اختلال حرکتی در کودکان - علائم و نحوه تشخیص و درمان

اختلال حرکتی در کودکان - علائم و نحوه تشخیص و درمان

مدت مطالعه: دقیقه
نویسنده: تیم محتوا
انتشار : ۰۴ بهمن ۱۴۰۲

اختلال حرکتی مشکلی است که در مغز ایجاد شده و باعث حرکات بیش‌ازحد زیاد یا کم کودک می‌شود. اختلالات حرکتی بر توانایی کودک در انجام فعالیت‌های مختلف تأثیر می‌گذارند. بنابراین تشخیص و درمان به‌موقع آن‌ها از اهمیت زیادی برخوردار است.

اختلال حرکتی مشکلی است که در مغز ایجاد شده و باعث حرکات بیش‌ازحد زیاد یا کم کودک می‌شود. اختلالات حرکتی بر توانایی کودک در انجام فعالیت‌های مختلف تأثیر می‌گذارند. بنابراین تشخیص و درمان به‌موقع آن‌ها از اهمیت زیادی برخوردار است. در این مطلب به بررسی انواع اختلالات حرکتی، روش‌های تشخیص و درمان و ... می‌پردازیم. 

 

اختلالات حرکتی در کودکان چیست؟

اختلالات حرکتی، بیماری‌هایی عصبی هستند که بر سرعت، نرمی و کنترل حرکات تأثیر می‌گذارند. آن‌ها شامل تکان‌ها و اسپاسم‌های غیرارادی، لرزش، حرکات طبیعی که در زمان‌های نامناسب رخ می‌دهند، حرکات بیش‌ازحد، سفتی یا اسپاسم و مشکل در کنترل حرکت هستند.

بسیاری از کودکان گاهی‌اوقات حرکات تکراری یا ظاهراً غیرارادی مانند تکان خوردن به جلو و عقب یا چرخاندن موهای خود انجام می‌دهند. برخی از حرکات غیرطبیعی به‌خاطر استرس ایجاد می‌شوند، درحالی‌که برخی دیگر دلایل فیزیولوژیکی دارند. برخی با گذشت زمان ناپدید شده، درحالی‌که برخی دیگر به‌تدریج شدیدتر می‌شوند. هنگامی که اختلال حرکتی با توانایی کودک برای عملکرد در خانه یا مدرسه تداخل می‌کند، باید به پزشک مراجعه کنید. 

 حتما بخوانید: تاخیر حرکتی در کودکان

انواع اختلالات حرکتی

اختلالات حرکتی بر اساس نحوه ظاهر شدن آن‌ها به دو گروه طبقه‌بندی می‌شوند:

 

انواع اختلالات حرکتی

 

اختلالات حرکتی هایپوکینتیک: این اختلالات با عدم تحرک،‌ آهستگی حرکت و یا سفتی عضلات بدن مشخص می‌شوند. اختلال حرکتی اولیه هایپوکینتیک پارکینسونیسم است. ویژگی‌های پارکینسونیسم شامل حرکات آهسته (برادیکینزی)، سفت شدن عضلات (سفتی یا اسپاستیسیته)، کاهش حرکت (آکینزی)، وضعیت ناپایدار و لرزش هنگام شل شدن عضلات است.

اختلالات حرکتی هایپرکینتیک: این اختلالات حرکتی شامل دیسکینزی (حرکات مکرر غیرارادی) یا حرکات اضافی و معمولاً تکراری که فعالیت‌های عادی را مختل می‌کنند،‌ هستند و می‌توانند به اشکال مختلفی ظاهر شوند که در ادامه به بررسی آن‌ها می‌پردازیم:

