اسپیلینت کودکان - انواع وسایل کمک درمانی و ارتز و پروتز

اسپیلینت کودکان - انواع وسایل کمک درمانی و ارتز و پروتز

مدت مطالعه: دقیقه
نویسنده: تیم محتوا
انتشار : ۲۴ دی ۱۴۰۲

اسپلینت، ارتز موقتی است که برای ثابت نگه داشتن بخش‌های مختلف بدن استفاده می‌شود. این ابزارها انواع مختلفی دارند که بسته به نوع آسیب یا بیماری مورد استفاده قرار می‌گیرند.

اسپلینت، ارتز موقتی است که برای ثابت نگه داشتن بخش‌های مختلف بدن استفاده می‌شود. این ابزارها انواع مختلفی دارند که بسته به نوع آسیب یا بیماری مورد استفاده قرار می‌گیرند. در این مطلب به بررسی اسپلینت‌ها، انواع، کاربردها و ... می‌پردازیم. با ما همراه باشید. 

 

اسپلینت چیست؟

 

اسپلینت چیست؟

اسپلینت (بریس یا ارتز) وسیله‌ای پزشکی است که بخشی از بدن شما را ثابت می‌کند و آن را در جای خود نگه می‌دارد. پزشک‌ها از اسپلینت برای محافظت و حمایت از بدن شما پس از آسیب یا برای درمان برخی بیماری‌ها استفاده می‌کنند. نوع بریس مورداستفاده و مدت‌زمان استفاده از آن، به‌ شدت آسیب بستگی دارند

 

انواع اسپلینت

پزشک از بریس برای بی‌حرکت کردن قسمت‌هایی از بدن که پس از آسیب نیاز به حمایت دارند، استفاده می‌کند. این قسمت‌ها عبارت‌اند از:

  • انگشتان
  • مچ دست
  • آرنج و ساعد
  • زانو
  • مچ پا و پا

پزشک نوع اسپلینت موردنیاز شما را تعیین می‌کند. او راهنمایی‌های لازم درخصوص خرید و استفاده از ارتز را در اختیار شما قرار می‌دهد. 

رایج‌ترین انواع اسپلینت‌ها در ادامه توضیح داده شده‌اند:

 

رایج‌ترین انواع اسپلینت‌ها

 

  • اسپلینت استاتیک: این بریس‌ها قسمتی از بدن شما را کاملاً ثابت نگه می‌دارند. در حین استفاده از این ارتز اصلاً نمی‌توانید آن قسمت از بدن خود را حرکت دهید.
  • اسپلینت استاتیک پیشرونده: این نوع اسپلینت به شما اجازه حرکت نمی‌دهد، اما قابل‌تنظیم است. پزشک در ابتدا بریس را تنظیم می‌کند و در طول بهبودی موقعیت آن را تغییر می‌دهد.
  • اسپلینت پویا: در هنگام استفاده از اسپلینت پویا، می‌توانید قسمت آتل‌شده بدن خود را حرکت دهید، اما حرکت باید به اندازه باشد که مورد تأیید پزشک قرار گیرد. 

 

برای چه بیماری‌هایی کاربرد دارد ؟

پزشکان از ارتز برای درمان برخی از شایع‌ترین آسیب‌ها استفاده می‌کنند. این آسیب‌ها شامل موارد زیر می‌باشند:

  • رگ‌به‌رگ شدن
  • کشیدگی‌های عضلانی
  • آسیب‌های تاندون یا رباط
  • برخی از انواع شکستگی‌های استخوان
  • دررفتگی‌ها

ممکن است برای درمان برخی از بیماری‌هایی که بر مغز، ماهیچه‌ها، استخوان‌ها و مفاصل شما تأثیر می‌گذارند، نیاز به استفاده از اسپلینت داشته باشید. این بیماری‌ها در ادامه ذکر شده‌اند:

