آیا کودکان اوتیسم حرف می‌زنند؟ (تاخیر گفتار در اوتیسم)

آیا کودکان اوتیسم حرف می‌زنند؟ (تاخیر گفتار در اوتیسم)

مدت مطالعه: دقیقه
نویسنده: تیم محتوا
انتشار : ۱۲ دی ۱۴۰۲

یکی از نشانه‌های اختلال اوتیسم، تأخیر در گفتار است و ذهن والدین کودکان مبتلا به اوتیسم درگیر این سؤال است که آیا فرزند آن‌ها می‌تواند حرف بزند؟ البته کودکانی که مبتلا به این بیماری نیستند نیز ممکن است دیرتر شروع به صحبت کنند. اما یادگیری صحبت کردن برای برخی از کودکان اوتیسم دشوارتر از سایر کودکان است.

یکی از نشانه‌های اختلال اوتیسم، تأخیر در گفتار است. البته کودکانی که مبتلا به این بیماری نیستند نیز ممکن است دیرتر شروع به صحبت کنند. اما ذهن والدین کودکان مبتلا به اوتیسم درگیر این سؤال است که آیا فرزند آن‌ها می‌تواند حرف بزند؟ در این مطلب به پاسخ این سؤال می‌پردازیم.

 حتما بخوانید: اختلال حسی در کودکان اتیسم

تأخیر گفتار در اوتیسم

اولین کلمات یا حتی صداهای کودک می‌توانند یکی از هیجان‌انگیزترین تجربیات والدین باشند. بنابراین وقتی کودک در زمان موردانتظار شروع به صحبت نمی‌کند، باعث ایجاد نگرانی بزرگی برای والدین می‌شود.

اولین کلمات کودک معمولاٌ در 12ماهگی ظاهر می‌شوند، اما 10 درصد از کودکان نوپا در این سن حتی یک کلمه‌ هم نمی‌گویند. گاهی‌اوقات تصور می‌شود این کودکان مبتلا به اوتیسم هستند، اما تأخیر در تکلم لزوماً به معنی ابتلا به اوتیسم نیست. دلایل دیگر نیز ازجمله کم‌‌شنوایی، ناتوانی ذهنی، اختلال زبان یا اختلال گفتار نیز می‌توانند منجر به این اتفاق شوند.

 

تأخیر گفتار در اوتیسم

 

اختلال اوتیسم چگونه بر ارتباطات تأثیر می‌گذارد؟

اختلال اوتیسم به این معنی است که مغز به‌شکلی متفاوت کار می‌کند. عملکرد متفاوت مغز بر همه چیز ازجمله ارتباطات تأثیر می‌گذارد. به‌علاوه کودکان مبتلا به اوتیسم نسبت به همسالان خود رفتاری کاملاً متفاوت نشان می‌دهند. درواقع ایجاد ارتباط در برخی از کودکان اوتیسم دشوار است و در گروهی دیگر امری مشکل‌ساز نیست.

یادگیری صحبت کردن برای برخی از کودکان اوتیسم دشوارتر از سایر کودکان است. نظریه‌های مختلف نشان می‌دهند نوزادان مبتلا به اوتیسم بیشتر توجه خود را بر روی چیزهای اطراف خود متمرکز کرده و کمتر به افراد توجه می‌کنند، بنابراین توجه کمتری به مهارت‌های زبانی دارند. آن‌ها معمولاً نیاز کمتری به برقراری ارتباط یا تعامل با دیگران احساس می‌کنند، بنابراین مهارت‌های زبانی را با سرعتی کمتر نسبت به همسالان خود توسعه می‌دهند.

همان‌طور که در بالا توضیح داده شد، دلایل احتمالی زیادی برای کندی کودک در رشد مهارت‌های زبانی وجود دارند. برخی از علائمی که نشان‌دهنده اوتیسم هستند عبارت‌اند از:

  • مشکل در درک دستورالعمل‌ها یا سؤالات ساده
  • مشکل در بیان خواسته‌ها و نیازهای خود
  • تکرار مدوام کلمات و عبارات مشابه
  • پاسخ دادن به سؤالات با تکرار سؤال به‌جای پاسخ دادن به آن
  • صحبت کردن با لحن غیرطبیعی یا با ریتم عجیب‌وغریب
  • عدم درک طعنه‌ها، جوک‌ها و استعاره‌ها

برخی از این علائم با توجه به سن کودک آشکارتر از سایرین می‌باشند.