  • آتاکسی: این اختلال کنترل ضعیف عضلانی را توصیف می‌کند که باعث حرکات ارادی ناشیانه می‌شود. کودکان مبتلا به آتاکسی در راه رفتن، تعادل،‌ بلع و حرکات چشم مشکل دارند.
  • دیستونی: دیستونی باعث انقباضات مداوم یا متناوب غیرارادی در عضلات می‌شود. کودکان مبتلا به دیستونی ممکن است انقباضاتی را در ماهیچه‌های مخالف تجربه کنند که درنتیجه حالت‌های چرخشی یا غیرطبیعی ایجاد می‌شوند. دیستونی می‌تواند با توانایی کودک در صحبت کردن، غذا خوردن یا راه رفتن تداخل داشته باشد و گاهی‌اوقات نیز باعث ایجاد درد می‌شود.
  • کریا آتتوزیس: کریا آتتوزیس،‌ حرکات انقباض نامنظم صورت و اندام‌های کودک است. او قادر به کنترل آن حرکات نیست. این حرکات تقریباً پیوسته هستند و ممکن است با کیفیتی شبیه به رقص از یک قسمت بدن به قسمت دیگر جریان پیدا کنند. 
  • حرکات کلیشه‌ای: حرکات تکراری منظم و موزون سر و بالاتنه که بدون هدف ظاهری انجام می‌شوند،‌ حرکات کلیشه‌ای هستند. این حرکات معمولاً قبل از 3سالگی شروع شده و در بسیاری از کودکان در اوایل کودکی ناپدید می‌شوند. نمونه‌هایی از حرکات کلیشه‌ای شامل تکان دادن دست،‌ تکان دادن بدن، کوبیدن سر و گاز گرفتن بدن خود هستند.  
  • تیک‌: حرکات غیرموزون ناگهانی و تکراری که کودک همیشه نمی‌تواند آن‌ها را کنترل کند. تیک‌ها ممکن است شامل صداها و جملات نیز باشند. چند نوع اختلال تیک وجود دارند که جنبش‌های بدن یا آواگری‌ها را شامل می‌شوند. نمونه‌هایی از تیک‌های حرکتی‌ شامل چشمک زدن‌، انقباض‌های عضلانی صورت و بالا انداختن شانه هستند. تیک‌های آوایی شامل سرفه و خرخر کردن می‌باشند. 
  • میوکلونوس: تکان‌های سریع عضلانی که کودک نمی‌تواند آن‌ها را کنترل کند، میوکلونوس می‌باشند. اکثر مردم در هنگام خوابیدن، نوعی میوکلونوس را تجربه کرده‌اند. وقتی کودک در بیداری این تکان‌ها را تجربه می‌کند، می‌تواند نشانه‌ای از صرع یا مشکل عصبی دیگری باشد.
  • لرزش: لرزش ریتمیک که کودک نمی‌تواند آن را کنترل کند. لرزش در هنگام استراحت یکی از ویژگی‌های پارکینسونیسم است و در کودکان نادر است. لرزشی که در حین حرکت ارادی (لرزش جنبشی) ازجمله لرزش اساسی اتفاق میفتد،‌ در کودکان و نوجوانان بیشتر دیده می‌شود. لرزش می‌تواند در عملکرد کودک در خانه و مدرسه اختلال ایجاد کند.

 

علت اختلالات حرکتی

اختلالات حرکتی در طیف وسیعی از اشکال ظاهر می‌شوند و هر کدام علل متفاوتی دارند. برخی از اختلالات حرکتی خفیف‌تر، مانند تیک‌ها، هیچ علت مشخصی ندارند. سایر موارد ممکن است به‌خاطر مشکلات زیر ایجاد شوند: 

  • آسیب‌های مغزی
  • بیماری‌های ژنتیکی یا متابولیک
  • عفونت‌ها
  • اختلالات التهابی یا خودایمنی
  • داروها
  • سموم

 

آزمایش و تشخیص اختلالات حرکتی

اولین قدم در تشخیص اختلالات حرکتی در کودکان، شناسایی ماهیت حرکات غیرطبیعی است. درحالی‌که فهرست انواع اختلالات حرکتی ممکن است تمایزات را واضح به نظر برساند، در موارد واقعی متخصص مغز و اعصاب به معاینه بیمار می‌پردازد. پزشک با خانواده بیمار مصاحبه کرده، سابقه پزشکی او را بررسی کرده و گاهی‌اوقات فیلم‌های ضبط‌شده بیمار را مشاهده می‌کند. به‌عنوان مثال، تمایز بین یک تیک و حرکتی تند و سریع یا یک سری حرکات سریع کوچک و یک حرکت مداوم ممکن است دشوار باشد. 

