طول عمر کودک مبتلا به اوتیسم

طول عمر کودک مبتلا به اوتیسم

مدت مطالعه: دقیقه
نویسنده: تیم محتوا
انتشار : ۱۰ دی ۱۴۰۲

طول عمر کودکان مبتلا به اوتیسم به‌طور مستقیم تحت تأثیر بیماری نمی‌باشد، بلکه رفتارهای ناشی از این بیماری منجر به کاهش طول عمر می‌شوند.

اختلال اوتیسم، بیماری‌ ناتوان‌کننده و مرگباری نیست بلکه بر توانایی‌های فرد برای برقراری ارتباط تأثیر می‌گذارد و اختلالاتی در زندگی بیمار ایجاد می‌کند. بنابراین اختلالات ایجادشده منجر به کاهش طول عمر کودک مبتلا به اوتیسم می‌شوند. در این مطلب به بررسی طول عمر کودک مبتلا به اوتیسم و عوامل تأثیرگذار بر آن می‌پردازیم.

طول عمر کودکان مبتلا به اوتیسم

طول عمر کودکان مبتلا به اوتیسم به‌طور مستقیم تحت تأثیر بیماری نمی‌باشد، بلکه رفتارهای ناشی از این بیماری منجر به کاهش طول عمر می‌شوند. درواقع تحقیقات نشان می‌دهند طول عمر کودکان مبتلا به اوتیسم به‌خاطر عوامل مختلف ازجمله جراحات و آسیب‌های وارده به خود، ناتوانی در درخواست کمک،‌ گم شدن، بیماری‌های مزمن، مانند سرطان، تصادفات، عوارض جانبی ناشی از داروها و انجام رفتارهای خطرناک نسبت به همسالان خود کمتر می‌باشد. لازم به ذکر است تصادفات اولین علت کاهش امید به زندگی و نرخ مرگ‌ومیر بالاتر در میان کودکان مبتلا به اختلال طیف اوتیسم هستند.

حتما بخوانید: علائم اتیسم در کودکان

علل کاهش طول عمر کودکان مبتلا به اوتیسم چیست؟

کودکان مبتلا به اوتیسم به‌دلیل تشخیص این بیماری امید به زندگی کمتری ندارند. اوتیسم، اختلالی عصبی‌رشدی است که بر تعاملات اجتماعی، ارتباطات و رفتار تأثیر می‌گذارد اما مستقیماً بر سلامت جسمی یا طول عمر کودک تأثیر نمی‌گذارد.

بااین‌حال، عوامل متعددی می‌توانند به کاهش بالقوه امید به زندگی اوتیسم نسبت به جمعیت عمومی کمک کنند. برخی از آن‌ها اختلالات ژنتیکی، اختلالات عصبی، تصادفات، مسائل بهداشت روانی، خودکشی و ... هستند که در ادامه به توضیح آن‌ها می‌پردازیم:

 

علل کاهش طول عمر کودکان مبتلا به اوتیسم چیست؟

 

اختلالات ژنتیکی

همان‌طور که بحث شد، عوامل متعددی می‌توانند منجر به کاهش امید به زندگی در کودکان مبتلا به اوتیسم نسبت به همسالان آن‌ها شوند. یکی از عوامل مهم اختلالات ژنتیکی هستند. طبق تحقیقات انجام‌شده کودکان اوتیسم درمعرض سندرم داون، دیستروفی عضلانی و سندرم ایکس شکننده قرار دارند. 

سندرم ایکس شکننده،‌ اختلالی ژنتیکی مرتبط با ناتوانی ذهنی و چالش‌های رفتاری است و برخی از کودکان مبتلا به ایکس شکننده ممکن است ویژگی‌های اوتیسم را از خود بروز دهند. درحالی‌که امید به زندگی افراد مبتلا به اوتیسم به‌طور کلی تحت تأثیر ایکس شکننده قرار نمی‌گیرد، بیماری‌ها و چالش‌هایی در اثر این اختلال به وجود می‌آیند که نیاز به مدیریت دارند.

وقوع همزمان دیستروفی عضلانی و اوتیسم نیز موقعیتی پیچیده و چالش‌برانگیز برای کودکان و خانواده‌های آن‌ها است. دیستروفی عضلانی گروهی از اختلالات ژنتیکی است که عمدتاً بر عضلات تأثیر می‌گذارد و منجر به ضعف و تحلیل عضلانی پیشرونده می‌شود.

