاد اضطراب و استرس در کودکان مبتلا به اوتیسم نشود. یکی از روش‌هایی که باعث ارتباط مؤثر با کودک می‌شود، استفاده از بازی‌های مخصوص آموزش‌ الفبا است. این بازی‌ها جذابیت یادگیری را برای کودکان افزایش داده و حواس‌پرتی آن‌ها را کاهش می‌دهند.

 

5. واضح و روشن صحبت کنید.

یکی از مشکلات کودکان مبتلا به اوتیسم عدم درک استعاره‌ها، جوک‌ها، اصطلاحات و غیره است. استفاده از این ترفندها در طول آموزش باعث گیج شدن کودک می‌شود. بنابراین به‌صورت کاملاً واضح و روشن درخصوص تکالیف با کودک حرف بزنید.

 

6. آموزش را به‌صورت مرحله‌به‌مرحله پیش ببرید.

یکی دیگر از مشکلات کودکان مبتلا به اوتیسم ناتوانی در درک توالی و مراحل فعالیت‌ها است. بنابراین حتماً در طول آموزش به رویکرد گام‌به‌گام توجه کنید. به‌علاوه از آموزش تمام حروف به‌صورت همزمان بپرهیزید؛‌ زیرا موجب گیج شدن کودک می‌شود. پس بهتر است از آموزش چند حرف شروع کنید. کودکان معمولاً حرف اول نام خود یا پدر و مادر را زودتر یاد می‌گیرند.

 

7. به کودکان کمک کنید دوست پیدا کنند.

آن‌ها را تشویق کنید با دانش‌آموزان دیگر درمورد دروسی که فرا گرفته‌اند، صحبت کنند. همچنین می‌توانید سایر کودکان را تشویق کنید تا به کودک مبتلا به اوتیسم کمک کنند در خارج از کلاس حروف الفبا را یاد بگیرد.

 

8. به کودکان کمک کنید بنویسند.

آموزش نوشتن به کودکان مبتلا به اوتیسم نیاز به صبر و حوصله دارد. پس از آموزش الفبا، برای یادگیری بهتر می‌توانید از آموزش نوشتن کمک بگیرید. یادگیری نوشتاری منجر به هماهنگی دست و چشم آن‌ها می‌شود.

 

9. گزینه‌های کمتری به کودکان ارائه دهید.

وقتی از آن‌ها سؤال می‌پرسید، گزینه‌های کمتری به‌ آن‌ها ارائه دهید. هرچه گزینه‌های پیشنهادی بیشتر باشند، کودک گیج‌تر می‌شود و قادر به پاسخگویی نخواهد بود. حداکثر سه گزینه برای درک تفاوت بین پاسخ درست و غلط کافی است.

 

10. تمرین‌ها را با حوصله تکرار کنید.

در طول آموزش الفبا به کودکان مبتلا به اوتیسم حوصله به خرج دهید و به تکرار مطالب بپردازید. در نظر داشته باشید این کودکان نسبت به همسالان خود دیرتر مطالب را پردازش می‌کنند و در برخی موارد نیز نمی‌توانند روند آموزش را دنبال کنند و تمرکز خود را از دست می‌دهند. بنابراین در طول آموزش صبور باشید و چندین بار هر مطلب را تکرار کنید تا کودک کاملاً آن را درک کند.

 

11. به نیازهای کودکان توجه کنید.

رفتار و واکنش شما نسبت به کودکان مبتلا به اوتیسم از اهمیت زیادی برخوردار است و تأثیر قابل‌توجهی بر زندگی و رفتار کلی آن‌ها می‌گذارد. توجه به این نکته ضروری است که این کودکان افرادی خاص هستند و باید با تمرکز بیشتر به نیازهای آن‌ها توجه کنید. همچنین برای آموزش الفبا به کودکان مبتلا به اوتیسم نیاز به انگیزه زیادی دارید. 

 

12. از دستورات کلامی طولانی خودداری کنید.

در طول آموزش به کودکان مبتلا به اوتیسم باید از دستورالعمل‌های شفاهی دقیق و آسان استفاده کنید؛ زیرا همه ما می‌دانیم پیگیری آموز‌ش‌های شفاهی و طولانی برای آن‌ها دشوار است. بنابراین دستورات کلامی را به‌صورت مرحله‌ای و کاملاً شفاف برای آن‌ها توضیح بدهید. همچنین برای تسهیل روند آموزش از تصاویر استفاده کنید. تصاویر راحت‌تر در ذهن کودک می‌مانند و به یادگیری او کمک می‌کنند.

 

13. از آهنگ‌ها و موسیقی‌های مخصوص آموزش الفبا استفاده کنید.

