انواع اختلال نقص توجه و بیش‌فعالی (ADHD) و علائم هرکدام

انواع اختلال نقص توجه و بیش‌فعالی (ADHD) و علائم هرکدام

مدت مطالعه: دقیقه
نویسنده: تیم محتوا
انتشار : ۲۱ آذر ۱۴۰۲

امروزه سه نوع مختلف از بیش‌فعالی وجود دارند که هر کدام با توجه به نحوه بروز علائم رفتاری متمایز می‌شوند. پسرها علائم این اختلال را به‌صورت بیرونی نشان می‌دهند. اما علائم این اختلال در دخترها به‌صورت آشکار بروز نمی‌کند.

اختلال نقص توجه و بیش‌فعالی یکی از شایع‌ترین و پیچیده‌ترین بیماری‌های عصبی است. امروزه سه نوع مختلف از بیش‌فعالی وجود دارند که هر کدام با توجه به نحوه بروز علائم رفتاری متمایز می‌شوند.

به‌طور کلی،‌ اختلال بیش‌فعالی بر پسرها بیشتر از دخترها تأثیر می‌گذارد. یکی از دلایل آمار بالای بیش‌فعالی در پسرها نسبت به دخترها نحوه بروز علائم است. پسرها علائم این اختلال را به‌صورت بیرونی نشان می‌دهند. به‌عنوان مثال یکی از علائم بیش‌فعالی در پسرها بی‌قراری است. اما علائم این اختلال در دخترها به‌صورت آشکار بروز نمی‌کند. به همین دلیل در بسیاری از موارد، بیماری دختران مبتلا به اختلال کمبود توجه و بیش‌فعالی تشخیص داده نمی‌شود.

انواع مختلف اختلال نقص توجه و بیش‌فعالی در ادامه توضیح داده شده‌اند:

 

انواع مختلف اختلال نقص توجه و بیش‌فعالی چیست؟

 

اختلال بیش‌فعالی از نوع بی‌توجهی

اختلال بیش‌فعالی از نوع بی‌توجهی نسبت به دو نوع دیگر کمتر دیده می‌شود. این اختلال با کمبود توجه و حواس‌پرتی همراه است. افراد مبتلا به این اختلال فعالیت زیادی ندارند و مشکل اصلی آن‌ها عدم توجه و تمرکز است. این اختلال بیشتر در دخترها و بزرگسالان دیده می‌شود. بیماران مبتلا به اختلال بی‌توجهی بسیار رؤیاپرداز هستند و اشتباهات سطحی زیادی دارند. آن‌ها در بسیاری از موارد حضور فیزیکی دارند اما فکرشان جای دیگری است. این بیماران حافظه ضعیفی دارند و به‌راحتی لوازم شخصی خود را گم می‌کنند. افراد مبتلا به این نوع اختلال نقص توجه و بیش‌فعالی، علائم زیر را از خود نشان می‌دهند:

  • در توجه به جزئیات یک مطلب یا واقعه دچار مشکل هستند.
  • دامنه توجه آن‌ها کوتاه است و به‌راحتی حواس و توجه آن‌ها از مطلب اصلی پرت می‌شود.
  • در هنگام انجام فعالیت‌های وقت‌گیر زود خسته می‌شوند.
  • توانایی تمرکز روی فعالیتی خاص را ندارند.
  • در سازمان‌دهی افکار و یادگیری اطلاعات جدید مشکل دارند.
  • دچار فراموشی و گم کردن وسایل شخصی خود می‌شوند.
  • در گوش دادن به سخن دیگران و یا انجام دستورالعمل‌ها مشکل دارند.
  • قادر به ادامه فعالیت‌ها نیستند.
  • دائماً در حال رؤیاپردازی هستند.
  • در پردازش اطلاعات نسبت به سایرین کندتر عمل می‌کنند.
  • در هنگام انجام تکالیف مدرسه بی‌دقت هستند و اشتباهات زیادی مرتکب می‌شوند.
  • در انجام فعالیت‌هایی که به تلاش نیاز دارند، ناتوان هستند.

اگر فرزند شما حداقل شش علامت از علائم بالا را دارد، مبتلا به اختلال بیش‌فعالی از نوع بی‌توجهی است. 

 حتما بخوانید: علائم بیش‌فعالی 

اختلال بیش‌فعالی از نوع بیش‌فعالی-تکانشگری

این اختلال رایج‌ترین نوع بیش‌فعالی است. بیماران مبتلا به اختلال بیش‌فعالی-تکانشگری مشکل تمرکز ندارند. آن‌ها دائماً در حال حرف زدن هستند و حرف دیگران را قطع می‌کنند. افراد مبتلا به این اختلال بدون فکر قبلی رفتار می‌کنند و قابلیت خودکنترلی ندارند. این بیماری بیشتر در پسرها دیده می‌شود.

