آموزش نوشتن به کودکان اوتیسم با روش های مختلف

آموزش نوشتن به کودکان اوتیسم با روش های مختلف

مدت مطالعه: دقیقه
نویسنده: تیم محتوا
انتشار : ۱۲ آذر ۱۴۰۲

آموزش نوشتن به کودکان مبتلا به اوتیسم پروسه‌ای چالش‌برانگیز است؛‌ زیرا نیازمند برنامه‌ریزی دقیق، صبر و حوصله است. ازآنجایی‌که مهارت‌های سوادآموزی برای زندگی روزمره بسیار حیاتی هستند، باید به کودک مبتلا به اوتیسم کمک کنید در این توانایی‌ها رشد کند.

اختلال اوتیسم بسته به شدت آن تأثیر زیادی بر آموزش می‌گذارد و باعث کند شدن روند یادگیری می‌شود. طبق تحقیقات، یکی از مهم‌ترین چالش‌های پیش روی کودکان مبتلا به اوتیسم یادگیری نوشتن است. م

برخی از کودکان مبتلا به اوتیسم با مهارت‌های زبانی دست‌وپنجه نرم می‌کنند و آموزش فعالیت‌هایی مانند خواندن و نوشتن برای آن‌ها چالش‌برانگیز است. ازآنجایی‌که مهارت‌های سوادآموزی برای زندگی روزمره بسیار حیاتی هستند، باید به کودک مبتلا به اوتیسم کمک کنید در این توانایی‌ها رشد کند. در ادامه روش‌های آموزش نوشتن به کودکان مبتلا به اوتیسم توضیح داده شده‌اند:

 

آموزش مهارت‌های اساسی

در گام اول برای آموزش نوشتن به کودکان مبتلا به اوتیسم، باید سعی کنید مهارت‌های اساسی و اولیه را برای نوشتن به آن‌ها آموزش دهید. در ادامه به بررسی روش‌های آموزش مهارت‌های اساسی می‌پردازیم:

 

آموزش مهارت‌های اساسی

 

  • از سنین پایین شروع کنید: پیش از آموزش نوشتن،‌ به مهارت‌های کودک برای استفاده از انگشتان خود توجه کنید. بنابراین از دو سالگی شروع به تقویت انگشتان کودک کنید. به‌عنوان مثال از خمیر بازی، گل بازی یا رنگ‌های انگشتی برای تقویت مهارت‌ انگشتان او استفاده کنید.
  • نحوه صحیح نگه داشتن مداد را به کودک بیاموزید: پیش از آموزش نوشتن، روش صحیح نگه داشتن مداد را به کودک بیاموزید. این کار را در طول نقاشی کردن انجام دهید. ابتدا مداد رنگی را در دست کودک خود قرار دهید و انگشتان او را به‌درستی دور آن بپیچید. سپس به او کمک کنید تصویری را رسم کند. هر چه زودتر روش صحیح نگه داشتن مداد را به کودک بیاموزید، زودتر نوشتن را می‌آموزد.
  • از تمرین‌های مختلف برای تقویت انگشتان کودک استفاده کنید: از کودک بخواهید برای تقویت انگشتان خود، اشیائی مانند توپ‌های کوچک یا خمیر بازی را فشار دهد. با اشیاء بسیار نرم شروع کرده و با قوی‌تر شدن کودک به‌تدریج از اشیاء سفت‌تر استفاده کنید.
  • مهارت‌های حرکتی ظریف کودک را با پروژه‌های هنری تقویت کنید: لوازم هنری مانند گچ، رنگ، ماژیک، مدادرنگی، قیچی، کتاب‌های رنگ‌آمیزی و ... تهیه کنید. سپس به کودک اجازه بدهید با کمک این لوازم، چیزهای مختلفی بسازد. به‌عنوان مثال، از او بخواهید با کمک ردیف کردن مهره‌های کوچک داخل رشته‌های نخ،‌ دستبند درست کند. این کار منجر به افزایش مهارت انگشتان او می‌شود.
  • با استفاده از رنگ‌آمیزی و کشیدن خط روی سطوح عمودی، قدرت دست‌های کودک را افزایش دهید: کار بر روی سطوح عمودی به کودکان مبتلا به اوتیسم کمک می‌کند تا ماهیچه‌های مهم مچ دست را که برای نوشتن لازم هستند، تقویت کنند. برای تشویق کودک به نقاشی یا کشیدن خطوط روی سطوح عمودی، از سه‌پایه استفاده کنید.
  • با تکنیک‌های ساده، کودک را با حروف الفبا آشنا کنید: با کمک بازی‌های مربوط به الفبا، حروف را به او آموزش داده و توضیح بدهید هر حرف چه صداهایی ایجاد می‌کند. چند نمونه از بازی‌های مربوط به الفبا شامل موارد زیر می‌باشند:
  • پازل‌های فومی به‌شکل حروف الفبا
  • آهنرباهای یخچال به‌شکل حروف الفبا
  • خواندن آهنگ‌های الفبا
  • همراه با کودک کتاب بخوانید تا او را با حروف و کلمات آشنا کنید: به‌دنبال کتاب‌هایی درمورد حروف الفبا و موضوعات موردعلاقه کودک باشید. کودک در حین خواندن این کتاب‌ها تمرکز می‌کند و به‌طور کلی با حروف، کلمات و زبان آشنا می‌شود.

