• ۰۹۰۲۳۹۵۱۱۱۱
  • پيروزی ، بين مترو پيروزی و نبرد ، كوچه ايلخان ، پلاك ١٢
اوتیسم از چه سنی قابل تشخیص است؟

اوتیسم از چه سنی قابل تشخیص است؟

مدت مطالعه: دقیقه
نویسنده: تیم محتوا
انتشار : ۱۹ مهر ۱۴۰۳

تشخیص اوتیسم در کودکان از سن سه تا ده سالگی امکان‌پذیر است و به عوامل مختلفی بستگی دارد. بسیاری از موارد اوتیسم تا زمانی که فرد به سن مدرسه یا بزرگسالی نرسد، شناسایی نمی‌شوند

تشخیص اوتیسم در چه سنی امکان‌پذیر است؟

هنگام بحث در مورد سن تشخیص اوتیسم باید عوامل زیادی را در نظر گرفت؛ زیرا کودکان دارای طیف اوتیسم از نظر سن، گروه اجتماعی-اقتصادی، نژاد، جنسیت و غیره متفاوت هستند. با توجه به این عوامل، تشخیص اوتیسم در کودکان در سن سه تا ده سالگی امکان‌پذیر است.

 

آیا تشخیص زودهنگام اوتیسم بهتر است؟

بسیاری از موارد اوتیسم تا زمانی که فرد به سن مدرسه یا بزرگسالی نرسد، شناسایی نمی‌شوند؛ زیرا علائم اوتیسم در محیط کلاس درس بیشتر خود را نشان می‌دهند. این تأخیر در تشخیص می‌تواند به دلایل مختلفی رخ دهد و تأثیرات متفاوتی بر فرد داشته باشد؛ به ویژه اگر تشخیص زودتر صورت گرفته و مداخله‌های اولیه آغاز شده باشد.

 

اهمیت تشخیص زودهنگام اوتیسم

هنگامی که اختلالات طیف اوتیسم در کودکان کم‌سن تشخیص داده می‌شوند، می‌توان از مداخلات رفتاری زودهنگام، کاردرمانی و سایر روش‌های درمانی بهره برد. این روش‌ها می‌توانند بخشی از برنامه درمانی کودک باشند و به بهبود اختلالات رشدی و سایر ناتوانی‌هایی که ممکن است همراه با اوتیسم شناسایی شده‌اند، کمک کنند.

 

چه چیزی می‌تواند به تشخیص اوتیسم کمک کند؟

ارائه منابع و اطلاعات به والدین و مراقبان درباره اوتیسم و فواید تشخیص زودهنگام، می‌تواند به کودکان دارای اوتیسم کمک کند تا زودتر به یک برنامه درمانی مناسب دست یابند. این امر همچنین به والدین و مراقبان کمک می‌کند تا نیازهای کودک را بهتر درک کرده و از او حمایت کنند.

دسترسی بهتر به منابع و اطلاعات، می‌تواند اثربخشی درمان‌ها و مداخلات کودک را افزایش دهد. این امر به کودک فرصت‌های بیشتری می‌دهد تا از دوران حساس رشد مغزی که برای یادگیری و سازگاری با محیط مناسب است، بهره‌مند شود.

 

میانگین سن تشخیص اوتیسم در کودکان در سطح جهانی

مطالعات نشان می‌دهند که میانگین سن تشخیص اوتیسم در کودکان در ایالات متحده و بریتانیا حدود سه سالگی است. در مورد تشخیص‌های مشابه مانند اختلال رشدی فراگیر، میانگین سن تشخیص در ایالات متحده پنج سال و در بریتانیا حدود شش سال است.

بیشتر کودکانی که به سندرم آسپرگر مبتلا هستند، در ایالات متحده به طور متوسط در سن هفت سالگی و در بریتانیا در سن نه سالگی تشخیص داده می‌شوند. مطالعات نشان می‌دهند که تفاوت‌های منطقه‌ای، فقر، تشخیص‌های چندگانه و معیارهای تشخیصی می‌توانند بر تشخیص این اختلالات در مناطق مختلف تأثیرگذار باشند.

میانگین سن تشخیص اتیسم در جهان

سه نشانه اصلی اولیه و اصلی چیست؟

سه نشانه کلیدی و اولیه اوتیسم عبارت‌اند از:

  • نرسیدن به نقاط عطف رشدی در زمان مورد انتظار
  • مشکلات اجتماعی یا عدم توانایی در مهارت‌های اجتماعی
  • رفتارهای تکراری مانند تکان دادن دست‌ها، مرتب کردن اسباب‌بازی‌ها، یا تکرار برنامه‌ها و روال‌ها

 

چه موانعی در تشخیص اوتیسم وجود دارند؟

برخی از موانع تشخیص زودهنگام اوتیسم شامل محل زندگی کودک است، چه در مناطق روستایی و چه در مناطق شهری. یک مطالعه نشان داد که اوتیسم کودکان در مناطق روستایی تقریباً شش ماه زودتر نسبت به کودکان شهری تشخیص داده می‌شود.

