علائم و نشانه های بیش‌فعالی در کودک 3ساله

علائم و نشانه های بیش‌فعالی در کودک 3ساله

مدت مطالعه: دقیقه
نویسنده: تیم محتوا
انتشار : ۲۹ آذر ۱۴۰۲

اختلال نقص توجه و بیش‌فعالی در کودک 3ساله می‌تواند به‌طرق مختلف ظاهر شود، اما توجه به این نکته مهم است که کودکان در این سن اغلب انرژی بالایی دارند و ممکن است سطحی از بی‌قراری و تکانشگری را نشان دهند که ازنظر مراحل رشد، طبیعی به نظر برسد.

اختلال کمبود توجه و بیش‌فعالی، اختلالی عصبی‌رشدی است که باعث بیش‌فعالی و رفتارهای تکانشی می‌شود. افراد مبتلا به این اختلال، ازجمله کودکان، معمولاً در تمرکز روی کاری خاص مشکل دارند. در این مطلب به بررسی علائم بیش‌فعالی در کودکان 3ساله می‌پردازیم.

اختلال نقص توجه و بیش‌فعالی در کودک 3ساله می‌تواند به‌طرق مختلف ظاهر شود، اما توجه به این نکته مهم است که کودکان در این سن اغلب انرژی بالایی دارند و ممکن است سطحی از بی‌قراری و تکانشگری را نشان دهند که ازنظر مراحل رشد، طبیعی به نظر برسد. برخی از علائم شایع بیش‌فعالی در کودکان 3ساله شامل موارد زیر می‌باشند:

 

علائم اختلال بیش‌فعالی در کودک 3ساله

 

بی‌قراری بیش‌ازحد

کودک 3ساله مبتلا به بیش‌فعالی دائماً در حال تکان دادن دست‌ها و پاهای خود است و نمی‌تواند به‌مدت طولانی روی صندلی یا مبل بنشیند.

 

ناتوانی در تمرکز

 کودک مبتلا به بیش‌فعالی در تمرکز بر روی وظایف، حتی کارهای لذت‌بخش، مشکل دارد و هیچ کدام از فعالیت‌های خود را به‌طور کامل به اتمام نمی‌رساند. همچنین به‌دلیل بی‌توجهی و عدم توجه به جزئیات، در انجام تکالیف مدرسه دچار اشتباهات زیادی می‌شود. به‌علاوه در حین انجام فعالیت‌های مختلف به‌راحتی دچار حواس‌پرتی می‌شود.

 

تکانشگری

کودک 3ساله بیش‌فعال معمولاً بدون فکر کردن عمل می‌کند. به‌عنوان مثال حرف دیگران را قطع می‌کند و قبل از اینکه سؤال شما به اتمام برسد جواب می‌دهد.

 

بی‌قراری

بی‌قراری از مشخصه‌های بیش‌فعالی است. کودک مبتلا به بیش‌فعالی در حفظ آرامش مشکل دارد و همیشه در حال حرکت است.

 

صحبت کردن بیش‌ازحد

 کودکان 3ساله مبتلا به بیش‌فعالی دائماً در حال حرف زدن هستند و اغلب سؤالاتی می‌پرسند یا نظراتی می‌دهند که مربوط به مکالمه یا فعالیت جاری نیستند.

 

مشکل در پیروی از دستورالعمل‌ها

 کودک مبتلا به بیش‌فعالی در انجام وظایف یا دستورالعمل‌ها مشکل دارد و اغلب فراموش می‌کند چه کاری به او محول شده است.

 

بازه توجه کوتاه

کودک مبتلا به بیش‌فعالی به‌سرعت علاقه خود را نسبت به فعالیت‌ها از دست می‌دهد و در انجام کارهایی که نیاز به توجه و تلاشی ذهنی مداوم دارند، مشکل دارد.

 

عدم توجه به نوبت دیگران

کودکان 3ساله بیش‌فعال در طول بازی‌، گفتگو یا موقعیت‌های اجتماعی دیگر به نوبت دیگران توجه نمی‌کنند و بدون نوبت پیش می‌روند.