آموزش الفبا به کودکان مبتلا به اوتیسم با آموزش‌های معمولی متفاوت است. یکی از روش‌های خلاقانه آموزش الفبا، استفاده از آهنگ‌ها و موسیقی‌های مخصوص آموزش الفبا است. علاوه بر جذابیت موسیقی و آهنگ، تکرار آن برای کودک آسان‌تر است. همچنین می‌توانید در طول آهنگ خواندن به حروف مختلف اشاره کنید تا کودک ارتباط بین حروف و آهنگ را درک کند. این کار منجر به افزایش سرعت یادگیری او می‌شود. 

 

14. به نقاط قوت کودکان توجه کنید.

هر کودکی، صرف‌نظر از چالش‌هایی که در شخصیت خود می‌بیند، دارای نقاط قوتی است. فقط باید از نزدیک با او آشنا شوید تا نقاط قوت او را بشناسید. کودکان مبتلا به اوتیسم در انجام برخی فعالیت‌ها با چالش‌هایی روبرو هستند، اما آموزش صحیح و حمایت به پیشرفت آن‌ها کمک می‌کنند. کودکان مبتلا به اوتیسم، حروف الفبا را ازطریق نمایش تصویری راحت‌تر یاد می‌گیرند. بنابراین بهتر است از روش‌هایی استفاده کنید که نتیجه مطلوب‌تری ارائه می‌کنند.

 

15. از قوانین سخت‌گیرانه استفاده نکنید.

در طول آموزش کودک را محدود نکنید و قوانین سخت‌گیرانه وضع نکنید. به‌عنوان مثال نشستن کودک پشت میز ضروری نیست. به او اجازه بدهید در شرایطی قرار گیرد که در آن تمرکز بالاتری دارد. همچنین نیازی به استفاده از کاربرگ نیست. کاربرگ‌های آموزشی در شرایطی استفاده می‌شوند که معلم به‌صورت همزمان در حال آموزش به تعداد زیادی دانش‌آموز است. آموزش انفرادی نیازی به قوانین سخت‌گیرانه و رعایت اصول آموزشی مدرسه ندارد.

 

16. فراتر از چارچوب‌ها بروید.

علایق، مهارت‌ها و مشکلات‌ کودک مبتلا به اوتیسم را بنویسید. سپس یادگیری را در طول فعالیت‌های موردعلاقه او بگنجانید. به‌عنوان مثال در طول بازی، شستشوی دست‌ها،‌ آشپزی، مسواک زدن،‌ لباس پوشیدن و ... شروع به خواندن آهنگ‌های مخصوص آموزش الفبا کنید. او را مجبور نکنید با شما همراه شود. اجازه بدهید خودش تصمیم بگیرد چه زمانی دوست دارد در فعالیت شرکت کند. توجه کنید کودک کم‌کم همراه با شما شروع به شعر خواندن می‌کند.

 حتما بخوانید: درمان اتیسم در کودکان

 

خدمات آموزشی گروه توانبخشی راه کمال برای کودکان اوتیسم

 

خدمات آموزشی کلینیک توانبخشی راه کمال برای کودکان اوتیسم

اوتیسم،‌ اختلالی عصبی‌رفتاری است که شامل اختلال در تعاملات اجتماعی، رشد کلامی و مهارت‌های ارتباطی همراه با رفتارهای سخت و تکرارشونده می‌باشد. کودکان مبتلا به اوتیسم به‌خاطر ناتوانی‌هایی که دارند، در یادگیری الفبا با مشکل مواجه می‌شوند. یکی از خدمات گروه توانبخشی راه کمال آموزش مهارت‌های مختلف به کودکان خاص ازجمله کودکان مبتلا به اوتیسم می‌باشد. در این راستا،‌ کارشناسان و متخصصان فعال در مجموعه ما راهکارهایی برای آموزش راحت‌تر الفبا ارائه می‌کنند. آن‌ها با مطالعه روش‌های مختلف، روشی متناسب با شرایط کودک شما پیشنهاد می‌دهند. در برخی موارد حمایت از کودک و استفاده از روش‌های صحیح آموزش باعث پیشرفت قابل‌توجه او می‌شود. بنابراین اگر کودک شما مبتلا به اوتیسم است و در یادگیری الفبا مشکل دارد، به مرکز ما مراجعه کنید و از خدمات کارشناسان ما بهره‌مند شوید.

 

منابع

autismearlylearning.com

thelearningapps.com


مطالب مشابه

فلج مغزی در نوزادان نارس
فلج مغزی در نوزادان نارس

نوزادان نارس با مغزهای رشدنکرده به دنیا می‌آیند و این مسئله آن‌ها را در برابر آسیب‌هایی که می‌توانند باعث فلج مغزی شوند آسیب‌پذیرتر می‌کند. با مداخله زود هنگام علائم و عوارض فلج مغزی را می‌توان برای بهینه‌سازی کیفیت زندگی کودک به حداقل رساند.