همچنین، اتیسم در کودکانی که زیر خط فقر هستند، تقریباً یک سال دیرتر از کودکانی که بالای خط فقر هستند تشخیص داده می‌شود. این موضوع می‌تواند به دلایلی مانند کمبود حمل و نقل یا عدم دسترسی به پزشک خانواده یا متخصص اطفال ثابت باشد.

 

والدین به چه نشانه‌هایی برای تشخیص اوتیسم باید توجه کنند؟

مطالعات نشان داده‌اند اوتیسم در کودکانی که تأخیر شدید در زبان و آگاهی اجتماعی دارند، دست‌های خود را تکان می‌دهند، روی پنجه راه می‌روند و رفتارهای بازی غیرمعمولی دارند، حدود یک سال زودتر از سایرین تشخیص داده می‌شود. همچنین، میانگین سن تشخیص اوتیسم در کودکانی که ناتوانی‌های رشدی دیگر همراه با اوتیسم دارند، کمتر از سایرین است.

بیشتر موانع ذکر شده می‌توانند ازطریق آموزش بیشتر پزشکان، معلمان، والدین، مراقبان و افرادی که با کودکان خردسال کار می‌کنند، برطرف شوند. همچنین، وجود حمایت‌ها و خدمات مناسب برای افرادی که سؤالات و نگرانی‌هایی دارند، بسیار حیاتی است تا بتوانند مراحل لازم را طی کرده و پاسخ سؤالات خود را دریافت کنند.

 

میانگین سن تشخیص اوتیسم در پسران و دختران چقدر است؟

طبق گزارش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها  (CDC)، از هر 44 کودک یک نفر در طیف اوتیسم قرار دارد. همچنین، پسران چهار برابر بیشتر از دختران احتمال دارد که تشخیص اوتیسم دریافت کنند.

میانگین سن تشخیص اوتیسم در دختران چهار سالگی است، در حالی که در پسران کمی بیش از سه سال است. این موضوع نشان می‌دهد اوتیسم در پسران بیشتر و زودتر از دختران تشخیص داده می‌شود.

مقایسه سن تشخیص اوتیسم در پسران و دختران

چرا تشخیص اوتیسم در دختران با تأخیر صورت می‌گیرد؟

تأخیر در تشخیص اوتیسم در دختران معمولاً به دلایل مختلفی اتفاق میفتد. یکی از این دلایل این است که علائم دخترها ممکن است به شدت علائم پسرها نباشند و به همین دلیل ممکن است دختران توانایی بیشتری در پنهان کردن علائم خود داشته باشند.

همچنین، در یک مطالعه مقایسه‌ای بین پسران و دختران مبتلا به اوتیسم، نتایج نشان دادند که دختران در شناخت اجتماعی و تفسیر نشانه‌های اجتماعی مشکل بیشتری دارند، در حالی که پسران رفتارهای تکراری بیشتری مانند تکان دادن دست‌ها و تمرکز شدید بر روی موضوعات خاص نشان می‌دهند.

 

آیا تفاوت بین دختران و پسران مبتلا به اوتیسم در سنین بالاتر نیز وجود دارد؟

تا زمانی که مطالعه بر روی پسران بزرگ‌تر با اختلالات طیف اوتیسم (10 تا 15 ساله) انجام شد، مشخص شد که آن‌ها در نشانه‌های اجتماعی و استفاده مناسب از زبان در موقعیت‌های اجتماعی مشکل بیشتری دارند. در حالی که این مشکلات برای دختران بیشتر به‌عنوان نشانه اصلی در سنین پایین‌تر مشاهده شده بود.

به نظر می‌رسد علائمی که دختران دارند به اندازه علائم پسران قابل مشاهده و تشخیص نیستند. پسران بیشتر علائم فیزیکی داشتند، در حالی که علائم دختران بیشتر به صورت درونی و اجتماعی بروز می‌کنند.

 

جمع‌بندی

همان‌طور که گفتیم طبق بررسی‌های انجام‌شده میانگین سن تشخیص اوتیسم در دخترها چهار سالگی و در پسرها حدوداً سه سالگی است. این تفاوت به خاطر بروز علائم متفاوت در آن‌ها و توانایی دختران در پنهان کردن علائم اوتیسم نسبت به پسرها می‌باشد.