وقوع این اختلالات ژنتیکی همراه با اختلال طیف اوتیسم می‌توانند منجر به کاهش امید به زندگی برای کودکان مبتلا به اوتیسم شود.


اختلالات عصبی

تحقیقات نشان می‌دهند کودکان مبتلا به اوتیسم علاوه بر اختلالات ژنتیکی، درمعرض خطر ابتلا به اختلالات عصبی مانند صرع، هیدروسفالی، اختلالات خواب و اختلالات گوارشی نیز هستند. هر یک از این بیماری‌ها درصورت عدم درمان منجر به مرگ زودرس می‌شوند. بنابراین ابتلا به آن‌ها مطمئناً منجر به افزایش خطر مرگ‌ومیر در کودکان مبتلا به اوتیسم می‌شود.

صرع، اختلالی عصبی است که شامل تشنج‌های مکرر می‌شود. این بیماری در کودکان مبتلا به اوتیسم بیشتر از افراد دیگر دیده می‌شود. تشنج می‌تواند ایمنی بدن کودک را به خطر بیندازد و صرع کنترل‌نشده منجر به ایجاد عوارض زیادی می‌شود. 

هیدروسفالی،‌ اختلالی است که با تجمع مایع مغزی‌نخاعی در بطن‌های مغز مشخص می‌شود. این بیماری می‌تواند منجر به افزایش فشار در جمجمه شده و به‌طور بالقوه باعث آسیب به بافت مغز شود. وقوع هم‌زمان هیدروسفالی و اوتیسم وضعیت پزشکی پیچیده‌ای ایجاد می‌کند که به مراقبت و نظارت پزشکی مداوم نیاز دارد.

مشکلات خواب در افراد مبتلا به اوتیسم اغلب به حساسیت‌های حسی، الگوهای خواب نامنظم، اضطراب و عوامل دیگر مربوط می‌شوند. خواب کم می‌تواند به سلامت جسمانی کودکان آسیب برساند و به‌طور غیرمستقیم بر امید به زندگی تأثیر بگذارد. همچنین کم‌خوابی می‌تواند منجر به چاقی، اختلالات متابولیک و عملکرد نامناسب سیستم ایمنی بدن شود.


حوادث

حوادث نیز یکی دیگر از دلایل کاهش امید به زندگی در کودکان مبتلا به اوتیسم هستند. غرق شدن یکی از دلایل اصلی مرگ زودرس در کودکان مبتلا به اوتیسم است. تحقیقات نشان می‌دهند کودکان مبتلا به اوتیسم سه برابر بیشتر از همسالان خود درمعرض خطر مرگ ناشی از جراحات هستند. درحالی‌که دلایل زیادی پشت این حوادث تلخ وجود دارند، برخی از آن‌ها ناشی از مسائل حسی هستند. حساسیت‌های حسی در کودکان مبتلا به اوتیسم می‌توانند آن‌ها را مستعد افزایش بار حسی کنند. این مسئله باعث می‌شود خطر تصادفات و صدمات، به‌ویژه در محیط‌های بیش‌ازحد تحریک‌کننده، افزایش یابند. علاوه بر این، چالش‌های ارتباطی مرتبط با اوتیسم می‌توانند بیان درد، ناراحتی یا آسیب را برای افراد دشوار کنند. این ناتوانی‌ها می‌توانند به تأخیر در رسیدگی پزشکی و درمان آسیب‌ها منجر شوند.


مسائل مربوط به سلامت روان و خودکشی

کودکان مبتلا به اوتیسم درمعرض خطر بیشتری برای مشکلات سلامت روان هستند. مشکلات سلامت روان شامل اضطراب، افسردگی، دوره‌های روان‌پریشی و اختلالات ترومایی هستند. متأسفانه، خطر بیشتر مسائل مربوط به سلامت روان به معنای خطر بالاتر خودکشی نیز می‌باشد. تحقیقات نشان می‌دهند کودکان مبتلا به اوتیسم شش برابر بیشتر از همسالان خود درمعرض خودکشی قرار دارند. درحالی‌که بسیاری از عوامل ممکن است باعث ایجاد افکار خودکشی شوند، برخی از شایع‌ترین دلایل آن تجربیات منفی دوران کودکی، تنهایی، مشکلات ارتباطی و عدم حمایت هستند.


