آموزش ریاضی به کودکان اوتیسم - استراتژی آموزش

آموزش ریاضی به کودکان اوتیسم - استراتژی آموزش

مدت مطالعه: دقیقه
نویسنده: تیم محتوا
انتشار : ۱۴ آذر ۱۴۰۲

آموزش ریاضی به کودکان مبتلا به اوتیسم، در اغلب اوقات فرایندی چالش‌برانگیز است. اما به کارگیری روش‌های صحیح باعث موفقیت و پیشرفت قابل‌توجه کودک می‌شود. در این مطلب به بررسی روش‌های مختلف آموزش ریاضی به کودکان مبتلا به اوتیسم می‌پردازیم.

آموزش ریاضی به کودکان مبتلا به اوتیسم، در اغلب اوقات فرایندی چالش‌برانگیز است. اما به کارگیری روش‌های صحیح باعث موفقیت و پیشرفت قابل‌توجه کودک می‌شود. در این مطلب به بررسی روش‌های مختلف آموزش ریاضی به کودکان مبتلا به اوتیسم می‌پردازیم.

حتما بخوانید: آموزش نوشتن به کودکان اوتیسم

استراتژی‌های آموزش ریاضی به کودکان مبتلا به اوتیسم

ریاضی به‌خودی‌خود بسیار دشوار است و داشتن اختلالی مانند اوتیسم نیز یادگیری آن را سخت‌تر می‌کند. اما توجه به این نکته ضروری است که آموزش صحیح ریاضی به کودکان مبتلا به اوتیسم، باعث پیشرفت قابل‌ملاحظه آن‌ها می‌شود. در ادامه به توضیح استراتژی‌های صحیح آموزش ریاضی می‌پردازیم:

 

استراتژی‌های آموزش ریاضی به کودکان مبتلا به اوتیسم

 

استفاده از ابزارهای بصری و فعالیت‌های عملی

استفاده از ابزارهای بصری و فعالیت‌های عملی، روشی مؤثر برای آموزش ریاضی به کودکان مبتلا به اوتیسم است. این ابزارها باعث می‌شوند آن‌ها مفاهیم ریاضی را به‌صورت ملموس درک کنند.

به‌عنوان مثال، استفاده از چرتکه،‌ بلوک‌ها و اسباب‌بازی‌های مختلف به یادگیری جمع و تفریق کمک می‌کند. به‌علاوه می‌توانید از تصاویر متحرک، نقاشی‌ها، کارتن‌ها یا ساخت اشکال برای تدریس اشکال و زوایا استفاده کنید.

 

آموزش انفرادی

آموزش انفرادی یکی دیگر از راهبردهای مؤثر برای آموزش ریاضی به کودکان مبتلا به اوتیسم است. هر دانش‌آموز مبتلا به اوتیسم منحصربه‌فرد است و شاید نقاط قوت و چالش‌های متفاوتی درمورد ریاضی داشته باشد. مربیان می‌توانند با تطبیق آموزش با نیازهای هر دانش‌آموز، به آن‌ها در پیشرفت و ایجاد اعتماد‌به‌نفس کمک کنند.

یکی از راه‌های ارائه آموزش‌های انفرادی استفاده از رویکرد چندحسی است. به‌عنوان مثال، برخی از کودکان مبتلا به اوتیسم از مواد قابل‌لمس مانند ماسه یا خاک‌ رس برای کمک به درک مفاهیم ریاضی استفاده می‌کنند. دیگران ممکن است از فناوری‌هایی مانند تبلت یا برنامه‌های کامپیوتری برای کمک به تمرین مهارت‌های ریاضی استفاده کنند.

 

استفاده از مثال‌های واقعی

استفاده از مثال‌های واقعی نیز می‌تواند راه مؤثری برای آموزش ریاضی به کودکان مبتلا به اوتیسم باشد. دانش‌آموزان با استفاده از مثال‌های مرتبط با زندگی خود می‌توانند کاربردهای عملی مفاهیم ریاضی را درک کنند. به‌عنوان مثال برای آموزش کسرها از آشپزی یا پخت نان استفاده کنید تا کودک راحت‌تر آن را به‌ خاطر بسپارد.