 

منابع

autismparentingmagazine.com

 

مطالب مشابه

16 روش عالی فوق العاده برای درمان بدغذایی در کودکان
16 روش عالی فوق العاده برای درمان بدغذایی در کودکان

درمان بدغذایی کودکان به تعهد و صبر نیاز دارد و می‌تواند سخت باشد. ایجاد عادات غذایی سالم از طریق ایجاد محیطی آرام، تکرار مکرر ارائه غذاهای جدید، و تشویق به استقلال غذایی، به تدریج می‌تواند به بهبود عادات غذایی کودکان کمک کند.

پروتز دست چیست؟ ساخت انواع پروتز دست مصنوعی
پروتز دست چیست؟ ساخت انواع پروتز دست مصنوعی

دست مصنوعی یا پروتز دست، جایگزینی مکانیکی برای دست یا بخشی از آن است که به‌طور کامل یا جزئی عملکرد خود را از دست داده است. پروتز را باید با توجه به نیازها و سبک زندگی‌تان انتخاب کنید و پس از سفارش و تنظیم در خصوص نحوه استفاده آموزش ببینید.

درمان پای پرانتزی - درمان با حرکات اصلاحی  و استفاده از بریس
درمان پای پرانتزی - درمان با حرکات اصلاحی و استفاده از بریس

در بزرگسالان، به دلیل شکل‌گیری کامل استخوان‌ها، جراحی تنها راه قطعی برای اصلاح پاهای پرانتزی است. البته برخی ورزش‌ها می‌توانند به بهبود موقعیت پاها و محافظت از زانوها کمک کنند.

اوتیسم از چه سنی قابل تشخیص است؟
اوتیسم از چه سنی قابل تشخیص است؟

تشخیص اوتیسم در کودکان از سن سه تا ده سالگی امکان‌پذیر است و به عوامل مختلفی بستگی دارد. بسیاری از موارد اوتیسم تا زمانی که فرد به سن مدرسه یا بزرگسالی نرسد، شناسایی نمی‌شوند

درمان زانوی ضربدری - درمان با حرکات اصلاحی  و استفاده از بریس
درمان زانوی ضربدری - درمان با حرکات اصلاحی و استفاده از بریس

زانوی ضربدری قابل درمان است و بسیاری از افراد با انجام تمرینات ورزشی ،استفاده از بریس و ایجاد تغییرات ساده در سبک زندگی می‌توانند به بهبودی دست پیدا کنند.

مشکلات و بیماریهای رایج همزمان با بیش فعالی
مشکلات و بیماریهای رایج همزمان با بیش فعالی

افراد مبتلا به بیش فعالی معمولاً با چالش‌های دیگری نیز مواجه هستند که به‌عنوان بیماری‌های همراه شناخته می‌شوند. این بیماری‌ها می‌توانند شامل مشکلات رفتاری، اختلالات یادگیری، اضطراب، افسردگی و ... باشند.

بیش فعالی از چه سنی قابل تشخیص است؟
بیش فعالی از چه سنی قابل تشخیص است؟

تشخیص اختلال کمبود توجه و بیش فعالی (ADHD) در کودکان یک فرآیند پیچیده است که معمولاً از سنین پایین امکان‌پذیر است، اما به طور عمده علائم بارزتر این اختلال در سنین مدرسه 6 تا 12 سالگی آشکارتر می‌شوند.

درمان بیش فعالی با نوروفیدبک و میزان اثربخشی آن
درمان بیش فعالی با نوروفیدبک و میزان اثربخشی آن

نوروفیدبک روش درمانی ملایم، بدون درد و غیردارویی است که برای درمان اختلال نقص توجه و بیش‌فعالی (ADHD) در کودکان به کار می‌رود. این روش توسط متخصصانی مانند روان‌درمانگران، روان‌پزشکان کودک و نوجوان، یا کاردرمانگران انجام می‌شود.

عوارض داروهای بیش فعالی - خطرات استفاده بلند مدت
عوارض داروهای بیش فعالی - خطرات استفاده بلند مدت

آگاهی از عوارض احتمالی داروهای بیش فعالی برای والدین و متخصصان اهمیت زیادی دارد تا بهترین تصمیمات را برای مدیریت علائم این اختلال بگیرند و تأثیرات منفی را به حداقل برسانند.

مدرسه رفتن کودک دارای اوتیسم - مشکلات رایج در کلاس درس
مدرسه رفتن کودک دارای اوتیسم - مشکلات رایج در کلاس درس

مدرسه معمولاً محیط مناسبی برای کودکان مبتلا به اوتیسم نیست، و این می‌تواند در طول سال تحصیلی و حتی بعد از آن مشکلاتی جدی ایجاد کند. شناخت مشکلات کودکان در مدرسه به رفع آن‌ها و بهبود روند آموزش کمک می‌کند.

نظرات

فیلدهای ضروری با علامت

×