مشکل در برقراری ارتباط برای رفع نیازهای بهداشتی

کودکان مبتلا به اوتیسم در برقراری ارتباط برای رفع نیازهای بهداشتی خود مشکل دارند و این مسئله احتمال ابتلای آن‌ها به بیمار‌ی‌های مختلف را افزایش می‌دهد.

 مطالعه بیشتر: اختلال یادگیری در کودکان اتیسم

ناآگاهی 

کودکان مبتلا به اوتیسم به‌خاطر اختلال شناختی و یادگیری،‌ دست به کارهای خطرناکی می‌زنند. این کودکان رفتارهای غیرمعمولی از خود نشان می‌دهند که در برخی موارد باعث آسیب جدی و مرگ می‌شوند. برخی از رفتارهای خطرناک این کودکان عبارت‌اند از:

  • کوبیدن سر به دیوار
  • فرو کردن انگشت در چشمان خود
  • کندن موهای خود
  • گاز گرفتن خود
  • خفگی در اثر خوردن بیش‌ازحد

خدمات گروه توانبخشی راه کمال برای کودکان اوتیسم

یکی از خدمات گروه توانبخشی راه کمال ارائه راهکارهایی برای تشخیص و درمان به‌موقع بیماری‌های مختلف ازجمله اوتیسم است. کارشناسان و متخصصان این مرکز تخصص و دانش کافی درخصوص بیماری‌های مختلف دارند و می‌توانند به والدین کودکان مبتلا به اوتیسم کمک کنند با آگاهی بیشتر به مراقبت از فرزند خود بپردازند. درواقع طبق تحقیقات، آگاهی والدین تأثیر زیادی بر طول عمر فرزند آن‌ها دارد. بنابراین اگر فرزند شما مبتلا به اوتیسم است هرچه زودتر به ما مراجعه کنید و از خدمات آموزشی ما درخصوص روش‌های افزایش امید به زندگی در کودکان خود بهره‌مند شوید. 

 

منابع

autismawarenesscentre.com

autismparentingmagazine.com


سوالات متداول

آیا تحقیقات یا پیشرفت‌های امیدوارکننده‌ای در درمان و حمایت اوتیسم وجود دارند که ممکن است امید به زندگی را تحت تأثیر قرار دهند؟

تحقیقات درزمینه اوتیسم ادامه دارند و پیشرفت‌های مستمری در درک و حمایت از افراد مبتلا به اوتیسم انجام شده‌اند. مداخله زودهنگام، درمان‌های تخصصی و افزایش آگاهی، کیفیت زندگی را برای بسیاری بهبود بخشیده‌اند. بنابراین تحقیقات بیشتر ممکن است منجر به نتایج و پشتیبانی بهتر در آینده شوند.

مراقبان و خانواده‌ها چگونه می‌توانند از کودکان مبتلا به اوتیسم حمایت کنند؟
آیا کودکان مبتلا به اوتیسم شدید امید به زندگی متفاوتی نسبت به کودکان دارای اشکال خفیف این بیماری دارند؟
امید به زندگی کودکان مبتلا به اوتیسم چقدر است؟

مطالب مشابه

بازی‌های مخصوص کودکان مبتلا به اوتیسم
بازی‌های مخصوص کودکان مبتلا به اوتیسم

اختلال اوتیسم باعث می‌شود روش بازی کردن کودکان مبتلا به اوتیسم با سایر کودکان فرق داشته باشد. در این راستا استفاده از بازی‌های مخصوص کودکان مبتلا به اوتیسم، علاوه بر سرگرم کردن آن‌ها‌ به بهبود یادگیری نیز کمک می‌کند.

رابطه بین اختلال بیش‌فعالی (ADHD) و اختلالات یادگیری
رابطه بین اختلال بیش‌فعالی (ADHD) و اختلالات یادگیری

اختلال بیش‌فعالی نوعی اختلال یادگیری نیست اما می‌تواند مشکلاتی در یادگیری ایجاد کند. همچنین احتمال بروز بیش‌فعالی همراه با اختلالات یادگیری وجود دارد. در این مطلب به رابطه بین این دو اختلال میپردازیم.