 

کودک مبتلا به اوتیسم کلامی در چه سنی شروع به صحبت می‌کند؟

کودک مبتلا به اوتیسم کلامی (در صحبت کردن مشکلاتی دارد اما با فقدان کامل صداها و کلمات مواجه نیست) ممکن است دیرتر از سایر کودکان مهارت‌های زبانی خود را توسعه دهد. اگر احساس می‌کنید کودک‌ شما دیرتر از زمان موردانتظار شروع به صحبت می‌کند، بلافاصله به پزشک مراجعه کنید. همچنین می‌توانید از یک آسیب‌شناس گفتار و زبان کمک بخواهید.

پاسخ به این سؤال که کودک مبتلا به اوتیسم در چه سنی شروع به صحبت کردن می‌کند دشوار است. کودکان مختلف متفاوت هستند. بااین‌حال، می‌توانید از فعالیت‌های مختلف ازجمله بازی و روش‌های آموزشی نوین برای کمک به کودک خود استفاده کنید. در ادامه اقداماتی که باعث می‌شوند کودک شما شروع به صحبت کند، ذکر شده‌اند:

 

کودک مبتلا به اوتیسم کلامی در چه سنی شروع به صحبت می‌کند؟

 

  • تشویق کودک به بازی و تعاملات اجتماعی: این امر باعث می‌شود زمان بیشتری را با او سپری کنید. کودک در حین بازی شروع به تقلید از شما و کپی کردن رفتارهای شما می‌کند.
  • تقلید مثبت از کودک: راه دیگری برای کمک به فرزندتان برای برقراری ارتباط، تقلید مثبت از اوست. این کار فرزند شما را تشویق می‌کند تا با تقلید رفتارهای شما،‌ به نوبت صحبت کرده و با شما ارتباط برقرار کند.
  • ارتباطات غیرکلامی: همچنین می‌توانید بر روی ارتباطات غیرکلامی مانند تماس چشمی و حرکات اغراق‌آمیز تمرکز کنید. باید سعی کنید از بدن و صدای خود در هنگام برقراری ارتباط با کودک استفاده کنید. البته به این نکته توجه داشته باشید رفتارهای شما باید به‌گونه‌ای باشند که تکرار آن‌ها برای کودک آسان باشد. در طول بازی حتماً نسبت به حرکات کودک خود واکنش نشان دهید.
  • استفاده از کلمات ساده: سعی کنید از کلمات ساده شروع کنید تا کودک در تقلید گفتار شما اعتماد‌به‌نفس داشته باشد. در ابتدا کلمات ساده و تکی را انتخاب کرده و کم‌کم بعد از یادگیری کودک، کلمات را ترکیب کنید. بعد از یادگیری عبارات دوکلمه‌ای، از عبارات سه‌کلمه‌ای و طولانی‌تر استفاده کنید.
  • توجه به کودک: به یاد داشته باشید فرزند شما برای برقراری ارتباط به زمان و توجه شما نیاز دارد. بنابراین اگر همیشه برای او صحبت می‌کنید ولی برای پاسخ دادن به سؤالات او وقت نمی‌گذارید، او نیز این کار را برای خودش انجام نخواهد داد. بنابراین در طول یادگیری به کودک فرصت بدهید به سؤالات خود پاسخ دهد و مراقب صداها یا حرکات بدن او باشید.
  • یادگیری در طول بازی:‌ سعی کنید در طول بازی به آموزش کلمات بپردازید. به‌عنوان مثال وقتی کودک در حال بازی با اسباب‌بازی موردعلاقه خود است،‌ او را تشویق کنید درخصوص آن وسیله حرف بزند.
  • استفاده از اپلیکیشن‌های کمکی: می‌توانید از اپلیکیشن‌هایی مانند app2vox نیز کمک بگیرید. این برنامه‌ها جای گفتار را نمی‌گیرند اما کودک را تشویق به یادگیری کلمات جدید می‌کنند. این برنامه حاوی تصاویری است که کودک آن‌ها را لمس می‌کند تا کلماتی تولید دهکر و سپس آن‌ها را تقلید کند.

 

اوتیسم غیرکلامی در کودک

اوتیسم غیرکلامی زمانی اتفاق میفتد که کودک مبتلا به اوتیسم مهارت‌های ارتباطی گفتاری و زبانی خود را مانند همسالان رشد نمی‌دهد. بیش از نیمی از کودکان اوتیسم مشکل تأخیر در گفتار دارند و والدین آن‌ها نمی‌دانند کودک چه زمانی شروع به صحبت می‌کند.

وقتی فرزند شما خیلی کوچک است، نمی‌توانید تشخیص دهید اوتیسم غیرکلامی دارد یا در کسب مهارت‌های زبانی کند پیش می‌رود. همان‌طور که در بالا توضیح داده شد، بسیاری از کودکان دیرتر شروع به صحبت کردن می‌کنند و این به ‌خودی ‌خود نگران‌کننده نیست. اما اگر فرزند شما در رشد مهارت‌های گفتاری نیز پیشرفت کمی داشته باشد یا هیچ پیشرفتی نداشته باشد، احتمالاً مبتلا به اوتیسم غیرکلامی است. بهترین راه برای اطمینان از این موضوع مراجعه به پزشک است.

