آیا کودکان اوتیسم با بزرگ شدن خوب می‌شوند؟

آیا کودکان اوتیسم با بزرگ شدن خوب می‌شوند؟

مدت مطالعه: دقیقه
نویسنده: تیم محتوا
انتشار : ۱۴ دی ۱۴۰۲

گاهی‌اوقات، داستان‌هایی درخصوص درمان اوتیسم با کمک تغییر رژیم غذایی،‌ رفتاردرمانی و ... می‌شنوید. باید به این نکته توجه داشته باشید که بهبود علائم اوتیسم امکان‌پذیر است، اما درمان آن و از بین رفتن اتیسم با بزرگ شدن فرد ممکن نیست.

اختلال اوتیسم نوعی اختلال رشدی‌عصبی است که باعث ایجاد مشکل در برقراری ارتباط و تعاملات اجتماعی می‌شود. هیچ روش درمانی خاصی برای اوتیسم وجود ندارد، اما برخی از روش‌های درمانی به بهبود علائم بیماری کمک می‌کنند. پاسخ این سوال خیر است. از بین رفتن اتیسم با بزرگ شدن فرد ممکن نیست.

 

آیا اوتیسم درمان می‌شود؟


گاهی‌اوقات، داستان‌هایی درخصوص درمان اوتیسم با کمک تغییر رژیم غذایی،‌ رفتاردرمانی و ... می‌شنوید. باید به این نکته توجه داشته باشید که بهبود علائم اوتیسم امکان‌پذیر است، اما درمان آن ممکن نیست. 

حتما بخوانید: درمان اتیسم در کودکان

به عبارت دیگر، علائم اوتیسم در ابتدای زندگی بروز پیدا می‌کنند و در طول زندگی ادامه می‌یابند. در برخی موارد بزرگسالان قادر به کنترل و مخفی کردن علائم خود در موقعیت‌های خاص هستند. اما درمان اوتیسم با افزایش سن امکان‌پذیر نیست. اگر علائم اوتیسم در سنین بالا از بین بروند به این معنا است که در ابتدا این بیماری به‌درستی تشخیص داده نشده است. 

 

آیا اوتیسم درمان می‌شود؟ 

 

ممکن است تشخیص اشتباه داده شود


در برخی موارد، پزشک اوتیسم اشتباه تشخیص می‌دهد و به‌دلیل رفتارها و علائمی که با معیارهای اوتیسم مطابقت دارند، این بیماری را به کودک نسبت می‌دهد. اما به سایر مشکلات زیربنایی و اصلی توجه نمی‌کند. همان‌طور که ‌می‌دانید بسیاری از علائم اوتیسم با علائم سایر بیماری‌های مرتبط مشترک هستند. به‌علاوه برخی از علائم اوتیسم ناشی از مشکلاتی فیزیکی هستند که می‌توان آن‌ها را برطرف کرد. در ادامه به بررسی این مشکلات فیزیکی می‌پردازیم: 

  • تأخیر یا اختلال در گفتار، یکی از علائم اوتیسم است و می‌تواند ناشی از مشکلات بسیاری از آپراکسی گفتار (اختلال عصبی) گرفته تا کم شنوایی باشد.
  • چالش‌های حسی می‌توانند منجر به رفتارهایی مشابه اوتیسم شوند.
  • برخی از رفتارهای مشابه اوتیسم می‌توانند ناشی از آلرژی، سموم یا عدم تحمل غذایی باشند. به‌عنوان مثال، اگر کودک نسبت به کازئین یا گلوتن حساسیت داشته باشد، حذف آن ماده از رژیم غذایی باعث بهبود رفتارهای او می‌شود.
  • گاهی‌اوقات نسبت دادن اختلال اوتیسم به کودک اشتباه بوده و تشخیص درست اختلال وسواس فکری-اجباری، اضطراب اجتماعی یا اختلال یادگیری غیرکلامی است.

بهبود علائم اوتیسم با کمک روش‌های درمانی

مداخلات اولیه به کودکان مبتلا به اوتیسم کمک می‌کنند مهارت‌های زندگی و اجتماعی را کسب کنند. برخی از کودکان با کمک این مداخلات پیشرفت قابل‌ملاحظه‌ای نشان می‌دهند.

متخصصان معمولاً داستان‌هایی درخصوص کودکانی تعریف می‌کنند که اوتیسم شدید داشته‌اند، اما به‌مرور زمان بهبود یافته‌اند و مهارت‌های قابل‌توجهی را فراگرفته‌اند. واقعیت این است که اگر علائم اوتیسم با گذشت زمان در کودکی بهبود پیدا کنند، به معنی بهبودی اوتیسم نیست. بلکه احتمالاً کودک مبتلا به بیماری‌ مشابهی با اوتیسم بوده و آن بیماری درمان شده یا روش‌هایی را برای پنهان کردن علائم خود آموخته است. 