  • نوروپاتی محیطی (زمانی ایجاد می‌شود که اعصاب اندام‌های بدن آسیب می‌بینند)
  • آرتروز 
  • بیماری‌هایی که مفاصل شما را ضعیف یا شل می‌کنند (مانند سندروم بیش‌‌حرکتی مفاصل «در این بیماری، مفاصل بیش‌ازحد معمول خم می‌شوند» یا سندروم اهلرز-دانلوس «این سندروم، بیماری ارثی‌ای است که بر بافت‌های همبند بدن تأثیر می‌گذارد»)
  • بیماری‌های عصبی (ازجمله ام‌اس، اسپینا بیفیدا «شکاف مادرزاد مهره‌ها» و فلج مغزی)

ممکن است بعد از انواع خاصی از جراحی‌های ارتوپدی نیز به استفاده از ارتز نیاز داشته باشید.

 حتما بخوانید: فلج مغزی در کودکان چیست و چگونه درمان می‌شود؟

اسپلینت چگونه کار می‌کند؟

بریس بخشی از بدن شما را در موقعیتی خاص نگه می‌دارد و باعث بی‌حرکتی آن قسمت می‌شود. اسپلینت از موادی سفت و سخت مانند فلز یا پلاستیک ساخته شده است و معمولاً دارای بالشتکی از فوم یا پارچه برای جلوگیری از زخم‌های ناشی از فشار در هنگام پوشیدن است.

 

اسپلینت چگونه کار می‌کند؟

 

مزایای استفاده

پوشیدن و درآوردن ارتز نسبت به سایر اشکال بی‌حرکت آتل (مانند گچ) آسان‌تر است. اسپلینت‌ها همچنین قابل‌ تنظیم هستند و می‌توان از تسمه‌ها یا نوارهای پارچه‌ای برای تنظیم آن‌ها استفاده کرد. تنظیم آن‌ها به‌ویژه در صورتی مفید است که بلافاصله پس از آسیب‌دیدگی ورم داشته باشید.

اسپلینت‌ها معمولاً از سایر اشکال آتل‌ها کوچک‌تر هستند و فضای کمتری را نسبت به آتل‌های گچی اشغال می‌کنند. بنابراین انجام کارهای روزمره را کمی آسان‌تر می‌کنند. به‌علاوه پس از مشورت با پزشک می‌توانید در طول حمام کردن ارتز را باز کنید. 

 

تا چه زمانی باید از اسپلینت استفاده کنم؟

مدت‌ زمان استفاده از بریس به آسیب اصلی یا وضعیت سلامتی بیمار بستگی دارد. افرادی که پس از آسیب‌دیدگی بهبود می‌یابند معمولاً باید برای چند هفته از اسپلینت استفاده کنند، اما در برخی موارد بیمار به مدت یک ماه یا بیشتر به بریس نیاز دارد. اگر بیمار مبتلا به بیماری‌ای مزمن باشد، ممکن است به استفاده از اسپلینت برای مدتی طولانی‌تر (شاید تا پایان عمر) نیاز داشته باشد. پزشک مدت زمان استفاده از ارتز را به شما می‌گوید. 

درخصوص استفاده از بریس در موقعیت‌های مختلف مانند زمان ورزش یا فیزیوتراپی با پزشک مشورت کنید. در برخی موارد عدم پوشیدن اسپلینت در طول ورزش مشکلی ایجاد نمی‌کند. 

