بیش‌فعالی در کودکان تا چه سنی ادامه دارد؟

بیش‌فعالی در کودکان تا چه سنی ادامه دارد؟

مدت مطالعه: دقیقه
نویسنده: تیم محتوا
انتشار : ۳۰ آذر ۱۴۰۲

اختلال نقص توجه و بیش‌فعالی، اختلالی عصبی‌رشدی است که معمولاً از دوران کودکی شروع می‌شود و می‌تواند تا بزرگسالی نیز ادامه یابد. درحالی‌که علائم بیش‌فعالی ممکن است در طول زمان تغییر کنند یا تکامل یابند، ویژگی‌های اصلی این اختلال اغلب در طول زندگی فرد باقی می‌مانند.

اگر فرزند شما به‌دلیل اختلال کم‌توجهی و بیش‌فعالی (ADHD) در تمرکز کردن مشکل دارد یا به‌طور تکانشی عمل می‌کند، این سؤال برای شما پیش می‌آید که بیش‌فعالی تا چند سالگی ادامه دارد؟ در این مطلب به بررسی تأثیر افزایش سن بر اختلال بیش‌فعالی می‌پردازیم.

 حتما بخوانید: تشخیص بیش‌فعالی در کودکی

افزایش سن چه تأثیری بر اختلال بیش‌فعالی و علائم آن می‌گذارد؟

اختلال نقص توجه و بیش‌فعالی، اختلالی عصبی‌رشدی است که معمولاً از دوران کودکی شروع می‌شود و می‌تواند تا بزرگسالی نیز ادامه یابد. درحالی‌که علائم بیش‌فعالی ممکن است در طول زمان تغییر کنند یا تکامل یابند، ویژگی‌های اصلی این اختلال اغلب در طول زندگی فرد باقی می‌مانند. بااین‌حال، نحوه بروز این بیماری و تأثیر آن بر افراد مختلف، متفاوت هستند.

اختلال کمبود توجه و بیش‌فعالی اغلب در کودکان 6ساله تشخیص داده می‌شود؛ زیرا ممکن است علائمی مانند بیش‌فعالی، تکانشگری و مشکلات توجه و تمرکز در دوران کودکی آشکارتر باشند. تحقیقات نشان می‌دهند علائم بیش‌فعالی با بزرگ شدن کودک همچنان مشاهده می‌شوند. در برخی موارد نیز علائم در نوجوانان یا بزرگسالان از بین می‌روند و دوباره عود می‌کنند یا در طول زمان دچار تغییر می‌شوند. میزان اختلال ناشی از بیش‌فعالی در افراد مختلف، به‌شکلی متفاوت بروز می‌کند. طبق تحقیقات، اختلال بیش‌فعالی تقریباً در نیمی از موارد تا بزرگسالی بیمار ادامه پیدا می‌کند.

 

افزایش سن چه تأثیری بر اختلال بیش‌فعالی و علائم آن می‌گذارد؟

 

تأثیر افزایش سن بر مغز بیماران مبتلا به بیش‌فعالی

کاملاً مشخص نیست که در مغز کودکان مبتلا به اختلال کمبود توجه و بیش‌فعالی چه اتفاقی میفتد یا مغز آن‌ها چگونه در طول زمان تغییر می‌کند. تحقیقات زیادی برای بررسی مغز انجام شده‌اند که نتایج مختلفی به دست آورده‌اند. دلایل نتایج متفاوت به تفاوت‌های فردی بیماران و نحوه انجام تحقیقات مربوط می‌شوند.

تحقیقات انجام‌شده،‌ تغییر در تراکم و شکل قسمت‌های مختلف مغز را با افزایش سن کودک مبتلا به بیش‌فعالی نشان می‌دهند. درواقع این تغییرات به‌شدت با علائم بیش‌فعالی در دوران کودکی مرتبط بودند. طبق نتایج به دست آمده،‌ بیش‌فعالی دوران کودکی با افزایش سن از بین نمی‌رود. اما تأثیر آن بر مغز نیز به‌طور دقیق مشخص نیست.

 مطالعه بیشتر: بیش‌فعالی در نوجوانان چگونه تشخیص داده میشود؟

بیش‌فعالی در بزرگسالی

حتی اگر کودک با افزایش سن درمان نشود، علائم متفاوتی در نوجوانی و بزرگسالی از خود نشان می‌دهد. علائم اختلال نقص توجه و بیش‌فعالی در کودکان راحت‌تر قابل‌تشخیص هستند. اما بزرگسالانی که سال‌ها مبتلا به بیش‌فعالی بوده‌اند، راه‌هایی برای مدیریت یا پنهان کردن علائم خود پیدا کرده‌اند.