مطالعه بیشتر: آموزش الفبا به کودکان اتیسم

 

انجام تمرینات نوشتاری

گام بعدی، انجام تمرینات نوشتاری است. در این مرحله از روش‌های مختلفی برای تمرین نوشتن استفاده می‌کنیم که در ادامه به بررسی آن‌ها می‌پردازیم:

 

انجام تمرینات نوشتاری

 

  • برای کمک به گرفتن مداد، از دستگیره مداد استفاده کنید: اگر کودک در گرفتن مداد مشکل دارد، سعی کنید از دستگیره مداد استفاده کنید. دستگیره‌های مداد در طرح‌ها و جنس‌های مختلف وجود دارند. از نمونه‌های مختلف استفاده کنید تا ببینید کودک با کدام یک احساس راحتی بیشتری می‌کند و بهتر می‌نویسد.
  • از کودک بخواهید اشکال و حروف را کپی کند: با کشیدن خطوط روی کاغذ شروع کنید و سپس از کودک بخواهید خطوط را کپی کند. به سراغ اشکال ساده بروید و به‌تدریج از او بخواهید به کپی کردن حروف بپردازد. برای کپی کردن حروف از کاغذهای بزرگ با خطوط واضح استفاده کنید.
  • از لمس کردن کاغذ برای کشیدن حروف استفاده کنید: برخی از کودکان مبتلا به اوتیسم تمایل زیادی به استفاده از حس لامسه دارند. آن‌ها از لمس بافت‌های مختلف لذت می‌برند. بنابراین از حس لامسه برای آموزش مهارت‌های نوشتاری استفاده کنید و از او بخواهید با کمک رنگ‌های انگشتی،‌ آبرنگ یا گواش به کشیدن حروف روی کاغذ بپردازد. توجه داشته باشید که برخی از کودکان مبتلا به اوتیسم علاقه‌ای به لمس بافت‌های مرطوب ندارند. بنابراین آن‌ها را مجبور به این کار نکنید.
  • حروف را روی کاغذ چاپ کنید: از کاربرگ‌های مختلف برای تمرین حروف استفاده کنید. دقت کنید حروف و خطوط بزرگ و خوانا باشند. برگه‌ها را چاپ کنید و از کودک بخواهید هر روز روی یکی از آن‌ها کار کند.
  • کلمه‌ای را با حروف بزرگ بنویسید تا کودک با نحوه نوشتن حروف آشنا شود: الگوبرداری از بزرگسالان در ابتدای آموزش به کودک کمک می‌کند. حروف بزرگ را با ماژیک هایلایت بنویسید. سپس نقاطی روی حروف قرار دهید و از کودک بخواهید با مداد یا خودکار، آن نقاط را به هم وصل کند. در حین انجام این فعالیت به نکات زیر توجه کنید:
    • هنگام نوشتن، از کلمات موردعلاقه کودک استفاده کنید. به‌عنوان مثال نام کودک، افراد و چیزهای موردعلاقه او را در ابتدا بنویسید.
    • برای درک بهتر کودک از روند کار، ابتدا خودتان نقاط روی یکی از حروف را به‌عنوان نمونه به هم وصل کرده و حرف را تکمیل کنید. سپس از کودک بخواهید همین کار را تکرار کند.
  • از کودک بخواهید درمورد علایق خود بنویسد: اگر کودک می‌تواند بنویسد اما علاقه زیادی به نوشتن ندارد، توجه او را به فعالیت‌های موردعلاقه‌اش جلب کنید و از او بخواهید درمورد آن‌ها مطلبی کوتاه بنویسد.