بیماران مبتلا به اختلال بیش‌فعالی از نوع بیش‌فعالی-تکانشگری علائم زیر را از خود نشان می‌دهند:

  • دائماً در حال غر زدن هستند.
  • در هنگام نشستن روی صندلی بی‌قرار و بی‌تاب هستند. این بی‌قراری با حرکت مداوم دست‌ها و پاها مشخص می‌شود.
  • بیش‌ازحد صحبت می‌کنند.
  • به‌طور مکرر وسایل خود را گم می‌کنند.
  • در مشارکت در فعالیت‌های آرام و بازی‌های اجتماعی مشکل دارند.
  • بدون فکر عمل کرده و به‌صورت مکرر ریسک‌ می‌کنند.
  • پاسخ‌ها و نظرات نامناسبی را بیان می‌کنند.
  • اغلب حرف دیگران را به روشی گستاخانه و بی‌ادبانه قطع می‌کنند.
  • تمایلی به منتظر ماندن در صف‌ها (حتی در صف‌های کوتاه) ندارند.
  • در انجام فعالیتی خاص ناتوان هستند.
  • به‌طور مداوم در حال حرکت، بالا رفتن از صندلی‌ها و دویدن بدون هدف هستند.
  • در کلاس اختلال ایجاد می‌کنند و باعث پرت شدن حواس دیگران می‌شوند.
  • در طول بازی سروصدا می‌کنند.

 

اختلال بیش‌فعالی از نوع ترکیبی

اختلال بیش‌فعالی از نوع ترکیبی، ترکیبی از رفتارهای بیش‌فعالی-تکانشگری و بی‌توجهی است. بیماران مبتلا به این اختلال پرتحرک و پرجنب‌وجوش هستند و در عین حال مشکل تمرکز و توجه نیز دارند. این نوع اختلال در پسرها بیشتر از دخترها دیده می‌شود.

 

اختلال بیش‌فعالی از نوع ترکیبی 

 

خدمات گروه توانبخشی راه کمال برای بیماران بیش‌فعال

یکی از خدمات گروه توانبخشی راه کمال خدمت‌رسانی به بیماران مبتلا به بیش‌فعالی است. متخصصان دلسوز و باتجربه این مرکز به بررسی علائم بیمار می‌پردازند. آن‌ها پس از بررسی علائم،‌ نوع بیش‌فعالی را تعیین می‌کنند و روش‌های درمانی مناسب را به شما پیشنهاد می‌دهند. بنابراین اگر فکر می‌کنید مبتلا به بیش‌فعالی هستید،‌ به مرکز ما مراجعه کنید و از خدمات کادر مجرب ما بهره‌مند شوید.

 

منابع

psycom.net

healthline.com

webmd.com


مطالب مشابه

علائم و نشانه های بیش‌فعالی در کودک 3ساله
علائم و نشانه های بیش‌فعالی در کودک 3ساله

اختلال نقص توجه و بیش‌فعالی در کودک 3ساله می‌تواند به‌طرق مختلف ظاهر شود، اما توجه به این نکته مهم است که کودکان در این سن اغلب انرژی بالایی دارند و ممکن است سطحی از بی‌قراری و تکانشگری را نشان دهند که ازنظر مراحل رشد، طبیعی به نظر برسد.

اختلال نقص توجه و بیش‌فعالی در کودکان چیست؟
اختلال نقص توجه و بیش‌فعالی در کودکان چیست؟

اختلال کمبود توجه و بیش‌فعالی در کودکان (ADHD) اختلال در رشد مغز است که بر توانایی تمرکز و خودکنترلی کودکان تأثیر می‌گذارد.

نشانه ها و علائم و اوتیسم در کودکان نو پا و بزرگتر
نشانه ها و علائم و اوتیسم در کودکان نو پا و بزرگتر

همان‌طور که کودکان بزرگ‌تر می‌شوند، علائم اوتیسم متنوع‌تر می‌شوند. علائم و نشانه‌های هشداردهنده زیادی وجود دارند، اما آن‌ها معمولاً حول محور اختلالات مهارت‌های اجتماعی، مشکلات گفتاری و زبانی، مشکلات ارتباط غیرکلامی و رفتار انعطاف ‌نا‌پذیری می‌چرخند.

اختلال پردازش حسی در کودکان مبتلا به اتیسم و درمان آن
اختلال پردازش حسی در کودکان مبتلا به اتیسم و درمان آن

کودکان مبتلا به اوتیسم معمولاً ازنظر حسی به محرک‌های محیطی حساس هستند و سیستم حسی آن‌ها به‌شکلی غیرعادی به پردازش اطلاعات می‌پردازد. این افراد به‌راحتی نسبت به محرک‌ها حساسیت نشان می‌دهند.

فلج مغزی در نوزادان نارس
فلج مغزی در نوزادان نارس

نوزادان نارس با مغزهای رشدنکرده به دنیا می‌آیند و این مسئله آن‌ها را در برابر آسیب‌هایی که می‌توانند باعث فلج مغزی شوند آسیب‌پذیرتر می‌کند. با مداخله زود هنگام علائم و عوارض فلج مغزی را می‌توان برای بهینه‌سازی کیفیت زندگی کودک به حداقل رساند.