سایر روش‌های تشخیصی مورداستفاده برای شناسایی نوع و علت اختلالات حرکتی عبارت‌اند از:

  • آزمایش‌ خون
  • آزمایش ژنتیک
  • تجزیه‌وتحلیل مایع مغزی-نخاعی
  • تصویربرداری از مغز مانند تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (MRI)

 

درمان اختلالات حرکتی در کودکان

هنگامی که مشکل حرکتی جزئی است، احتمال بدتر شدن علائم آن کم است، در فعالیت‌های کودک تداخلی ایجاد نمی‌کند و باعث ناراحتی کودک نمی‌شود، هیچ درمانی توصیه نمی‌شود. برخی از انواع خفیف‌تر اختلالات حرکتی می‌توانند موقتی باشند و کودک با گذشت زمان بهبود پیدا کند.

هنگامی که اختلالات حرکتی به حدی شدید باشند که در مدرسه و زندگی اجتماعی کودک تداخل ایجاد کنند یا باعث آزار و اذیت او شوند، درمان توصیه می‌شود. درمان اختلالات حرکتی کودکان زمانی توصیه می‌شود که عدم درمان منجر به آسیب‌های عصبی یا بیماری‌های دیگر شود. 

 

درمان اختلالات حرکتی در کودکان

 

گزینه‌های درمانی عبارت‌اند از:

  • فیزیوتراپی و کاردرمانی: تمرینات کششی، تقویتی و دامنه حرکتی در برخی موارد با تغییر در وضعیت بدن باعث بهبودی می‌شوند. کاردرمانی شامل آموزش تغییر وضعیت اندام‌ها و استفاده از آتل یا بریس می‌باشد.
  • رفتاردرمانی: رفتاردرمانی جامع (CIBT) می‌تواند برای برخی از انواع تیک‌ها مفید باشد. این روش درمانی به‌ویژه برای کودکان بزرگ‌تر مفید است و به آن‌ها کمک می‌کند انگیزه‌های خود را پیش از انجام هر حرکت بررسی کرده و رفتارهایی را که کمتر جلب‌توجه می‌کنند، جایگزین کند. 
  • دارودرمانی: شدت برخی از مشکلات حرکتی ممکن است با داروها کاهش یابد. در مواردی که اختلال حرکتی به‌دلیل مصرف دارو برای بیماری دیگری ایجاد شده است، تنظیم دوز داروی مصرفی باعث بهبودی بیمار می‌شود. 
  • درمان باکلوفن داخل نخاعی (ITB): ممکن است لازم باشد دارو مستقیماً در فضای داخل نخاعی (مایع اطراف مغز و نخاع) تزریق شود. در درمان ITB، یک پمپ ازطریق جراحی در شکم بیمار قرار داده می‌شود و یک کاتتر انعطاف‌پذیر دارو را به نقطه تجویز هدایت می‌کند.
  • تحریک عمقی مغز: در موارد شدید، زمانی که دارو هیچ تسکینی ایجاد نمی‌کند، پزشک کودک ممکن است تحریک عمقی مغز را به‌عنوان راهی برای غیرفعال کردن قسمت‌هایی از مغز، که تصور می‌شود باعث حرکات یا لرزش بیش‌ازحد می‌شوند، توصیه کند.
  • جراحی: برخی از اختلالات حرکتی، ازجمله سفت شدن عضلات (اسپاستیسیته) می‌توانند منجر به ناهنجاری‌های عضلانی یا اسکلتی شوند. جراحی ارتوپدی ممکن است گزینه‌ای برای رفع این مشکلات باشد. سایر روش‌های جراحی ممکن است برای قطع سیگنال‌های عصبی و ایجاد اسپاستیسیتی (گرفتگی غیرطبیعی عضلانی)، سفتی یا لرزش در نظر گرفته شوند.