 

روش‌های تسهیل نوشتن برای کودک مبتلا به اوتیسم

آموزش نوشتن به کودکان مبتلا به اوتیسم پروسه‌ای چالش‌برانگیز است؛‌ زیرا نیازمند برنامه‌ریزی دقیق، صبر و حوصله است. بنابراین بهتر است برای آسان‌تر شدن این پروسه از روش‌های زیر استفاده کنید:

 

روش‌های تسهیل نوشتن برای کودک مبتلا به اوتیسم

 

  • مراقب نگرانی‌های حسی کودک باشید: محیطی آرام‌ ایجاد کنید که حواس کودک را پرت نکند و برای او ناخوشایند نباشد. ایجاد محیطی آرام به‌معنای پخش موسیقی ملایم (یا حفظ فضایی کاملاً آرام)، تنظیم میزان نور اتاق و بوی مطبوع در آن می‌باشد.
  • از وسایل کمکی مفید استفاده کنید: برخی از کودکان مبتلا به اوتیسم به تصاویر یا زبان اشاره بهتر از کلمات گفتاری پاسخ می‌دهند. بنابراین اگر از آن‌ها می‌خواهید کاری انجام دهند، از علامت‌ها یا کمک‌های بصری استفاده کنید. نکاتی که برای استفاده از وسایل کمکی باید در نظر بگیرید در ادامه ذکر شده‌اند:
    • به‌عنوان مثال، اگر کودک می‌خواهد درمورد گربه مطلب بنویسد، تصویر گربه را به او نشان دهید تا بهتر بتواند آن را تجسم کند.
    • اگر می‌خواهید کلمه یا مفهومی دشوار را آموزش دهید، از کمک‌های بصری استفاده کنید.
    • اگر کودک در حال یادگیری نوشتن مقالات طولانی‌تر است، از سازمان‌دهنده گرافیکی کمک بگیرید. این سازمان‌دهنده‌ها به‌صورت بصری تمام بخش‌های مقاله را نمایش می‌دهند.
  • به‌صورت واضح و مختصر کودک را راهنمایی کنید: کودکان مبتلا به اوتیسم در پیروی از دستورالعمل‌های پیچیده مشکل دارند. بنابراین دستورالعمل‌ها را کوتاه و مختصر بیان کنید. در هنگام معرفی فعالیتی خاص، آن را به‌صورت مرحله به مرحله توضیح دهید. به‌عنوان مثال اگر می‌خواهید حرف جدیدی را به او آموزش بدهید، از کشیدن یک خط شروع کنید و به‌تدریج پیش بروید.
  • نوشتن را به برنامه روزانه اضافه کنید: کودکان مبتلا به اوتیسم با برنامه‌های قابل پیش‌بینی راحت‌تر پیشرفت می‌کنند. بنابراین نوشتن را در برنامه روزانه آن‌ها قرار دهید. به‌عنوان مثال، هر روز قبل یا بعد از ناهار به تمرین نوشتن مشغول شوید. اما اگر کودک در زمان خاصی تمایل به نوشتن نداشت، به او فشار نیاورید. تمرینات نوشتاری را به‌عنوان فعالیت‌های سرگرم‌کننده در نظر بگیرید تا باعث خسته شدن کودک نشوند.
  • با هم خوش بگذرانید: در طول جلسات نوشتن سخت‌گیری نکنید. شوخی کنید، بخندید و بازی کنید. اجازه بدهید کودک از نوشتن لذت ببرد.
  • برای استراحت برنامه‌ریزی کنید: اگر کودک نمی‌تواند به مدت طولانی روی صندلی بنشیند، زمانی برای استراحت در نظر بگیرید تا بلند شود و بازی کند. از طولانی کردن جلسات نوشتاری بپرهیزید؛ زیرا باعث ترس کودک از تمرینات نوشتن می‌شود.
  • او را تشویق کنید: هر زمانی که کودک توانست تکلیف موردنظر شما را انجام دهد، او را تشویق کنید و به او جایزه بدهید. پیشرفت کودک را زیرنظر بگیرید و بر اساس آن به تحسین او بپردازید.