به‌علاوه استفاده از مثال‌های واقعی به کودکان مبتلا به اوتیسم کمک می‌کند تا مهارت‌های حل مسئله خود را توسعه دهند. مربیان با ارائه سؤالات واقعی به دانش‌آموزان کمک می‌کنند دانش ریاضی را به روشی معنادار به کار گیرند و اهمیت آن را در همه وجوه زندگی درک کنند.

 

استفاده از چرتکه

چرتکه یکی از ابزارهای باستانی برای شمارش اعداد است. این ابزار، احساس و توجه کودکان مبتلا به اوتیسم را به موضوع شمردن اعداد جلب می‌کند و مهارت‌های ریاضی را به آن‌ها می‌آموزد. امروزه انواع مختلفی از چرتکه وجود دارند که برای جذب کودکان طراحی شده‌اند. تهیه چرتکه‌ای با طرح و رنگ جذاب باعث علاقه بیشتر کودک مبتلا به اوتیسم به یادگیری می‌شود.

 

استفاده از فلش‌‌کارت‌

فلش‌کارت‌ها یکی از محبوب‌ترین ابزارها برای آموزش مهارت‌های ریاضی مانند جمع، تفریق، ضرب، تقسیم، شمارش زمان یا پول هستند. اگر معلم هستید، احتمالاً تا به حال از فلش‌کارت‌ها در کلاس خود استفاده کرده‌اید، اما شاید ندانید که آن‌ها می‌توانند به کودکان مبتلا به اوتیسم در درک مفاهیم ریاضی کمک کنند.

فلش‌کارت‌ها هم مانند چرتکه‌ها یکی از بهترین ابزارهای یادگیری ریاضیات هستند. آن‌ها به‌خاطر جذابیت بصری‌ای که دارند توجه کودک مبتلا به اوتیسم را به خود جلب می‌کنند. همچنین قابل‌لمس بودن آن‌ها نیز باعث می‌شود کودک راحت‌تر عملیات را بیاموزد. به‌علاوه هر کارت یک عملیات را به کودک آموزش می‌دهد، بنابراین با چندین بار تمرین متوجه موضوع می‌شود.

می‌توانید از فلش‌کارت‌ها برای آموزش موارد زیر استفاده کنید:

  • شناختن و شمارش اعداد
  • آشنایی و شمردن اشکال هندسی
  • عملیات ریاضی
  • شمارش پول
  • یادگیری واحدهای زمانی
  • یادگیری مفاهیم کسرها

 

استفاده از موسیقی

موسیقی، یادگیری و حافظه را تقویت می‌کند. از آهنگ‌هایی که به یادگیری اصول اولیه ریاضی کمک می‌کنند،‌ استفاده کنید. مزیت این رویکرد این است که کودک در حال بازی کردن، غذا خوردن یا انجام فعالیت‌های روزانه می‌تواند آهنگ گوش کند و به‌طور ناخواسته ریاضیات را یاد می‌گیرد.

 

سه اصل اساسی برای آموزش ریاضی به کودکان مبتلا به اوتیسم

یکی از استراتژی‌های مهم برای آموزش ریاضی به کودکان مبتلا به اوتیسم این است که آموزش‌های خود را بر اساس سه اصل زیر آماده کنید. صرف‌نظر از اینکه در حال آموزش چه مطلبی هستید، همیشه می‌توانید مثال‌های عینی، اصول آشنایی و تعمیم را به کار ببرید. درواقع این اصول مکمل یکدیگر هستند و به شما کمک می‌کنند روند یادگیری را تقویت کنید. در ادامه به توضیح این مطلب می‌پردازیم که چگونه هر یک از این اصول باعث می‌‌شوند کودکان مبتلا به اوتیسم مهارت‌های اساسی ریاضی را بیاموزند:

 

سه اصل اساسی برای آموزش ریاضی به کودکان مبتلا به اوتیسم

 

مثال‌های عینی

در طول آموزش می‌توانید از مثال‌های عینی و قابل مشاهده استفاده کنید. به‌عنوان مثال به کمک اسباب‌بازی‌ها یا میوه‌ها به آموزش جمع و تفریق بپردازید. همچنین می‌توانید از میوه‌ها برای آموزش شمارش استفاده کنید. این روش آموزشی به کودک کمک می‌کند قبل از حل معادلات بر روی کاغذ، به‌طور شهودی برخی از عملیات اصلی ریاضی را بیاموزد.