 

بی‌حوصلگی

کودکان مبتلا به ‌بیش‌فعالی فوراً خسته و ناامید می‌شوند.

 

عدم پایبندی به برنامه‌های روزمره

ایجاد و حفظ برنامه‌های روزمره برای کودکان 3ساله بیش‌فعال چالش‌برانگیز هستند؛ زیرا آن‌ها در برابر ساختار و قوانین مقاومت می‌کنند.

 

فراموشی و گم کردن وسایل ضروری

کودکان مبتلا به بیش‌فعالی اغلب وسایل شخصی و ضروری خود ازجمله اسباب‌بازی‌های خود را گم می‌کنند.

 

خواب کمتر

کودکان 3ساله بیش‌فعال انرژی زیادی دارند و نسبت به همسالان خود کمتر می‌خوابند و استراحت می‌کنند.

 

توجه به این نکته ضروری است که بروز این رفتارها در کودکان امری غیرمعمول نیست. بااین‌حال، زمانی که این علائم به‌طور قابل‌توجهی با توانایی کودک برای انجام فعالیت‌های روزمره زندگی تداخل کرده یا به‌مدت طولانی ادامه پیدا می‌کنند، باعث ناراحتی می‌شوند.

 

 حتما بخوانید: بیش‌فعالی تا چه سنی ادامه دارد؟

 

خدمات گروه توانبخشی راه کمال برای کودکان بیش‌فعال

اختلال کمبود توجه و بیش‌فعالی اغلب در کودکان 3ساله مشاهده می‌شود. این اختلال منجر به بروز رفتارهایی می‌‌شود که باعث ایجاد اختلال در فعالیت‌های روزمره می‌شوند. در این صورت، توجه به علائم و درمان آن‌ها امری ضروری است. یکی از خدمات گروه توانبخشی راه کمال، رسیدگی به کودکان مبتلا به بیش‌فعالی و رفع مشکلات آن‌ها است. درمان به‌موقع این بیماری باعث جلوگیری از پیشرفت آن در سنین بالاتر و مدیریت علائم آن می‌شود. در این راستا،‌ متخصصان مجموعه ما در ابتدا به بررسی علائم کودک می‌پردازند، سپس با توجه به علائم، راهکارهایی برای درمان پیشنهاد می‌دهند. توجه به روش درمانی به بهبود شرایط بیمار کمک می‌کند. بنابراین اگر کودک 3ساله شما علائم بیش‌فعالی را از خود بروز می‌دهد، به مرکز ما مراجعه کنید و از خدمات کادر درمانی ما بهره‌مند شوید.

 

منابع:

healthday.com

webmd.com

 

مطالب مشابه

فلج مغزی در نوزادان نارس
فلج مغزی در نوزادان نارس

نوزادان نارس با مغزهای رشدنکرده به دنیا می‌آیند و این مسئله آن‌ها را در برابر آسیب‌هایی که می‌توانند باعث فلج مغزی شوند آسیب‌پذیرتر می‌کند. با مداخله زود هنگام علائم و عوارض فلج مغزی را می‌توان برای بهینه‌سازی کیفیت زندگی کودک به حداقل رساند.

فلج مغزی خفیف چیست؟ علائم و درمان بیماری
فلج مغزی خفیف چیست؟ علائم و درمان بیماری

فلج مغزی خفیف به اختلالات حرکتی ناشی از آسیب خفیف به مغز در حال رشد اشاره دارد. ازآنجایی‌که آسیب آنقدر شدید نیست، اختلالات حرکتی ممکن است در سال‌های اولیه کودکی ناشناخته بمانند. بااین‌حال، با رشد کودکان مبتلا به فلج مغزی خفیف، اختلالات حرکتی ممکن است آشکارتر شوند. خوشبختانه هیچ وقت برای بهبودی دیر نیست.