فلج مغزی خفیف چیست؟ علائم و درمان بیماری
فلج مغزی خفیف چیست؟ علائم و درمان بیماری

فلج مغزی خفیف به اختلالات حرکتی ناشی از آسیب خفیف به مغز در حال رشد اشاره دارد. ازآنجایی‌که آسیب آنقدر شدید نیست، اختلالات حرکتی ممکن است در سال‌های اولیه کودکی ناشناخته بمانند. بااین‌حال، با رشد کودکان مبتلا به فلج مغزی خفیف، اختلالات حرکتی ممکن است آشکارتر شوند. خوشبختانه هیچ وقت برای بهبودی دیر نیست.

طول عمر کودکان فلج مغزی
طول عمر کودکان فلج مغزی

طول عمر کودکان فلج مغزی به عوامل متعددی بستگی دارد با این حال با مراقبت‌ و درمان‌های مناسب بسیاری از کودکان مبتلا به فلج مغزی می‌توانند زندگی طولانی و پرباری داشته باشند.پس برای آشنایی بیشتر با این موضوع با ما همراه باشید.

علائم فلج مغزی در نوزادان چیست؟
علائم فلج مغزی در نوزادان چیست؟

علائم فلج مغزی در نوزادان بر هماهنگی و توانایی آنها برای حرکت مستقل تأثیر می‌گذارد و همیشه بلافاصله قابل تشخیص نیست. این امر به‌ویژه زمانی صادق است که علائم فلج مغزی خفیف باشند.

مشکلات یکپارچگی حسی در کودکان بیش‌فعال
مشکلات یکپارچگی حسی در کودکان بیش‌فعال

اختلال پردازش حسی (SPD) کودکان بیش فعال درصورت درک بیش‌ازحد حواس مختلف ازجمله لامسه یا شنوایی ایجاد شده که منجر به دشوار شدن عملکرد برای بیمار، احساس اضطراب یا حتی وحشت می‌شود.

مشکلات تحصیلی کودکان بیش‌فعال و نکاتی برای موفقیت آنها
مشکلات تحصیلی کودکان بیش‌فعال و نکاتی برای موفقیت آنها

کودکان مبتلا به بیش‌فعالی بیشتر درمعرض خطر مشکلاتی هستند که بر عملکرد آن‌ها در تحصیل و مدرسه تأثیر منفی می‌گذارند.آنها در ریاضی و مهارت خواندن توانایی کمتری دارند و اختلال می تواند بر میانگین نمرات دانش‌آموزان تأثیر بگذارد.

کنترل و درمان پرخاشگری در کودکان بیش‌فعال
کنترل و درمان پرخاشگری در کودکان بیش‌فعال

رفتارهای پرخاشگرانه در کودکان بیش‌فعال مکرر و شدید هستند. درک و مدیریت این خشم و پرخاشگری کلید کمک به کودکان مبتلا به بیش‌فعالی است. ترکیبی از دارودرمانی، رفتاردرمانی و سایر درمان‌ها به کودکان بیش‌فعال کمک‌ می‌کنند.

با پرحرفی در کودکان بیش فعال چکار کنیم؟
با پرحرفی در کودکان بیش فعال چکار کنیم؟

پر حرفی و صحبت کردن بیش‌ازحد یکی از علائم رایج برای کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه و بیش‌فعالی است که اغلب در مهار و کنترل پاسخ‌های خود مشکل دارند.

ورزش برای کودکان بیش‌فعال - بهترین ورزش ها و تاثیر هر کدام
ورزش برای کودکان بیش‌فعال - بهترین ورزش ها و تاثیر هر کدام

بسیاری از فعالیت‌ها و ورزش‌ها به تخلیه انرژی کودکان بیش‌فعال کمک می‌کنند و باعث بهبود علائم آن‌ها می‌شوند. از بین آنها می توان به شنا، ورزش های رزمی، مدیتیشن، تنیس و .... اشاره کرد. این ورزش ها جنب و جوش زیادی دارند و باعث تحرک مداوم و سوزاندن انرژی کودکان بیش فعال می شوند.

موسیقی‌درمانی کودکان بیش‌فعال و نحوه تمرین در خانه
موسیقی‌درمانی کودکان بیش‌فعال و نحوه تمرین در خانه

موسیقی‌درمانی می‌تواند درمانی بسیار مؤثر برای درمان علائم اصلی بیش‌فعالی و سایر اختلالاتی مانند اضطراب و مشکلات خواب باشد که اغلب با هم اتفاق میفتند. موسیقی‌درمانی از ریتم و موسیقی برای بهبود مهارت‌های اجتماعی، تنظیم احساسات و اختلالات اجرایی استفاده می‌کند و اغلب در ترکیب با سایر درمان‌ها مانند دارودرمانی یا رفتاردرمانی استفاده می‌شود.

نظرات

فیلدهای ضروری با علامت

×