 

اصل آشنایی

بهتر است برای آموزش مفاهیم ریاضی از موقعیت‌های آشنا در زندگی روزمره استفاده کنید. به‌عنوان مثال برای آموزش دایره از شکل بشقاب یا میوه‌های گرد استفاده کنید. استفاده از چهره‌های آشنا نیز منجر به افزایش توجه و انگیزه کودکان مبتلا به اوتیسم می‌شود. درواقع استفاده از اصل آشنایی در طول آموزش باعث می‌شود کودک مبتلا به اوتیسم عملکرد بهتری داشته باشد.

 

اصل تعمیم

اصل دیگری که می‌تواند در آموزش ریاضی به کودکان مبتلا به اوتیسم کمک قابل‌توجهی کند، اصل تعمیم است. به عبارت دیگر، ارائه چندین مثال مختلف از یک مفهوم در درک اینکه مفهومی خاص برای بسیاری از چیزها کاربرد دارد، بسیار مفید است. به‌عنوان مثال در طول آموزش جمع، فقط از جمع بستن میوه‌ها استفاده نکنید بلکه از مثال‌های دیگری مانند لباس، ساختمان، گل و ... نیز استفاده کنید تا کودک تشویق شود عملیات جمع را تکرار کند.

 حتما بخوانید: اختلال یادگیری در کودکان اوتیسم

خدمات آموزشی گروه توانبخشی راه کمال برای کودکان اوتیسم

اختلال اوتیسم بر توانایی یادگیری ریاضیات تأثیر می‌گذارد. کودکان مبتلا به اوتیسم در نحوه عملکرد، سازمان‌دهی افکار و برنامه‌ریزی با چالش‌های زیادی مواجه می‌شوند. بنابراین یکی از دغدغه‌های والدین این کودکان، آموزش دروس مختلف به‌خصوص ریاضیات به آن‌ها است. در این راستا، کارشناسان گروه توانبخشی راه کمال پس از مطالعه و بررسی شرایط کودک، روشی منحصربه‌فرد برای آموزش ریاضیات طراحی می‌کنند. روش طراحی‌شده منجر به پیشرفت کودک شما می‌شود و در برخی موارد نبوغ او را در ریاضیات به‌معرض نمایش می‌گذارد. بنابراین اگر فرزند دلبند شما مبتلا به اوتیسم است و فکر می‌کنید در ریاضیات ضعف دارد، به مرکز ما مراجعه کنید و از راهنمایی‌های کارشناسان ما بهره‌مند شوید.

 

منابع: 

crossrivertherapy.com

kidskonnect.com

crossrivertherapy.com


مطالب مشابه

مشکل خواب کودکان بیش‌فعال - روش های درمان
مشکل خواب کودکان بیش‌فعال - روش های درمان

70 درصد از کودکان مبتلا به بیش‌فعالی با برخی از مشکلات خواب مواجه هستند. پزشکان دلیل بی‌خوابی ناشی از اختلال کمبود توجه و بیش‌فعالی را نمی‌دانند.

آموزش الفبا به کودکان اوتیسم - 16 نکته کلیدی
آموزش الفبا به کودکان اوتیسم - 16 نکته کلیدی

کودکان مبتلا به اوتیسم، به‌راحتی نمی‌توانند الفبا را یاد بگیرند و آموزش الفبا به آن‌ها، والدین یا مربیان را با چالش‌های متعددی روبرو ‌می‌کند. در این مطلب به بررسی روش‌های آموزش الفبا به کودکان مبتلا به اوتیسم می‌پردازیم.

مشکلات یکپارچگی حسی در کودکان بیش‌فعال
مشکلات یکپارچگی حسی در کودکان بیش‌فعال

اختلال پردازش حسی (SPD) کودکان بیش فعال درصورت درک بیش‌ازحد حواس مختلف ازجمله لامسه یا شنوایی ایجاد شده که منجر به دشوار شدن عملکرد برای بیمار، احساس اضطراب یا حتی وحشت می‌شود.

مشکلات تحصیلی کودکان بیش‌فعال و نکاتی برای موفقیت آنها
مشکلات تحصیلی کودکان بیش‌فعال و نکاتی برای موفقیت آنها

کودکان مبتلا به بیش‌فعالی بیشتر درمعرض خطر مشکلاتی هستند که بر عملکرد آن‌ها در تحصیل و مدرسه تأثیر منفی می‌گذارند.آنها در ریاضی و مهارت خواندن توانایی کمتری دارند و اختلال می تواند بر میانگین نمرات دانش‌آموزان تأثیر بگذارد.