 

خدمات کلینیک توانبخشی راه کمال برای اختلال حرکتی کودکان

اختلالات حرکتی در فرایند رشد کودک تداخل ایجاد می‌کنند و منجر به کاهش یا افزایش حرکات ارادی یا غیرارادی او می‌شوند. این اختلالات بر توانایی کودک برای انجام فعالیت‌های روزمره تأثیر می‌گذارند. یکی از خدمات کلینیک توانبخشی راه کمال کمک به کودکان مبتلا به اختلال حرکتی است. متخصصان و کارشناسان این مرکز پس از معاینه دقیق کودک،‌ راهکارهای درمانی مختلف را بررسی می‌کنند و بهترین روش درمانی را به شما پیشنهاد می‌دهند. بنابراین اگر فرزند شما مبتلا به اختلال حرکتی است به ما مراجعه کنید و از خدمات مرکز ما بهره‌مند شوید.  

 

منابع 

chop.edu

yalemedicine.org


سوالات متداول

چه کسانی در معرض خطر ابتلا به اختلالات حرکتی کودکان هستند؟

اختلالات حرکتی به‌دلایل مختلف بروز پیدا می‌کنند اما کودکان مبتلا به اوتیسم بیشتر در معرض ابتلا به این اختلال هستند.

اختلال حرکتی در کودکان به چه شکل ظاهر می‌شود؟
آیا اختلال حرکتی در کودکان مادرزادی است؟

مطالب مشابه

آموزش ریاضی به کودکان اوتیسم - استراتژی آموزش
آموزش ریاضی به کودکان اوتیسم - استراتژی آموزش

آموزش ریاضی به کودکان مبتلا به اوتیسم، در اغلب اوقات فرایندی چالش‌برانگیز است. اما به کارگیری روش‌های صحیح باعث موفقیت و پیشرفت قابل‌توجه کودک می‌شود. در این مطلب به بررسی روش‌های مختلف آموزش ریاضی به کودکان مبتلا به اوتیسم می‌پردازیم.

مشکل خواب کودکان بیش‌فعال - روش های درمان
مشکل خواب کودکان بیش‌فعال - روش های درمان

70 درصد از کودکان مبتلا به بیش‌فعالی با برخی از مشکلات خواب مواجه هستند. پزشکان دلیل بی‌خوابی ناشی از اختلال کمبود توجه و بیش‌فعالی را نمی‌دانند.

فلج مغزی در نوزادان نارس
فلج مغزی در نوزادان نارس

نوزادان نارس با مغزهای رشدنکرده به دنیا می‌آیند و این مسئله آن‌ها را در برابر آسیب‌هایی که می‌توانند باعث فلج مغزی شوند آسیب‌پذیرتر می‌کند. با مداخله زود هنگام علائم و عوارض فلج مغزی را می‌توان برای بهینه‌سازی کیفیت زندگی کودک به حداقل رساند.

فلج مغزی خفیف چیست؟ علائم و درمان بیماری
فلج مغزی خفیف چیست؟ علائم و درمان بیماری

فلج مغزی خفیف به اختلالات حرکتی ناشی از آسیب خفیف به مغز در حال رشد اشاره دارد. ازآنجایی‌که آسیب آنقدر شدید نیست، اختلالات حرکتی ممکن است در سال‌های اولیه کودکی ناشناخته بمانند. بااین‌حال، با رشد کودکان مبتلا به فلج مغزی خفیف، اختلالات حرکتی ممکن است آشکارتر شوند. خوشبختانه هیچ وقت برای بهبودی دیر نیست.

طول عمر کودکان فلج مغزی
طول عمر کودکان فلج مغزی

طول عمر کودکان فلج مغزی به عوامل متعددی بستگی دارد با این حال با مراقبت‌ و درمان‌های مناسب بسیاری از کودکان مبتلا به فلج مغزی می‌توانند زندگی طولانی و پرباری داشته باشند.پس برای آشنایی بیشتر با این موضوع با ما همراه باشید.