 

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنم؟

اگر هر یک از علائم زیر را تجربه کردید، بلافاصله به پزشک خود مراجعه کنید:

  • درد شدید
  • تورمی که در حال بدتر شدن است
  • تغییر رنگ یا کبودی
  • احساس مور مور شدن
  • بی‌حسی
  • ناتوانی در تکان دادن انگشتان دست یا پا

 

خدمات گروه توانبخشی راه کمال برای استفاده از اسپلینت

اسپلینت‌ها،‌ ابزارهایی کمکی هستند که برای ثابت نگه داشتن موقتی بخش آسیب‌دیده بدن استفاده می‌شوند. ارتزها با بی‌حرکت کردن استخوان و مفاصل موجب کاهش درد اندام‌ها و جلوگیری از آسیب‌های بیشتر می‌شوند. پزشکان و متخصصان گروه توانبخشی راه کمال پس از معاینه بیمار به تجویز بریس مناسب او می‌پردازند. آن‌ها پس از مشاهده وضعیت بیمار و سفارش ارتز، روش‌های استفاده از آن و مدت زمان استفاده را برای بیمار توضیح می‌دهند. بنابراین اگر دچار آسیب شده‌اید و نیاز به استفاده از اسپلینت دارید، به مرکز ما مراجعه کرده و از خدمات کادر درمانی ما استفاده کنید. 

 

 

منابع

my.clevelandclinic.org


مطالب مشابه

علائم بیش‌فعالی در کودکان
علائم بیش‌فعالی در کودکان

علائم بیش‌فعالی در کودکان مختلف،‌ متفاوت هستند. علائم بیش‌فعالی معمولاً در سنین پایین (در سنین مدرسه) ظاهر می‌شوند. اما ممکن است خیلی زودتر متوجه آن‌ها شوید. برخی از کودکان در سنین 2 یا 3 سالگی به بیش‌فعالی مبتلا شده‌اند.

اختلال یادگیری ریاضی (دیسکلکولیا) - تشخیص و نحوه درمان
اختلال یادگیری ریاضی (دیسکلکولیا) - تشخیص و نحوه درمان

اختلال یادگیری ریاضی یا دیسکالکولیا،‌ نوعی اختلال یادگیری است که بر توانایی فرد در انجام محاسبات ریاضی تأثیر می‌گذارد. این اختلال بیشتر در کودکان دیده می‌شود اما بزرگسالان نیز ممکن است مبتلا به دیسکالکولیا شوند.

اختلالات گفتار و زبان در کودکان - علت، دلایل و راه های درمان
اختلالات گفتار و زبان در کودکان - علت، دلایل و راه های درمان

اختلالات گفتار و زبان باعث می‌شود بیان برخی از لغات و صداها برای کودک دشوار باشد. در این حالت فهمیدن جملات کودک سخت می‌شود. این اختلال در برقراری ارتباط و انجام فعالیت‌های روزمره تأثیرگذار است.

فلج مغزی خفیف چیست؟ علائم و درمان بیماری
فلج مغزی خفیف چیست؟ علائم و درمان بیماری

فلج مغزی خفیف به اختلالات حرکتی ناشی از آسیب خفیف به مغز در حال رشد اشاره دارد. ازآنجایی‌که آسیب آنقدر شدید نیست، اختلالات حرکتی ممکن است در سال‌های اولیه کودکی ناشناخته بمانند. بااین‌حال، با رشد کودکان مبتلا به فلج مغزی خفیف، اختلالات حرکتی ممکن است آشکارتر شوند. خوشبختانه هیچ وقت برای بهبودی دیر نیست.

طول عمر کودکان فلج مغزی
طول عمر کودکان فلج مغزی

طول عمر کودکان فلج مغزی به عوامل متعددی بستگی دارد با این حال با مراقبت‌ و درمان‌های مناسب بسیاری از کودکان مبتلا به فلج مغزی می‌توانند زندگی طولانی و پرباری داشته باشند.پس برای آشنایی بیشتر با این موضوع با ما همراه باشید.

علائم فلج مغزی در نوزادان چیست؟
علائم فلج مغزی در نوزادان چیست؟

علائم فلج مغزی در نوزادان بر هماهنگی و توانایی آنها برای حرکت مستقل تأثیر می‌گذارد و همیشه بلافاصله قابل تشخیص نیست. این امر به‌ویژه زمانی صادق است که علائم فلج مغزی خفیف باشند.