 

اوتیسم غیرکلامی در کودک

 

بنابراین اگر کودک شما مبتلا به اوتیسم غیرکلامی است، از روش‌های ارتباط غیرکلامی مانند اپلیکیشن‌های طراحی‌شده به‌عنوان راهی برای شروع تشویق فرزندتان به استفاده از کلمات، استفاده کنید.

 مطالعه بیشتر: ماساژ برای کودکان اتیسم

خدمات گروه توانبخشی راه کمال برای کودکان اوتیسم

اختلال اوتیسم بر حرف زدن کودک تأثیر می‌گذارد و در بسیاری از موارد کودک مبتلا به اوتیسم دیرتر شروع به صحبت می‌کند یا قادر به برقراری ارتباط کلامی نیست. یکی از خدمات گروه توانبخشی راه کمال رسیدگی به کودکان مبتلا به اوتیسم است. این مرکز با کمک کادر درمانی مجرب و متخصصان دلسوز،‌ راهکارهایی برای آموزش حرف زدن به کودکان اوتیسم ارائه می‌کند. کارشناسان جلساتی آموزشی برای والدین و کودکان برگزار می‌کنند و در طول جلسات، روش‌های برقراری ارتباط با کودک مبتلا به اوتیسم را آموزش می‌دهند. حضور در این جلسات به‌مرور زمان باعث پیشرفت کودک می‌شود. درمان زودهنگام کودکان مبتلا به اوتیسم از اهمیت زیادی برخوردار است. بنابراین اگر فرزند شما مبتلا به اوتیسم است،‌ هر چه زودتر به مرکز ما مراجعه کنید و از خدمات ما بهره‌مند شوید.

 

منابع:

app2vox.com


مطالب مشابه

اصول مراقبت و رفتار با کودکان اتیسم
اصول مراقبت و رفتار با کودکان اتیسم

دانستن اصول رفتار با کودکان مبتلا به اوتیسم از اهمیت زیادی برخوردار است، چون اختلال اتیسم باعث ایجاد مشکلاتی در برقراری ارتباط می‌شود. همچنین بر بسیاری از رفتارهای کودک تأثیر می‌گذارد. به‌طوری که والدین در بسیاری از موارد از رفتارهای فرزند خود خجالت‌زده یا ناامید می‌شوند.

اسپیلینت کودکان - انواع وسایل کمک درمانی و ارتز و پروتز
اسپیلینت کودکان - انواع وسایل کمک درمانی و ارتز و پروتز

اسپلینت، ارتز موقتی است که برای ثابت نگه داشتن بخش‌های مختلف بدن استفاده می‌شود. این ابزارها انواع مختلفی دارند که بسته به نوع آسیب یا بیماری مورد استفاده قرار می‌گیرند.

اختلال یادگیری ریاضی (دیسکلکولیا) - تشخیص و نحوه درمان
اختلال یادگیری ریاضی (دیسکلکولیا) - تشخیص و نحوه درمان

اختلال یادگیری ریاضی یا دیسکالکولیا،‌ نوعی اختلال یادگیری است که بر توانایی فرد در انجام محاسبات ریاضی تأثیر می‌گذارد. این اختلال بیشتر در کودکان دیده می‌شود اما بزرگسالان نیز ممکن است مبتلا به دیسکالکولیا شوند.

اختلالات گفتار و زبان در کودکان - علت، دلایل و راه های درمان
اختلالات گفتار و زبان در کودکان - علت، دلایل و راه های درمان

اختلالات گفتار و زبان باعث می‌شود بیان برخی از لغات و صداها برای کودک دشوار باشد. در این حالت فهمیدن جملات کودک سخت می‌شود. این اختلال در برقراری ارتباط و انجام فعالیت‌های روزمره تأثیرگذار است.

فلج مغزی در نوزادان نارس
فلج مغزی در نوزادان نارس

نوزادان نارس با مغزهای رشدنکرده به دنیا می‌آیند و این مسئله آن‌ها را در برابر آسیب‌هایی که می‌توانند باعث فلج مغزی شوند آسیب‌پذیرتر می‌کند. با مداخله زود هنگام علائم و عوارض فلج مغزی را می‌توان برای بهینه‌سازی کیفیت زندگی کودک به حداقل رساند.