درمان کودک باید در اسرع وقت، به‌طور ایده‌آل در 3سالگی کودک شروع شود؛‌ زیرا هر چه سن بیمار کمتر باشد، مغز انعطاف‌پذیری بیشتری دارد. یعنی مغز به‌راحتی می‌تواند ارتباطات جدید ایجاد کند و ظرفیت بیشتری برای رشد دارد.

در ادامه به توضیح روش‌های درمانی مختلف برای بهبود علائم اوتیسم می‌پردازیم:

 

 بهبود علائم اوتیسم با کمک روش‌های درمانی

 

  • گفتار و زبان‌درمانی: گفتاردرمانی برای بسیاری از افراد مبتلا به اوتیسم مفید است. این روش درمانی به پشتیبانی از بیمار در موقعیت‌های اجتماعی،‌ تفسیر زبان بدن یا درک اصطلاحات کمک می‌کند. 
  • کاردرمانی: هدف کاردرمانی تقویت مهارت‌های ضروری زندگی، مانند توانایی لباس پوشیدن، غذا خوردن و حمام کردن به‌طور مستقل است. از طرف دیگر، کاردرمانی بر بهبود توانایی‌های حرکتی ظریف مانند نوشتن، رنگ‌آمیزی و استفاده از قیچی نیز تمرکز می‌کند.
  • درمان یکپارچگی حسی: این نوع درمان با هدف کمک به افراد مبتلا به اوتیسم برای مدیریت هرگونه حساسیت حسی‌ای که ممکن است تجربه کنند، انجام می‌شود. به‌عنوان مثال، صداهای بلند یا صدای مکان‌های شلوغ احتمالا‌ً برای فرد مبتلا به اوتیسم خسته‌کننده است. درمان یکپارچگی حسی به افراد کمک می‌کند تا برای تجربیات حسی دشوار راه‌حل‌هایی پیدا کنند.
  • بازی‌درمانی: بازی‌درمانی می‌تواند به کودکان کمک کند مهارت‌های اجتماعی و برقراری ارتباط را ازطریق بازی بیاموزند. همچنین می‌تواند به افراد مبتلا به اوتیسم کمک کند تا با دیگران ارتباط برقرار کنند. 
  • تحلیل رفتار کاربردی (ABA): تحلیل رفتار کاربردی،‌ رویکردی درمانی است که هدف آن تغییر رفتار افراد مبتلا به اوتیسم است تا بیشتر شبیه همسالان خود شوند. این روش درمانی بر آموزش رفتارهای خاص ازطریق مجموعه‌ای از پاداش‌ها و نتایج تمرکز دارد. 

مطالعه بیشتر: اختلال حسی در کودک اتیسم چیست و چگونه درمان می‌شود؟

خدمات گروه توانبخشی راه کمال برای کودکان اوتیسم

اختلال اوتیسم، اختلالی عصبی‌رشدی است که باعث ایجاد علائم متفاوتی در افراد مختلف می‌شود. اما به‌طور کلی این اختلال بر ایجاد روابط و برقراری ارتباط تأثیر به‌سزایی دارد. بررسی‌های مختلف نشان می‌دهند اختلال اوتیسم درمان خاصی ندارد و درمان‌های مختلف باعث بهبود علائم بیماری می‌شوند. یکی از خدمات گروه توانبخشی راه کمال رسیدگی به کودکان مبتلا به اوتیسم است. متخصصان این مرکز با مطالعه روش‌های درمانی مختلف به کودک شما کمک می‌کنند راحت‌تر با بیماری خود کنار بیاید. آن‌ها همچنین راهکارهایی برای کسب مهارت‌های ارتباطی ارائه می‌کنند. بنابراین اگر کودک دلبند شما مبتلا به اوتیسم است، به ما مراجعه کنید و از خدمات کادر درمانی مجموعه ما بهره‌مند شوید. 

 

منابع

verywellhealth.com


مطالب مشابه

فلج مغزی در نوزادان نارس
فلج مغزی در نوزادان نارس

نوزادان نارس با مغزهای رشدنکرده به دنیا می‌آیند و این مسئله آن‌ها را در برابر آسیب‌هایی که می‌توانند باعث فلج مغزی شوند آسیب‌پذیرتر می‌کند. با مداخله زود هنگام علائم و عوارض فلج مغزی را می‌توان برای بهینه‌سازی کیفیت زندگی کودک به حداقل رساند.