مشکلات یکپارچگی حسی در کودکان بیش‌فعال
مشکلات یکپارچگی حسی در کودکان بیش‌فعال

اختلال پردازش حسی (SPD) کودکان بیش فعال درصورت درک بیش‌ازحد حواس مختلف ازجمله لامسه یا شنوایی ایجاد شده که منجر به دشوار شدن عملکرد برای بیمار، احساس اضطراب یا حتی وحشت می‌شود.

مشکلات تحصیلی کودکان بیش‌فعال و نکاتی برای موفقیت آنها
مشکلات تحصیلی کودکان بیش‌فعال و نکاتی برای موفقیت آنها

کودکان مبتلا به بیش‌فعالی بیشتر درمعرض خطر مشکلاتی هستند که بر عملکرد آن‌ها در تحصیل و مدرسه تأثیر منفی می‌گذارند.آنها در ریاضی و مهارت خواندن توانایی کمتری دارند و اختلال می تواند بر میانگین نمرات دانش‌آموزان تأثیر بگذارد.

کنترل و درمان پرخاشگری در کودکان بیش‌فعال
کنترل و درمان پرخاشگری در کودکان بیش‌فعال

رفتارهای پرخاشگرانه در کودکان بیش‌فعال مکرر و شدید هستند. درک و مدیریت این خشم و پرخاشگری کلید کمک به کودکان مبتلا به بیش‌فعالی است. ترکیبی از دارودرمانی، رفتاردرمانی و سایر درمان‌ها به کودکان بیش‌فعال کمک‌ می‌کنند.

با پرحرفی در کودکان بیش فعال چکار کنیم؟
با پرحرفی در کودکان بیش فعال چکار کنیم؟

پر حرفی و صحبت کردن بیش‌ازحد یکی از علائم رایج برای کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه و بیش‌فعالی است که اغلب در مهار و کنترل پاسخ‌های خود مشکل دارند.

ورزش برای کودکان بیش‌فعال - بهترین ورزش ها و تاثیر هر کدام
ورزش برای کودکان بیش‌فعال - بهترین ورزش ها و تاثیر هر کدام

بسیاری از فعالیت‌ها و ورزش‌ها به تخلیه انرژی کودکان بیش‌فعال کمک می‌کنند و باعث بهبود علائم آن‌ها می‌شوند. از بین آنها می توان به شنا، ورزش های رزمی، مدیتیشن، تنیس و .... اشاره کرد. این ورزش ها جنب و جوش زیادی دارند و باعث تحرک مداوم و سوزاندن انرژی کودکان بیش فعال می شوند.

موسیقی‌درمانی کودکان بیش‌فعال و نحوه تمرین در خانه
موسیقی‌درمانی کودکان بیش‌فعال و نحوه تمرین در خانه

موسیقی‌درمانی می‌تواند درمانی بسیار مؤثر برای درمان علائم اصلی بیش‌فعالی و سایر اختلالاتی مانند اضطراب و مشکلات خواب باشد که اغلب با هم اتفاق میفتند. موسیقی‌درمانی از ریتم و موسیقی برای بهبود مهارت‌های اجتماعی، تنظیم احساسات و اختلالات اجرایی استفاده می‌کند و اغلب در ترکیب با سایر درمان‌ها مانند دارودرمانی یا رفتاردرمانی استفاده می‌شود.

لجبازی کودکان بیش‌فعال و روش‌های کنترل آنها
لجبازی کودکان بیش‌فعال و روش‌های کنترل آنها

اگر والدینی هستید که با لجبازی کودکان بیش‌فعال سر و کار دارید، احتمالاً این رفتار آن‌ها را بسیار طاقت‌فرسا می‌دانید؛ زیرا احساس می‌کنید دائماً با مسائل مربوط به مدیریت خشم فرزند خود درگیر هستید. لجبازی کودکان مقاومت آشکار آن‌ها در برابر قوانین و دستورالعمل‌ها است.

نظرات

فیلدهای ضروری با علامت

×