فلج مغزی خفیف چیست؟ علائم و درمان بیماری
فلج مغزی خفیف چیست؟ علائم و درمان بیماری

فلج مغزی خفیف به اختلالات حرکتی ناشی از آسیب خفیف به مغز در حال رشد اشاره دارد. ازآنجایی‌که آسیب آنقدر شدید نیست، اختلالات حرکتی ممکن است در سال‌های اولیه کودکی ناشناخته بمانند. بااین‌حال، با رشد کودکان مبتلا به فلج مغزی خفیف، اختلالات حرکتی ممکن است آشکارتر شوند. خوشبختانه هیچ وقت برای بهبودی دیر نیست.

طول عمر کودکان فلج مغزی
طول عمر کودکان فلج مغزی

طول عمر کودکان فلج مغزی به عوامل متعددی بستگی دارد با این حال با مراقبت‌ و درمان‌های مناسب بسیاری از کودکان مبتلا به فلج مغزی می‌توانند زندگی طولانی و پرباری داشته باشند.پس برای آشنایی بیشتر با این موضوع با ما همراه باشید.

علائم فلج مغزی در نوزادان چیست؟
علائم فلج مغزی در نوزادان چیست؟

علائم فلج مغزی در نوزادان بر هماهنگی و توانایی آنها برای حرکت مستقل تأثیر می‌گذارد و همیشه بلافاصله قابل تشخیص نیست. این امر به‌ویژه زمانی صادق است که علائم فلج مغزی خفیف باشند.

مشکلات یکپارچگی حسی در کودکان بیش‌فعال
مشکلات یکپارچگی حسی در کودکان بیش‌فعال

اختلال پردازش حسی (SPD) کودکان بیش فعال درصورت درک بیش‌ازحد حواس مختلف ازجمله لامسه یا شنوایی ایجاد شده که منجر به دشوار شدن عملکرد برای بیمار، احساس اضطراب یا حتی وحشت می‌شود.

مشکلات تحصیلی کودکان بیش‌فعال و نکاتی برای موفقیت آنها
مشکلات تحصیلی کودکان بیش‌فعال و نکاتی برای موفقیت آنها

کودکان مبتلا به بیش‌فعالی بیشتر درمعرض خطر مشکلاتی هستند که بر عملکرد آن‌ها در تحصیل و مدرسه تأثیر منفی می‌گذارند.آنها در ریاضی و مهارت خواندن توانایی کمتری دارند و اختلال می تواند بر میانگین نمرات دانش‌آموزان تأثیر بگذارد.

کنترل و درمان پرخاشگری در کودکان بیش‌فعال
کنترل و درمان پرخاشگری در کودکان بیش‌فعال

رفتارهای پرخاشگرانه در کودکان بیش‌فعال مکرر و شدید هستند. درک و مدیریت این خشم و پرخاشگری کلید کمک به کودکان مبتلا به بیش‌فعالی است. ترکیبی از دارودرمانی، رفتاردرمانی و سایر درمان‌ها به کودکان بیش‌فعال کمک‌ می‌کنند.

با پرحرفی در کودکان بیش فعال چکار کنیم؟
با پرحرفی در کودکان بیش فعال چکار کنیم؟

پر حرفی و صحبت کردن بیش‌ازحد یکی از علائم رایج برای کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه و بیش‌فعالی است که اغلب در مهار و کنترل پاسخ‌های خود مشکل دارند.

ورزش برای کودکان بیش‌فعال - بهترین ورزش ها و تاثیر هر کدام
ورزش برای کودکان بیش‌فعال - بهترین ورزش ها و تاثیر هر کدام

بسیاری از فعالیت‌ها و ورزش‌ها به تخلیه انرژی کودکان بیش‌فعال کمک می‌کنند و باعث بهبود علائم آن‌ها می‌شوند. از بین آنها می توان به شنا، ورزش های رزمی، مدیتیشن، تنیس و .... اشاره کرد. این ورزش ها جنب و جوش زیادی دارند و باعث تحرک مداوم و سوزاندن انرژی کودکان بیش فعال می شوند.

موسیقی‌درمانی کودکان بیش‌فعال و نحوه تمرین در خانه
موسیقی‌درمانی کودکان بیش‌فعال و نحوه تمرین در خانه

موسیقی‌درمانی می‌تواند درمانی بسیار مؤثر برای درمان علائم اصلی بیش‌فعالی و سایر اختلالاتی مانند اضطراب و مشکلات خواب باشد که اغلب با هم اتفاق میفتند. موسیقی‌درمانی از ریتم و موسیقی برای بهبود مهارت‌های اجتماعی، تنظیم احساسات و اختلالات اجرایی استفاده می‌کند و اغلب در ترکیب با سایر درمان‌ها مانند دارودرمانی یا رفتاردرمانی استفاده می‌شود.

نظرات

فیلدهای ضروری با علامت

×