اختلال یادگیری در کودکان اوتیسم - مشکلات خواندن ، نوشتن و ریاضی

اختلال یادگیری در کودکان اوتیسم - مشکلات خواندن ، نوشتن و ریاضی

مدت مطالعه: دقیقه
نویسنده: تیم محتوا
انتشار : ۰۳ دی ۱۴۰۲

اختلال اوتیسم، نوعی اختلال یادگیری نیست. اما ممکن است مبتلایان به اوتیسم تحت تأثیر یکی از انواع اختلالات یادگیری قرار بگیرند.

یادگیری یکی از مهم‌ترین قسمت‌های رشد کودک است. کودکان مبتلا به اوتیسم به‌خاطر محدودیت‌هایی که دارند در یادگیری با چالش مواجه می‌شوند. در این مطلب به بررسی اختلالات یادگیری و رابطه بین اوتیسم و یادگیری در کودکان مبتلا به اوتیسم می‌پردازیم.

 

آیا اوتیسم نوعی اختلال یادگیری است؟

اختلال اوتیسم، نوعی اختلال یادگیری نیست. اما ممکن است مبتلایان به اوتیسم تحت تأثیر یکی از انواع اختلالات یادگیری قرار بگیرند. اوتیسم می‌تواند تأثیرات قابل‌توجهی بر رشد کودک داشته باشد. همچنین کودک مبتلا به اوتیسم با چالش‌های مختلفی در زندگی روبرو می‌شود.

 

تأثیر اوتیسم بر یادگیری

تأثیر اختلال اوتیسم بر مهارت‌های کلامی و زبانی، تعاملات اجتماعی، عملکردهای اجرایی و کنترل حرکتی می‌تواند باعث ایجاد موانع رشدی قابل‌توجهی برای یادگیری شود. کودکان مبتلا به اوتیسم ممکن است در سنین بالاتری نسبت به همسالان خود شروع به حرف زدن کنند، از زبان به‌شکلی متفاوت استفاده کنند یا اصلاً با استفاده از زبان ارتباط برقرار نکنند. اختلال اوتیسم بر استفاده از نشانه‌های اجتماعی، زبان بدن و تماس چشمی برای برقراری ارتباط با دیگران تأثیر می‌گذارد و این مسئله تأثیرات زیادی بر یادگیری و اجتماعی شدن دارد. به‌علاوه کودکان مبتلا به اوتیسم در درک و پیروی از دستورالعمل‌ها، پردازش حسی و ایجاد ارتباط بین مفاهیم یا ایده‌ها مشکل دارند. درواقع این ناتوانی‌ها تأثیر به‌سزایی بر یادگیری آن‌ها می‌گذارند.

 

تأثیر اوتیسم بر یادگیری

 

مشکلات یادگیری مرتبط با اوتیسم

اختلالات رایج یادگیری شامل نارساخوانی، نارسانویسی و اختلال یادگیری ریاضی هستند.

اختلالات یادگیری، عملکرد مغز را به‌گونه‌ای تغییر می‌دهند که فرایندهای شناختی مرتبط با یادگیری را تحت تأثیر قرار می‌دهد. به‌عنوان مثال، اختلالی مانند نارساخوانی، توانایی فرد در خواندن را ازطریق چالش‌هایی با تشخیص و رمزگشایی کلمات تحت تأثیر قرار می‌دهد. نارساخوانی هیچ ارتباطی با هوش افراد ندارد. سایر اختلال‌های رایج یادگیری عبارت‌اند از اختلال یادگیری ریاضی که بر ریاضیات تأثیر می‌گذارد و اختلال نارسانویسی که بر نوشتن تأثیرگذار است.

همه این اختلال‌ها می‌توانند مستقل از اختلال اوتیسم یا در کنار آن رخ دهند. تحقیقات نشان می‌دهند کودکانی که مشکل نارساخوانی دارند، احتمالاً از مشکلات پردازش بینایی و شنوایی نیز رنج می‌برند. علاوه بر این، برخی از کودکان مبتلا به اختلال نارساخوانی ممکن است در زمینه‌های خاصی مانند طراحی، منطق و مهارت‌های خلاقانه نقاط قوت داشته باشند.