فلج مغزی خفیف چیست؟ علائم و درمان بیماری
فلج مغزی خفیف چیست؟ علائم و درمان بیماری

فلج مغزی خفیف به اختلالات حرکتی ناشی از آسیب خفیف به مغز در حال رشد اشاره دارد. ازآنجایی‌که آسیب آنقدر شدید نیست، اختلالات حرکتی ممکن است در سال‌های اولیه کودکی ناشناخته بمانند. بااین‌حال، با رشد کودکان مبتلا به فلج مغزی خفیف، اختلالات حرکتی ممکن است آشکارتر شوند. خوشبختانه هیچ وقت برای بهبودی دیر نیست.

طول عمر کودکان فلج مغزی
طول عمر کودکان فلج مغزی

طول عمر کودکان فلج مغزی به عوامل متعددی بستگی دارد با این حال با مراقبت‌ و درمان‌های مناسب بسیاری از کودکان مبتلا به فلج مغزی می‌توانند زندگی طولانی و پرباری داشته باشند.پس برای آشنایی بیشتر با این موضوع با ما همراه باشید.

علائم فلج مغزی در نوزادان چیست؟
علائم فلج مغزی در نوزادان چیست؟

علائم فلج مغزی در نوزادان بر هماهنگی و توانایی آنها برای حرکت مستقل تأثیر می‌گذارد و همیشه بلافاصله قابل تشخیص نیست. این امر به‌ویژه زمانی صادق است که علائم فلج مغزی خفیف باشند.

مشکلات یکپارچگی حسی در کودکان بیش‌فعال
مشکلات یکپارچگی حسی در کودکان بیش‌فعال

اختلال پردازش حسی (SPD) کودکان بیش فعال درصورت درک بیش‌ازحد حواس مختلف ازجمله لامسه یا شنوایی ایجاد شده که منجر به دشوار شدن عملکرد برای بیمار، احساس اضطراب یا حتی وحشت می‌شود.

مشکلات تحصیلی کودکان بیش‌فعال و نکاتی برای موفقیت آنها
مشکلات تحصیلی کودکان بیش‌فعال و نکاتی برای موفقیت آنها

کودکان مبتلا به بیش‌فعالی بیشتر درمعرض خطر مشکلاتی هستند که بر عملکرد آن‌ها در تحصیل و مدرسه تأثیر منفی می‌گذارند.آنها در ریاضی و مهارت خواندن توانایی کمتری دارند و اختلال می تواند بر میانگین نمرات دانش‌آموزان تأثیر بگذارد.

کنترل و درمان پرخاشگری در کودکان بیش‌فعال
کنترل و درمان پرخاشگری در کودکان بیش‌فعال

رفتارهای پرخاشگرانه در کودکان بیش‌فعال مکرر و شدید هستند. درک و مدیریت این خشم و پرخاشگری کلید کمک به کودکان مبتلا به بیش‌فعالی است. ترکیبی از دارودرمانی، رفتاردرمانی و سایر درمان‌ها به کودکان بیش‌فعال کمک‌ می‌کنند.

با پرحرفی در کودکان بیش فعال چکار کنیم؟
با پرحرفی در کودکان بیش فعال چکار کنیم؟

پر حرفی و صحبت کردن بیش‌ازحد یکی از علائم رایج برای کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه و بیش‌فعالی است که اغلب در مهار و کنترل پاسخ‌های خود مشکل دارند.

ورزش برای کودکان بیش‌فعال - بهترین ورزش ها و تاثیر هر کدام
ورزش برای کودکان بیش‌فعال - بهترین ورزش ها و تاثیر هر کدام

بسیاری از فعالیت‌ها و ورزش‌ها به تخلیه انرژی کودکان بیش‌فعال کمک می‌کنند و باعث بهبود علائم آن‌ها می‌شوند. از بین آنها می توان به شنا، ورزش های رزمی، مدیتیشن، تنیس و .... اشاره کرد. این ورزش ها جنب و جوش زیادی دارند و باعث تحرک مداوم و سوزاندن انرژی کودکان بیش فعال می شوند.

موسیقی‌درمانی کودکان بیش‌فعال و نحوه تمرین در خانه
موسیقی‌درمانی کودکان بیش‌فعال و نحوه تمرین در خانه

موسیقی‌درمانی می‌تواند درمانی بسیار مؤثر برای درمان علائم اصلی بیش‌فعالی و سایر اختلالاتی مانند اضطراب و مشکلات خواب باشد که اغلب با هم اتفاق میفتند. موسیقی‌درمانی از ریتم و موسیقی برای بهبود مهارت‌های اجتماعی، تنظیم احساسات و اختلالات اجرایی استفاده می‌کند و اغلب در ترکیب با سایر درمان‌ها مانند دارودرمانی یا رفتاردرمانی استفاده می‌شود.

نظرات

فیلدهای ضروری با علامت

×