  حتما بخوانید: روش های آموزش به کودکان اتیسم

 

سایر روش‌های کمکی

در برخی موارد کودک مبتلا به اوتیسم با سرعتی بسیار پایین پیشرفت می‌کند. بنابراین ممکن است استفاده از روش‌های دیگر به افزایش سرعت پیشرفت او کمک کند. در ادامه به توضیح سایر روش‌های کمکی می‌پردازیم:

  • از معلم و مشاور مدرسه کمک بگیرید: از معلم کودک و مشاور مدرسه کمک بگیرید و جلساتی ترتیب بدهید و با آن‌ها درمورد رشد و شکوفایی فرزند خود صحبت کنید. همچنین از آن‌ها بخواهید کلاس‌های کمکی یا آموزش‌های ویژه برای فعالیت‌های نوشتاری ارائه دهند.
  • به کاردرمانگر مراجعه کنید: کاردرمانگر می‌تواند به کودک کمک کند تا مهارت‌های موردنیاز برای نوشتن مانند مهارت‌های حرکتی ظریف و کنترل عضلات را ارتقاء دهد. کاردرمانگران کلینیک توانبخشی راه کمال در این زمینه به شما مشاوره می‌دهند.
  • به‌دنبال سایر منابع آموزشی باشید: منابع زیادی وجود دارند که به شما کمک می‌کنند به آموزش مهارت‌های مختلف به کودک مبتلا به اوتیسم بپردازید. همچنین می‌توانید در کارگاه‌ها،‌ کنفرانس‌ها یا کلاس‌های آموزشی مربوط به کودکان مبتلا به اوتیسم شرکت کنید.
  • انتظارات خود را مدیریت کنید: روند طولانی یادگیری کودکان مبتلا به اوتیسم کاملاً طبیعی است و این مسئله بدان معنا نیست که شما به‌عنوان والدین کار اشتباهی انجام می‌دهید. بنابراین زیاد به فرزندتان یا خودتان فشار نیاورید.
  • با والدین کودکان مبتلا به اوتیسم در تماس باشید: با کمک شبکه‌های اجتماعی با دیگر والدین کودکان مبتلا به اوتیسم آشنا شوید و از آن‌ها راهنمایی بخواهید. در برخی از موارد روش‌های مورد استفاده آن‌ها برای کودک شما نیز مفید هستند.

 

خدمات آموزشی کلینیک توانبخشی راه کمال برای کودکان اوتیسم

کودکان مبتلا به اوتیسم به‌خاطر نقص توجه و هوشیاری پایین،‌ مشکلات شنیداری، بینایی و مشکلات حافظه دیرتر از کودکان غیراوتیسمی مفاهیم تحصیلی را می‌آموزند. یکی از مشکلات این کودکان یادگیری نوشتن است. کلینیک توانبخشی راه کمال به کمک متخصصان و کاردرمانگران به شما و کودک دلبندتان خدمت‌رسانی می‌کند. در این راستا، متخصصان باتجربه این مرکز، راهکارهای مختلفی برای آموزش نوشتن به کودکان مبتلا به اوتیسم ارائه می‌کنند. روش‌های پیشنهادی به رشد تحصیلی کودک منجر می‌شوند. بنابراین اگر کودک شما مبتلا به اوتیسم است، به مرکز ما مراجعه کرده و از خدمات کادر حرفه‌ای ما استفاده کنید.  

 

منابع

wikihow.com

autismparentingmagazine.com


مطالب مشابه

فلج مغزی در نوزادان نارس
فلج مغزی در نوزادان نارس

نوزادان نارس با مغزهای رشدنکرده به دنیا می‌آیند و این مسئله آن‌ها را در برابر آسیب‌هایی که می‌توانند باعث فلج مغزی شوند آسیب‌پذیرتر می‌کند. با مداخله زود هنگام علائم و عوارض فلج مغزی را می‌توان برای بهینه‌سازی کیفیت زندگی کودک به حداقل رساند.

فلج مغزی خفیف چیست؟ علائم و درمان بیماری
فلج مغزی خفیف چیست؟ علائم و درمان بیماری

فلج مغزی خفیف به اختلالات حرکتی ناشی از آسیب خفیف به مغز در حال رشد اشاره دارد. ازآنجایی‌که آسیب آنقدر شدید نیست، اختلالات حرکتی ممکن است در سال‌های اولیه کودکی ناشناخته بمانند. بااین‌حال، با رشد کودکان مبتلا به فلج مغزی خفیف، اختلالات حرکتی ممکن است آشکارتر شوند. خوشبختانه هیچ وقت برای بهبودی دیر نیست.