 

دانش‌آموزان مبتلا به اوتیسم با چه چالش‌هایی مواجه هستند؟

دانش‌آموزان مبتلا به اوتیسم ممکن است در یادگیری موضوعات مختلف به حمایت بیشتری نیاز داشته باشند. علاوه بر جنبه‌های آموزشی زندگی دانش‌آموزان، کودکان مبتلا به اوتیسم اغلب درزمینه مهارت‌های اجتماعی زیر دچار مشکل می‌‌شوند:

  • ایجاد و حفظ مکالمه
  • ایجاد و حفظ روابط
  • سازگار بودن با برنامه‌ها
  • حفظ توجه
  • حفظ تماس چشمی
  • برقراری ارتباط کلامی

 

 

اختلالات یادگیری غیرکلامی

از هر 25 کودک، 1 کودک دارای ناتوانی در یادگیری غیرکلامی (NVLD) است. افراد مبتلا به این اختلال معمولاً با بیان کلامی مشکلی ندارند بلکه مشکل آن‌ها ناتوانی در پردازش بصری- فضایی است. ناتوانی در یادگیری غیرکلامی بر درک کودک از نشانه‌های غیرکلامی تأثیر می‌گذارد و منجر به چالش‌هایی در تعاملات اجتماعی می‌شود. افراد مبتلا به این اختلال ممکن است در درک ایده‌ها یا نحوه ارتباط آن‌ها با یکدیگر در سطح مفهومی مشکل داشته باشند. معمولاً افراد مبتلا به اختلال یادگیری غیرکلامی در زمینه‌ای خاص مانند آگاهی بصری، فضایی یا عملکرد اجرایی مشکل دارند.

همانطور که می‌بینید علائم این اختلال با علائم رفتاری و شناختی رایج اختلال اوتیسم همپوشانی دارند. درست مانند برخی از افراد مبتلا به اوتیسم، فرد مبتلا به اختلال یادگیری غیرکلامی با مهارت‌های حرکتی، سازمان‌دهی و درک ارتباطات غیرکلامی و موقعیت‌های اجتماعی دست‌وپنجه نرم می‌کند. بحث‌های قابل‌توجهی درمورد ارتباط بین ناتوانی یادگیری غیرکلامی با اوتیسم وجود دارند. باوجودی‌که این دو بیماری علائم مشترک زیادی دارند، کارشناسان آن‌ها را به‌صورت جدا در نظر می‌گیرند. درواقع تمام افرادی که مبتلا به اختلال یادگیری غیرکلامی هستند، مبتلا به اختلال اوتیسم نیستند.

 

اختلالات یادگیری غیرکلامی

 

 

چرا دانش‌آموزان مبتلا به اوتیسم به پشتیبانی بصری نیاز دارند؟

ازآنجایی‌که مغز در افراد مبتلا به اوتیسم اطلاعات را متفاوت پردازش می‌کند، پشتیبانی بصری می‌تواند به درک اطلاعات جدید کمک کند. بسیاری از کودکان مبتلا به اوتیسم یادگیرندگان بصری هستند. پشتیبانی بصری در یادگیری به‌ شکل‌های زیر خود را نشان می‌دهد:

  • نقاشی یا هنر
  • عکس
  • نمودار
  • فیلم
  • اسباب‌بازی یا اشیاء
  • برنامه یا تقویم بصری

 

رابطه اختلال بیش‌فعالی و اوتیسم با یادگیری

اختلال نقص توجه و بیش‌فعالی به‌خودی‌خود نوعی اختلال یادگیری در نظر گرفته نمی‌شود. بااین‌حال، این اختلال می‌تواند با اختلالات یادگیری رابطه داشته باشد و موانع متعددی را برای یادگیری ایجاد کند. اختلال بیش‌فعالی اغلب در کنار اختلال اوتیسم دیده می‌‌شود. تحقیقات نشان می‌دهند 30 تا 50 درصد از کودکان مبتلا به اوتیسم، علائم اختلال کمبود توجه و بیش‌فعالی را نشان می‌دهند. بیش‌فعالی نیز مانند اوتیسم بر عملکرد اجرایی تأثیر می‌گذارد. بنابراین می‌تواند یادگیری را مهار کند؛ زیرا تمرکز پایدار، برنامه‌ریزی و مدیریت زمان تأثیر قابل‌توجهی بر عملکرد تحصیلی می‌گذارند.

 

اختلالات یادگیری ناشی از اوتیسم چه تأثیر بر سلامت روان دارند؟

اختلالات یادگیری در کنار اوتیسم می‌توانند منجر به بیماری‌های سلامت روان شوند. افراد مبتلا به اختلالات یادگیری معمولاً مشکلات اضطراب، افسردگی و عزت‌نفس را تجربه می‌کنند. تحقیقات نشان می‌دهند کودکان مبتلا به اختلالات یادگیری در مقایسه با همسالان بدون اختلال یادگیری، تنهایی و غم بیشتر و رضایت اجتماعی کمتر را تجربه می‌کنند. بنابراین، هنگامی که اختلالات یادگیری در کنار اوتیسم رخ می‌دهند، کودکان بیشتر درمعرض خطر بیماری‌های سلامت روان قرار می‌گیرند.