کنترل و درمان پرخاشگری در کودکان بیش‌فعال
کنترل و درمان پرخاشگری در کودکان بیش‌فعال

رفتارهای پرخاشگرانه در کودکان بیش‌فعال مکرر و شدید هستند. درک و مدیریت این خشم و پرخاشگری کلید کمک به کودکان مبتلا به بیش‌فعالی است. ترکیبی از دارودرمانی، رفتاردرمانی و سایر درمان‌ها به کودکان بیش‌فعال کمک‌ می‌کنند.

با پرحرفی در کودکان بیش فعال چکار کنیم؟
با پرحرفی در کودکان بیش فعال چکار کنیم؟

پر حرفی و صحبت کردن بیش‌ازحد یکی از علائم رایج برای کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه و بیش‌فعالی است که اغلب در مهار و کنترل پاسخ‌های خود مشکل دارند.

ورزش برای کودکان بیش‌فعال - بهترین ورزش ها و تاثیر هر کدام
ورزش برای کودکان بیش‌فعال - بهترین ورزش ها و تاثیر هر کدام

بسیاری از فعالیت‌ها و ورزش‌ها به تخلیه انرژی کودکان بیش‌فعال کمک می‌کنند و باعث بهبود علائم آن‌ها می‌شوند. از بین آنها می توان به شنا، ورزش های رزمی، مدیتیشن، تنیس و .... اشاره کرد. این ورزش ها جنب و جوش زیادی دارند و باعث تحرک مداوم و سوزاندن انرژی کودکان بیش فعال می شوند.

موسیقی‌درمانی کودکان بیش‌فعال و نحوه تمرین در خانه
موسیقی‌درمانی کودکان بیش‌فعال و نحوه تمرین در خانه

موسیقی‌درمانی می‌تواند درمانی بسیار مؤثر برای درمان علائم اصلی بیش‌فعالی و سایر اختلالاتی مانند اضطراب و مشکلات خواب باشد که اغلب با هم اتفاق میفتند. موسیقی‌درمانی از ریتم و موسیقی برای بهبود مهارت‌های اجتماعی، تنظیم احساسات و اختلالات اجرایی استفاده می‌کند و اغلب در ترکیب با سایر درمان‌ها مانند دارودرمانی یا رفتاردرمانی استفاده می‌شود.

لجبازی کودکان بیش‌فعال و روش‌های کنترل آنها
لجبازی کودکان بیش‌فعال و روش‌های کنترل آنها

اگر والدینی هستید که با لجبازی کودکان بیش‌فعال سر و کار دارید، احتمالاً این رفتار آن‌ها را بسیار طاقت‌فرسا می‌دانید؛ زیرا احساس می‌کنید دائماً با مسائل مربوط به مدیریت خشم فرزند خود درگیر هستید. لجبازی کودکان مقاومت آشکار آن‌ها در برابر قوانین و دستورالعمل‌ها است.

ارتوپدی فنی کودکان
ارتوپدی فنی کودکان

ارتوپدی فنی کودکان از فناوری‌های مختلف برای بهبود کیفیت زندگی و حفظ استقلال کودک بهره می‌گیرند.ارتزها بریس‌هایی هستند که پس از آسیب،‌ ضعف یا عملکرد نادرست به کودک کمک می کنند.

مشاوره کودکان بیش‌فعال
مشاوره کودکان بیش‌فعال

مشاوره کودکان بیش‌فعال ازطریق رفتاردرمانی، کاردرمانی، گفتاردرمانی و ... به بهبود رفتارهای تکانشی کودکان کمک می‌کند. بیش‌فعالی اختلالی است که به سه نوع بی‌توجهی، بیش‌فعالی/ تکانشی و نوع ترکیبی دسته‌بندی می‌شود.

قرص آریپیپرازول برای کودکان بیش‌فعال
قرص آریپیپرازول برای کودکان بیش‌فعال

آریپیپرازول می‌تواند برای کودکان بیش‌فعال مفید باشد و به مدیریت چالش‌های خاصی که ممکن است با آن‌ها مواجه شوند، می‌پردازد. مصرف این دارو به‌شکل قابل توجهی باعث بهبود علائم بیش‌فعالی و کاهش سطح پرولاکتین در کودکان می‌شود.

نظرات

فیلدهای ضروری با علامت

×