علائم فلج مغزی در نوزادان چیست؟
علائم فلج مغزی در نوزادان چیست؟

علائم فلج مغزی در نوزادان بر هماهنگی و توانایی آنها برای حرکت مستقل تأثیر می‌گذارد و همیشه بلافاصله قابل تشخیص نیست. این امر به‌ویژه زمانی صادق است که علائم فلج مغزی خفیف باشند.

مشکلات یکپارچگی حسی در کودکان بیش‌فعال
مشکلات یکپارچگی حسی در کودکان بیش‌فعال

اختلال پردازش حسی (SPD) کودکان بیش فعال درصورت درک بیش‌ازحد حواس مختلف ازجمله لامسه یا شنوایی ایجاد شده که منجر به دشوار شدن عملکرد برای بیمار، احساس اضطراب یا حتی وحشت می‌شود.

مشکلات تحصیلی کودکان بیش‌فعال و نکاتی برای موفقیت آنها
مشکلات تحصیلی کودکان بیش‌فعال و نکاتی برای موفقیت آنها

کودکان مبتلا به بیش‌فعالی بیشتر درمعرض خطر مشکلاتی هستند که بر عملکرد آن‌ها در تحصیل و مدرسه تأثیر منفی می‌گذارند.آنها در ریاضی و مهارت خواندن توانایی کمتری دارند و اختلال می تواند بر میانگین نمرات دانش‌آموزان تأثیر بگذارد.

کنترل و درمان پرخاشگری در کودکان بیش‌فعال
کنترل و درمان پرخاشگری در کودکان بیش‌فعال

رفتارهای پرخاشگرانه در کودکان بیش‌فعال مکرر و شدید هستند. درک و مدیریت این خشم و پرخاشگری کلید کمک به کودکان مبتلا به بیش‌فعالی است. ترکیبی از دارودرمانی، رفتاردرمانی و سایر درمان‌ها به کودکان بیش‌فعال کمک‌ می‌کنند.

با پرحرفی در کودکان بیش فعال چکار کنیم؟
با پرحرفی در کودکان بیش فعال چکار کنیم؟

پر حرفی و صحبت کردن بیش‌ازحد یکی از علائم رایج برای کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه و بیش‌فعالی است که اغلب در مهار و کنترل پاسخ‌های خود مشکل دارند.

ورزش برای کودکان بیش‌فعال - بهترین ورزش ها و تاثیر هر کدام
ورزش برای کودکان بیش‌فعال - بهترین ورزش ها و تاثیر هر کدام

بسیاری از فعالیت‌ها و ورزش‌ها به تخلیه انرژی کودکان بیش‌فعال کمک می‌کنند و باعث بهبود علائم آن‌ها می‌شوند. از بین آنها می توان به شنا، ورزش های رزمی، مدیتیشن، تنیس و .... اشاره کرد. این ورزش ها جنب و جوش زیادی دارند و باعث تحرک مداوم و سوزاندن انرژی کودکان بیش فعال می شوند.

موسیقی‌درمانی کودکان بیش‌فعال و نحوه تمرین در خانه
موسیقی‌درمانی کودکان بیش‌فعال و نحوه تمرین در خانه

موسیقی‌درمانی می‌تواند درمانی بسیار مؤثر برای درمان علائم اصلی بیش‌فعالی و سایر اختلالاتی مانند اضطراب و مشکلات خواب باشد که اغلب با هم اتفاق میفتند. موسیقی‌درمانی از ریتم و موسیقی برای بهبود مهارت‌های اجتماعی، تنظیم احساسات و اختلالات اجرایی استفاده می‌کند و اغلب در ترکیب با سایر درمان‌ها مانند دارودرمانی یا رفتاردرمانی استفاده می‌شود.

نظرات

فیلدهای ضروری با علامت

×