 

خدمات آموزشی گروه توانبخشی راه کمال برای کودکان اوتیسم

اختلال اوتیسم،‌ نوعی اختلال یادگیری نیست اما به‌خاطر محدودیت‌ها و چالش‌هایی که برای کودک ایجاد می‌کند منجر به کند شدن روند یادگیری می‌‌شود. کودکان مبتلا به اوتیسم با اختلالات یادگیری متعددی ازجمله نارساخوانی،‌ نارسانویسی و اختلال یادگیری ریاضی مواجه می‌شوند. یکی از خدمات گروه توانبخشی راه کمال، کمک به این کودکان برای تهسیل روند یادگیری است. متخصصان این مرکز راهکارهایی برای کاهش تأثیر اختلال اوتیسم بر یادگیری ارائه می‌کنند. آن‌ها پس از معاینه کودک شما، نقاط قوت و ضعف او را می‌یابند و متناسب با شرایط او به ارائه روش‌های ارتقاء روند یادگیری می‌پردازند. بنابراین اگر کودک شما مبتلا به اوتیسم بوده و در یادگیری دچار مشکل شده است، به ما مراجعه کنید و از خدمات کادر باتجربه ما بهره‌مند شوید.

  

منابع

appliedbehavioranalysisprograms.com

crossrivertherapy.com

allypediatric.com


سوالات متداول

آیا اوتیسم بر تمرکز تأثیر می‌گذارد؟

افراد مبتلا به اوتیسم برای تمرکز بر روی موضوعات موردعلاقه خود مشکل دارند. به همین دلیل است که یادگیری فردی و ابزارهایی مانند بازی‌درمانی در آموزش و پرورش مهارت‌ها مؤثر هستند. افراد مبتلا به اوتیسم به‌دلیل مشکلات پردازش حسی، تفسیر اطلاعات و تنظیم توجه، قادر به تمرکز نیستند.

اوتیسم چگونه بر پردازش بصری تأثیر می‌گذارد؟
آیا کودکان مبتلا به اوتیسم دچار تأخیرهای شناختی می‌شوند؟
آیا اوتیسم می‌تواند بر درک مطلب تأثیر بگذارد؟
آیا اوتیسم می‌تواند بر عملکرد تحصیلی تأثیر بگذارد؟
آیا اختلال اوتیسم یادگیری را دشوار می‌کند؟

مطالب مشابه

طول عمر کودک مبتلا به اوتیسم
طول عمر کودک مبتلا به اوتیسم

طول عمر کودکان مبتلا به اوتیسم به‌طور مستقیم تحت تأثیر بیماری نمی‌باشد، بلکه رفتارهای ناشی از این بیماری منجر به کاهش طول عمر می‌شوند.

بازی‌های مخصوص کودکان مبتلا به اوتیسم
بازی‌های مخصوص کودکان مبتلا به اوتیسم

اختلال اوتیسم باعث می‌شود روش بازی کردن کودکان مبتلا به اوتیسم با سایر کودکان فرق داشته باشد. در این راستا استفاده از بازی‌های مخصوص کودکان مبتلا به اوتیسم، علاوه بر سرگرم کردن آن‌ها‌ به بهبود یادگیری نیز کمک می‌کند.

رابطه بین اختلال بیش‌فعالی (ADHD) و اختلالات یادگیری
رابطه بین اختلال بیش‌فعالی (ADHD) و اختلالات یادگیری

اختلال بیش‌فعالی نوعی اختلال یادگیری نیست اما می‌تواند مشکلاتی در یادگیری ایجاد کند. همچنین احتمال بروز بیش‌فعالی همراه با اختلالات یادگیری وجود دارد. در این مطلب به رابطه بین این دو اختلال میپردازیم.

علت تاخیر در راه رفتن کودکان - 14 دلیل شایع
علت تاخیر در راه رفتن کودکان - 14 دلیل شایع

در برخی موارد تأخیر در راه رفتن کودکان علت جدی ندارد و خود به خود برطرف می‌شود. اما در بسیاری از موارد بیماری‌های مختلف موجب این تأخیر می‌شوند. در این مطلب به بررسی بیماری‌هایی که موجب تأخیر در راه رفتن کودکان می‌شوند، می‌پردازیم.

مشکلات یکپارچگی حسی در کودکان بیش‌فعال
مشکلات یکپارچگی حسی در کودکان بیش‌فعال

اختلال پردازش حسی (SPD) کودکان بیش فعال درصورت درک بیش‌ازحد حواس مختلف ازجمله لامسه یا شنوایی ایجاد شده که منجر به دشوار شدن عملکرد برای بیمار، احساس اضطراب یا حتی وحشت می‌شود.