طول عمر کودکان فلج مغزی
طول عمر کودکان فلج مغزی

طول عمر کودکان فلج مغزی به عوامل متعددی بستگی دارد با این حال با مراقبت‌ و درمان‌های مناسب بسیاری از کودکان مبتلا به فلج مغزی می‌توانند زندگی طولانی و پرباری داشته باشند.پس برای آشنایی بیشتر با این موضوع با ما همراه باشید.

علائم فلج مغزی در نوزادان چیست؟
علائم فلج مغزی در نوزادان چیست؟

علائم فلج مغزی در نوزادان بر هماهنگی و توانایی آنها برای حرکت مستقل تأثیر می‌گذارد و همیشه بلافاصله قابل تشخیص نیست. این امر به‌ویژه زمانی صادق است که علائم فلج مغزی خفیف باشند.

مشکلات یکپارچگی حسی در کودکان بیش‌فعال
مشکلات یکپارچگی حسی در کودکان بیش‌فعال

اختلال پردازش حسی (SPD) کودکان بیش فعال درصورت درک بیش‌ازحد حواس مختلف ازجمله لامسه یا شنوایی ایجاد شده که منجر به دشوار شدن عملکرد برای بیمار، احساس اضطراب یا حتی وحشت می‌شود.

مشکلات تحصیلی کودکان بیش‌فعال و نکاتی برای موفقیت آنها
مشکلات تحصیلی کودکان بیش‌فعال و نکاتی برای موفقیت آنها

کودکان مبتلا به بیش‌فعالی بیشتر درمعرض خطر مشکلاتی هستند که بر عملکرد آن‌ها در تحصیل و مدرسه تأثیر منفی می‌گذارند.آنها در ریاضی و مهارت خواندن توانایی کمتری دارند و اختلال می تواند بر میانگین نمرات دانش‌آموزان تأثیر بگذارد.

کنترل و درمان پرخاشگری در کودکان بیش‌فعال
کنترل و درمان پرخاشگری در کودکان بیش‌فعال

رفتارهای پرخاشگرانه در کودکان بیش‌فعال مکرر و شدید هستند. درک و مدیریت این خشم و پرخاشگری کلید کمک به کودکان مبتلا به بیش‌فعالی است. ترکیبی از دارودرمانی، رفتاردرمانی و سایر درمان‌ها به کودکان بیش‌فعال کمک‌ می‌کنند.

با پرحرفی در کودکان بیش فعال چکار کنیم؟
با پرحرفی در کودکان بیش فعال چکار کنیم؟

پر حرفی و صحبت کردن بیش‌ازحد یکی از علائم رایج برای کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه و بیش‌فعالی است که اغلب در مهار و کنترل پاسخ‌های خود مشکل دارند.

ورزش برای کودکان بیش‌فعال - بهترین ورزش ها و تاثیر هر کدام
ورزش برای کودکان بیش‌فعال - بهترین ورزش ها و تاثیر هر کدام

بسیاری از فعالیت‌ها و ورزش‌ها به تخلیه انرژی کودکان بیش‌فعال کمک می‌کنند و باعث بهبود علائم آن‌ها می‌شوند. از بین آنها می توان به شنا، ورزش های رزمی، مدیتیشن، تنیس و .... اشاره کرد. این ورزش ها جنب و جوش زیادی دارند و باعث تحرک مداوم و سوزاندن انرژی کودکان بیش فعال می شوند.

موسیقی‌درمانی کودکان بیش‌فعال و نحوه تمرین در خانه
موسیقی‌درمانی کودکان بیش‌فعال و نحوه تمرین در خانه

موسیقی‌درمانی می‌تواند درمانی بسیار مؤثر برای درمان علائم اصلی بیش‌فعالی و سایر اختلالاتی مانند اضطراب و مشکلات خواب باشد که اغلب با هم اتفاق میفتند. موسیقی‌درمانی از ریتم و موسیقی برای بهبود مهارت‌های اجتماعی، تنظیم احساسات و اختلالات اجرایی استفاده می‌کند و اغلب در ترکیب با سایر درمان‌ها مانند دارودرمانی یا رفتاردرمانی استفاده می‌شود.

نظرات

فیلدهای ضروری با علامت

×