به‌عنوان مثال کودکان مبتلا به بیش‌فعالی زیاد غر می‌زنند،‌ بی‌قراری می‌کنند و دائماً در حال حرکت هستند. آن‌ها در انجام تکالیف مدرسه یا وظایف خانه کوتاهی کرده،‌ صحبت دیگران را قطع می‌کنند و گاهی نیز واکنش‌های تکانشی از خود بروز می‌دهند. در بزرگسالی، مشکل توجه و تمرکز برطرف نمی‌شوند ولی بسیاری از علائم دیگر از بین می‌روند. به‌عنوان مثال، به‌جای بیش‌فعالی، بیمار به‌راحتی خسته می‌شود.

بسیاری از فاکتورها می‌توانند بر نحوه تغییر علائم اختلال نقص توجه و بیش‌فعالی در طول زمان تأثیر بگذارند. استرس، میزان حمایت دریافتی و راه‌های مدیریت علائم می‌توانند نقش مهمی در تغییر علائم این بیماری داشته باشند.

 

بیش‌فعالی در بزرگسالی

 

همچنین این امکان وجود دارد که علائم برخی از کودکان مبتلا به بیش‌فعالی با افزایش سن از بین بروند. برخی از کارشناسان معتقدند دلیل از بین رفتن علائم، پیشرفت علم و عدم ابتلای کودک به بیش‌فعالی در کودکی بوده‌اند.

 

خدمات گروه توانبخشی راه کمال برای بیش‌فعالان

اختلال نقص توجه و بیش‌فعالی یکی از اختلالات رشدی رایج در میان کودکان است. توجه به این نکته ضروری است که این اختلال با افزایش سن از بین نمی‌رود بلکه علائم آن به‌شکلی دیگر بروز پیدا می‌کنند. یکی از خدمات گروه توانبخشی راه کمال کمک به افراد مبتلا به بیش‌فعالی است. متخصصان این مرکز با حمایت و ارائه راهکارهای مقابله‌ای مناسب به بیمار کمک می‌کنند زندگی موفق‌تری داشته باشد. آن‌ها همچنین از گزینه‌های درمانی مختلف شامل رفتاردرمانی،‌ دارودرمانی و ... استفاده می‌کنند. بنابراین اگر یکی از عزیزان شما مبتلا به بیش‌فعالی است، به ما مراجعه کنید و از خدمات مرکز ما بهره‌مند شوید.

 

منابع:

www.webmd.com

www.verywellmind.com


مطالب مشابه

بیش‌فعالی در کودکان کلاس اول و علائم و رفتار آنها در مدرسه
بیش‌فعالی در کودکان کلاس اول و علائم و رفتار آنها در مدرسه

یکی از شایع‌ترین نشانه‌های بیش‌فعالی در کلاس اول، بی‌توجهی است. کودکان مبتلا به اختلال کمبود توجه و بیش‌فعالی ممکن است در تمرکز روی فعالیت‌ها، به‌ویژه آن‌هایی که نیاز به تلاش ذهنی مداوم دارند، مشکل داشته باشند.

آیا کودکان اوتیسم حرف می‌زنند؟ (تاخیر گفتار در اوتیسم)
آیا کودکان اوتیسم حرف می‌زنند؟ (تاخیر گفتار در اوتیسم)

یکی از نشانه‌های اختلال اوتیسم، تأخیر در گفتار است و ذهن والدین کودکان مبتلا به اوتیسم درگیر این سؤال است که آیا فرزند آن‌ها می‌تواند حرف بزند؟ البته کودکانی که مبتلا به این بیماری نیستند نیز ممکن است دیرتر شروع به صحبت کنند. اما یادگیری صحبت کردن برای برخی از کودکان اوتیسم دشوارتر از سایر کودکان است.

اصول مراقبت و رفتار با کودکان اتیسم
اصول مراقبت و رفتار با کودکان اتیسم

دانستن اصول رفتار با کودکان مبتلا به اوتیسم از اهمیت زیادی برخوردار است، چون اختلال اتیسم باعث ایجاد مشکلاتی در برقراری ارتباط می‌شود. همچنین بر بسیاری از رفتارهای کودک تأثیر می‌گذارد. به‌طوری که والدین در بسیاری از موارد از رفتارهای فرزند خود خجالت‌زده یا ناامید می‌شوند.

اسپیلینت کودکان - انواع وسایل کمک درمانی و ارتز و پروتز
اسپیلینت کودکان - انواع وسایل کمک درمانی و ارتز و پروتز

اسپلینت، ارتز موقتی است که برای ثابت نگه داشتن بخش‌های مختلف بدن استفاده می‌شود. این ابزارها انواع مختلفی دارند که بسته به نوع آسیب یا بیماری مورد استفاده قرار می‌گیرند.

فلج مغزی در نوزادان نارس
فلج مغزی در نوزادان نارس

نوزادان نارس با مغزهای رشدنکرده به دنیا می‌آیند و این مسئله آن‌ها را در برابر آسیب‌هایی که می‌توانند باعث فلج مغزی شوند آسیب‌پذیرتر می‌کند. با مداخله زود هنگام علائم و عوارض فلج مغزی را می‌توان برای بهینه‌سازی کیفیت زندگی کودک به حداقل رساند.