طول عمر کودکان فلج مغزی
طول عمر کودکان فلج مغزی

طول عمر کودکان فلج مغزی به عوامل متعددی بستگی دارد با این حال با مراقبت‌ و درمان‌های مناسب بسیاری از کودکان مبتلا به فلج مغزی می‌توانند زندگی طولانی و پرباری داشته باشند.پس برای آشنایی بیشتر با این موضوع با ما همراه باشید.

علائم فلج مغزی در نوزادان چیست؟
علائم فلج مغزی در نوزادان چیست؟

علائم فلج مغزی در نوزادان بر هماهنگی و توانایی آنها برای حرکت مستقل تأثیر می‌گذارد و همیشه بلافاصله قابل تشخیص نیست. این امر به‌ویژه زمانی صادق است که علائم فلج مغزی خفیف باشند.

مشکلات یکپارچگی حسی در کودکان بیش‌فعال
مشکلات یکپارچگی حسی در کودکان بیش‌فعال

اختلال پردازش حسی (SPD) کودکان بیش فعال درصورت درک بیش‌ازحد حواس مختلف ازجمله لامسه یا شنوایی ایجاد شده که منجر به دشوار شدن عملکرد برای بیمار، احساس اضطراب یا حتی وحشت می‌شود.

مشکلات تحصیلی کودکان بیش‌فعال و نکاتی برای موفقیت آنها
مشکلات تحصیلی کودکان بیش‌فعال و نکاتی برای موفقیت آنها

کودکان مبتلا به بیش‌فعالی بیشتر درمعرض خطر مشکلاتی هستند که بر عملکرد آن‌ها در تحصیل و مدرسه تأثیر منفی می‌گذارند.آنها در ریاضی و مهارت خواندن توانایی کمتری دارند و اختلال می تواند بر میانگین نمرات دانش‌آموزان تأثیر بگذارد.

کنترل و درمان پرخاشگری در کودکان بیش‌فعال
کنترل و درمان پرخاشگری در کودکان بیش‌فعال

رفتارهای پرخاشگرانه در کودکان بیش‌فعال مکرر و شدید هستند. درک و مدیریت این خشم و پرخاشگری کلید کمک به کودکان مبتلا به بیش‌فعالی است. ترکیبی از دارودرمانی، رفتاردرمانی و سایر درمان‌ها به کودکان بیش‌فعال کمک‌ می‌کنند.

با پرحرفی در کودکان بیش فعال چکار کنیم؟
با پرحرفی در کودکان بیش فعال چکار کنیم؟

پر حرفی و صحبت کردن بیش‌ازحد یکی از علائم رایج برای کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه و بیش‌فعالی است که اغلب در مهار و کنترل پاسخ‌های خود مشکل دارند.

ورزش برای کودکان بیش‌فعال - بهترین ورزش ها و تاثیر هر کدام
ورزش برای کودکان بیش‌فعال - بهترین ورزش ها و تاثیر هر کدام

بسیاری از فعالیت‌ها و ورزش‌ها به تخلیه انرژی کودکان بیش‌فعال کمک می‌کنند و باعث بهبود علائم آن‌ها می‌شوند. از بین آنها می توان به شنا، ورزش های رزمی، مدیتیشن، تنیس و .... اشاره کرد. این ورزش ها جنب و جوش زیادی دارند و باعث تحرک مداوم و سوزاندن انرژی کودکان بیش فعال می شوند.

موسیقی‌درمانی کودکان بیش‌فعال و نحوه تمرین در خانه
موسیقی‌درمانی کودکان بیش‌فعال و نحوه تمرین در خانه

موسیقی‌درمانی می‌تواند درمانی بسیار مؤثر برای درمان علائم اصلی بیش‌فعالی و سایر اختلالاتی مانند اضطراب و مشکلات خواب باشد که اغلب با هم اتفاق میفتند. موسیقی‌درمانی از ریتم و موسیقی برای بهبود مهارت‌های اجتماعی، تنظیم احساسات و اختلالات اجرایی استفاده می‌کند و اغلب در ترکیب با سایر درمان‌ها مانند دارودرمانی یا رفتاردرمانی استفاده می‌شود.

نظرات

فیلدهای ضروری با علامت

×