فلج مغزی خفیف چیست؟ علائم و درمان بیماری
فلج مغزی خفیف چیست؟ علائم و درمان بیماری

فلج مغزی خفیف به اختلالات حرکتی ناشی از آسیب خفیف به مغز در حال رشد اشاره دارد. ازآنجایی‌که آسیب آنقدر شدید نیست، اختلالات حرکتی ممکن است در سال‌های اولیه کودکی ناشناخته بمانند. بااین‌حال، با رشد کودکان مبتلا به فلج مغزی خفیف، اختلالات حرکتی ممکن است آشکارتر شوند. خوشبختانه هیچ وقت برای بهبودی دیر نیست.

طول عمر کودکان فلج مغزی
طول عمر کودکان فلج مغزی

طول عمر کودکان فلج مغزی به عوامل متعددی بستگی دارد با این حال با مراقبت‌ و درمان‌های مناسب بسیاری از کودکان مبتلا به فلج مغزی می‌توانند زندگی طولانی و پرباری داشته باشند.پس برای آشنایی بیشتر با این موضوع با ما همراه باشید.

علائم فلج مغزی در نوزادان چیست؟
علائم فلج مغزی در نوزادان چیست؟

علائم فلج مغزی در نوزادان بر هماهنگی و توانایی آنها برای حرکت مستقل تأثیر می‌گذارد و همیشه بلافاصله قابل تشخیص نیست. این امر به‌ویژه زمانی صادق است که علائم فلج مغزی خفیف باشند.

مشکلات یکپارچگی حسی در کودکان بیش‌فعال
مشکلات یکپارچگی حسی در کودکان بیش‌فعال

اختلال پردازش حسی (SPD) کودکان بیش فعال درصورت درک بیش‌ازحد حواس مختلف ازجمله لامسه یا شنوایی ایجاد شده که منجر به دشوار شدن عملکرد برای بیمار، احساس اضطراب یا حتی وحشت می‌شود.

مشکلات تحصیلی کودکان بیش‌فعال و نکاتی برای موفقیت آنها
مشکلات تحصیلی کودکان بیش‌فعال و نکاتی برای موفقیت آنها

کودکان مبتلا به بیش‌فعالی بیشتر درمعرض خطر مشکلاتی هستند که بر عملکرد آن‌ها در تحصیل و مدرسه تأثیر منفی می‌گذارند.آنها در ریاضی و مهارت خواندن توانایی کمتری دارند و اختلال می تواند بر میانگین نمرات دانش‌آموزان تأثیر بگذارد.

کنترل و درمان پرخاشگری در کودکان بیش‌فعال
کنترل و درمان پرخاشگری در کودکان بیش‌فعال

رفتارهای پرخاشگرانه در کودکان بیش‌فعال مکرر و شدید هستند. درک و مدیریت این خشم و پرخاشگری کلید کمک به کودکان مبتلا به بیش‌فعالی است. ترکیبی از دارودرمانی، رفتاردرمانی و سایر درمان‌ها به کودکان بیش‌فعال کمک‌ می‌کنند.

با پرحرفی در کودکان بیش فعال چکار کنیم؟
با پرحرفی در کودکان بیش فعال چکار کنیم؟

پر حرفی و صحبت کردن بیش‌ازحد یکی از علائم رایج برای کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه و بیش‌فعالی است که اغلب در مهار و کنترل پاسخ‌های خود مشکل دارند.

ورزش برای کودکان بیش‌فعال - بهترین ورزش ها و تاثیر هر کدام
ورزش برای کودکان بیش‌فعال - بهترین ورزش ها و تاثیر هر کدام

بسیاری از فعالیت‌ها و ورزش‌ها به تخلیه انرژی کودکان بیش‌فعال کمک می‌کنند و باعث بهبود علائم آن‌ها می‌شوند. از بین آنها می توان به شنا، ورزش های رزمی، مدیتیشن، تنیس و .... اشاره کرد. این ورزش ها جنب و جوش زیادی دارند و باعث تحرک مداوم و سوزاندن انرژی کودکان بیش فعال می شوند.

موسیقی‌درمانی کودکان بیش‌فعال و نحوه تمرین در خانه
موسیقی‌درمانی کودکان بیش‌فعال و نحوه تمرین در خانه

موسیقی‌درمانی می‌تواند درمانی بسیار مؤثر برای درمان علائم اصلی بیش‌فعالی و سایر اختلالاتی مانند اضطراب و مشکلات خواب باشد که اغلب با هم اتفاق میفتند. موسیقی‌درمانی از ریتم و موسیقی برای بهبود مهارت‌های اجتماعی، تنظیم احساسات و اختلالات اجرایی استفاده می‌کند و اغلب در ترکیب با سایر درمان‌ها مانند دارودرمانی یا رفتاردرمانی استفاده می‌شود.

نظرات

فیلدهای ضروری با علامت

×