فلج مغزی خفیف چیست؟ علائم و درمان بیماری
فلج مغزی خفیف چیست؟ علائم و درمان بیماری

فلج مغزی خفیف به اختلالات حرکتی ناشی از آسیب خفیف به مغز در حال رشد اشاره دارد. ازآنجایی‌که آسیب آنقدر شدید نیست، اختلالات حرکتی ممکن است در سال‌های اولیه کودکی ناشناخته بمانند. بااین‌حال، با رشد کودکان مبتلا به فلج مغزی خفیف، اختلالات حرکتی ممکن است آشکارتر شوند. خوشبختانه هیچ وقت برای بهبودی دیر نیست.

طول عمر کودکان فلج مغزی
طول عمر کودکان فلج مغزی

طول عمر کودکان فلج مغزی به عوامل متعددی بستگی دارد با این حال با مراقبت‌ و درمان‌های مناسب بسیاری از کودکان مبتلا به فلج مغزی می‌توانند زندگی طولانی و پرباری داشته باشند.پس برای آشنایی بیشتر با این موضوع با ما همراه باشید.

علائم فلج مغزی در نوزادان چیست؟
علائم فلج مغزی در نوزادان چیست؟

علائم فلج مغزی در نوزادان بر هماهنگی و توانایی آنها برای حرکت مستقل تأثیر می‌گذارد و همیشه بلافاصله قابل تشخیص نیست. این امر به‌ویژه زمانی صادق است که علائم فلج مغزی خفیف باشند.

مشکلات یکپارچگی حسی در کودکان بیش‌فعال
مشکلات یکپارچگی حسی در کودکان بیش‌فعال

اختلال پردازش حسی (SPD) کودکان بیش فعال درصورت درک بیش‌ازحد حواس مختلف ازجمله لامسه یا شنوایی ایجاد شده که منجر به دشوار شدن عملکرد برای بیمار، احساس اضطراب یا حتی وحشت می‌شود.

مشکلات تحصیلی کودکان بیش‌فعال و نکاتی برای موفقیت آنها
مشکلات تحصیلی کودکان بیش‌فعال و نکاتی برای موفقیت آنها

کودکان مبتلا به بیش‌فعالی بیشتر درمعرض خطر مشکلاتی هستند که بر عملکرد آن‌ها در تحصیل و مدرسه تأثیر منفی می‌گذارند.آنها در ریاضی و مهارت خواندن توانایی کمتری دارند و اختلال می تواند بر میانگین نمرات دانش‌آموزان تأثیر بگذارد.

کنترل و درمان پرخاشگری در کودکان بیش‌فعال
کنترل و درمان پرخاشگری در کودکان بیش‌فعال

رفتارهای پرخاشگرانه در کودکان بیش‌فعال مکرر و شدید هستند. درک و مدیریت این خشم و پرخاشگری کلید کمک به کودکان مبتلا به بیش‌فعالی است. ترکیبی از دارودرمانی، رفتاردرمانی و سایر درمان‌ها به کودکان بیش‌فعال کمک‌ می‌کنند.

با پرحرفی در کودکان بیش فعال چکار کنیم؟
با پرحرفی در کودکان بیش فعال چکار کنیم؟

پر حرفی و صحبت کردن بیش‌ازحد یکی از علائم رایج برای کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه و بیش‌فعالی است که اغلب در مهار و کنترل پاسخ‌های خود مشکل دارند.

ورزش برای کودکان بیش‌فعال - بهترین ورزش ها و تاثیر هر کدام
ورزش برای کودکان بیش‌فعال - بهترین ورزش ها و تاثیر هر کدام

بسیاری از فعالیت‌ها و ورزش‌ها به تخلیه انرژی کودکان بیش‌فعال کمک می‌کنند و باعث بهبود علائم آن‌ها می‌شوند. از بین آنها می توان به شنا، ورزش های رزمی، مدیتیشن، تنیس و .... اشاره کرد. این ورزش ها جنب و جوش زیادی دارند و باعث تحرک مداوم و سوزاندن انرژی کودکان بیش فعال می شوند.

موسیقی‌درمانی کودکان بیش‌فعال و نحوه تمرین در خانه
موسیقی‌درمانی کودکان بیش‌فعال و نحوه تمرین در خانه

موسیقی‌درمانی می‌تواند درمانی بسیار مؤثر برای درمان علائم اصلی بیش‌فعالی و سایر اختلالاتی مانند اضطراب و مشکلات خواب باشد که اغلب با هم اتفاق میفتند. موسیقی‌درمانی از ریتم و موسیقی برای بهبود مهارت‌های اجتماعی، تنظیم احساسات و اختلالات اجرایی استفاده می‌کند و اغلب در ترکیب با سایر درمان‌ها مانند دارودرمانی یا رفتاردرمانی استفاده می‌شود.

نظرات

فیلدهای ضروری با علامت

×