مشکلات تحصیلی کودکان بیش‌فعال و نکاتی برای موفقیت آنها
مشکلات تحصیلی کودکان بیش‌فعال و نکاتی برای موفقیت آنها

کودکان مبتلا به بیش‌فعالی بیشتر درمعرض خطر مشکلاتی هستند که بر عملکرد آن‌ها در تحصیل و مدرسه تأثیر منفی می‌گذارند.آنها در ریاضی و مهارت خواندن توانایی کمتری دارند و اختلال می تواند بر میانگین نمرات دانش‌آموزان تأثیر بگذارد.

کنترل و درمان پرخاشگری در کودکان بیش‌فعال
کنترل و درمان پرخاشگری در کودکان بیش‌فعال

رفتارهای پرخاشگرانه در کودکان بیش‌فعال مکرر و شدید هستند. درک و مدیریت این خشم و پرخاشگری کلید کمک به کودکان مبتلا به بیش‌فعالی است. ترکیبی از دارودرمانی، رفتاردرمانی و سایر درمان‌ها به کودکان بیش‌فعال کمک‌ می‌کنند.

با پرحرفی در کودکان بیش فعال چکار کنیم؟
با پرحرفی در کودکان بیش فعال چکار کنیم؟

پر حرفی و صحبت کردن بیش‌ازحد یکی از علائم رایج برای کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه و بیش‌فعالی است که اغلب در مهار و کنترل پاسخ‌های خود مشکل دارند.

ورزش برای کودکان بیش‌فعال - بهترین ورزش ها و تاثیر هر کدام
ورزش برای کودکان بیش‌فعال - بهترین ورزش ها و تاثیر هر کدام

بسیاری از فعالیت‌ها و ورزش‌ها به تخلیه انرژی کودکان بیش‌فعال کمک می‌کنند و باعث بهبود علائم آن‌ها می‌شوند. از بین آنها می توان به شنا، ورزش های رزمی، مدیتیشن، تنیس و .... اشاره کرد. این ورزش ها جنب و جوش زیادی دارند و باعث تحرک مداوم و سوزاندن انرژی کودکان بیش فعال می شوند.

موسیقی‌درمانی کودکان بیش‌فعال و نحوه تمرین در خانه
موسیقی‌درمانی کودکان بیش‌فعال و نحوه تمرین در خانه

موسیقی‌درمانی می‌تواند درمانی بسیار مؤثر برای درمان علائم اصلی بیش‌فعالی و سایر اختلالاتی مانند اضطراب و مشکلات خواب باشد که اغلب با هم اتفاق میفتند. موسیقی‌درمانی از ریتم و موسیقی برای بهبود مهارت‌های اجتماعی، تنظیم احساسات و اختلالات اجرایی استفاده می‌کند و اغلب در ترکیب با سایر درمان‌ها مانند دارودرمانی یا رفتاردرمانی استفاده می‌شود.

لجبازی کودکان بیش‌فعال و روش‌های کنترل آنها
لجبازی کودکان بیش‌فعال و روش‌های کنترل آنها

اگر والدینی هستید که با لجبازی کودکان بیش‌فعال سر و کار دارید، احتمالاً این رفتار آن‌ها را بسیار طاقت‌فرسا می‌دانید؛ زیرا احساس می‌کنید دائماً با مسائل مربوط به مدیریت خشم فرزند خود درگیر هستید. لجبازی کودکان مقاومت آشکار آن‌ها در برابر قوانین و دستورالعمل‌ها است.

ارتوپدی فنی کودکان
ارتوپدی فنی کودکان

ارتوپدی فنی کودکان از فناوری‌های مختلف برای بهبود کیفیت زندگی و حفظ استقلال کودک بهره می‌گیرند.ارتزها بریس‌هایی هستند که پس از آسیب،‌ ضعف یا عملکرد نادرست به کودک کمک می کنند.

مشاوره کودکان بیش‌فعال
مشاوره کودکان بیش‌فعال

مشاوره کودکان بیش‌فعال ازطریق رفتاردرمانی، کاردرمانی، گفتاردرمانی و ... به بهبود رفتارهای تکانشی کودکان کمک می‌کند. بیش‌فعالی اختلالی است که به سه نوع بی‌توجهی، بیش‌فعالی/ تکانشی و نوع ترکیبی دسته‌بندی می‌شود.

قرص آریپیپرازول برای کودکان بیش‌فعال
قرص آریپیپرازول برای کودکان بیش‌فعال

آریپیپرازول می‌تواند برای کودکان بیش‌فعال مفید باشد و به مدیریت چالش‌های خاصی که ممکن است با آن‌ها مواجه شوند، می‌پردازد. مصرف این دارو به‌شکل قابل توجهی باعث بهبود علائم بیش‌فعالی و کاهش سطح پرولاکتین در کودکان می‌شود.

نظرات

فیلدهای ضروری با علامت

×