علت تاخیر در راه رفتن کودکان - 14 دلیل شایع
علت تاخیر در راه رفتن کودکان - 14 دلیل شایع

در برخی موارد تأخیر در راه رفتن کودکان علت جدی ندارد و خود به خود برطرف می‌شود. اما در بسیاری از موارد بیماری‌های مختلف موجب این تأخیر می‌شوند. در این مطلب به بررسی بیماری‌هایی که موجب تأخیر در راه رفتن کودکان می‌شوند، می‌پردازیم.

کاردرمانی دست کودکان - تقویت دست کودکان با کاردرمانی
کاردرمانی دست کودکان - تقویت دست کودکان با کاردرمانی

کاردرمانی دست بازتوانی دست‌ها، مچ دست و اندام فوقانی را پس از آسیب یا به‌دلیل بیماری‌ای مزمن را انجام می‌دهد. گروه توانبخشی راه کمال با کمک کادر فنی و مجرب خود به تشکیل جلسات کاردرمانی دست کودکان می‌پردازد.

فلج مغزی در نوزادان نارس
فلج مغزی در نوزادان نارس

نوزادان نارس با مغزهای رشدنکرده به دنیا می‌آیند و این مسئله آن‌ها را در برابر آسیب‌هایی که می‌توانند باعث فلج مغزی شوند آسیب‌پذیرتر می‌کند. با مداخله زود هنگام علائم و عوارض فلج مغزی را می‌توان برای بهینه‌سازی کیفیت زندگی کودک به حداقل رساند.

فلج مغزی خفیف چیست؟ علائم و درمان بیماری
فلج مغزی خفیف چیست؟ علائم و درمان بیماری

فلج مغزی خفیف به اختلالات حرکتی ناشی از آسیب خفیف به مغز در حال رشد اشاره دارد. ازآنجایی‌که آسیب آنقدر شدید نیست، اختلالات حرکتی ممکن است در سال‌های اولیه کودکی ناشناخته بمانند. بااین‌حال، با رشد کودکان مبتلا به فلج مغزی خفیف، اختلالات حرکتی ممکن است آشکارتر شوند. خوشبختانه هیچ وقت برای بهبودی دیر نیست.

طول عمر کودکان فلج مغزی
طول عمر کودکان فلج مغزی

طول عمر کودکان فلج مغزی به عوامل متعددی بستگی دارد با این حال با مراقبت‌ و درمان‌های مناسب بسیاری از کودکان مبتلا به فلج مغزی می‌توانند زندگی طولانی و پرباری داشته باشند.پس برای آشنایی بیشتر با این موضوع با ما همراه باشید.

علائم فلج مغزی در نوزادان چیست؟
علائم فلج مغزی در نوزادان چیست؟

علائم فلج مغزی در نوزادان بر هماهنگی و توانایی آنها برای حرکت مستقل تأثیر می‌گذارد و همیشه بلافاصله قابل تشخیص نیست. این امر به‌ویژه زمانی صادق است که علائم فلج مغزی خفیف باشند.

مشکلات یکپارچگی حسی در کودکان بیش‌فعال
مشکلات یکپارچگی حسی در کودکان بیش‌فعال

اختلال پردازش حسی (SPD) کودکان بیش فعال درصورت درک بیش‌ازحد حواس مختلف ازجمله لامسه یا شنوایی ایجاد شده که منجر به دشوار شدن عملکرد برای بیمار، احساس اضطراب یا حتی وحشت می‌شود.

مشکلات تحصیلی کودکان بیش‌فعال و نکاتی برای موفقیت آنها
مشکلات تحصیلی کودکان بیش‌فعال و نکاتی برای موفقیت آنها

کودکان مبتلا به بیش‌فعالی بیشتر درمعرض خطر مشکلاتی هستند که بر عملکرد آن‌ها در تحصیل و مدرسه تأثیر منفی می‌گذارند.آنها در ریاضی و مهارت خواندن توانایی کمتری دارند و اختلال می تواند بر میانگین نمرات دانش‌آموزان تأثیر بگذارد.

کنترل و درمان پرخاشگری در کودکان بیش‌فعال
کنترل و درمان پرخاشگری در کودکان بیش‌فعال

رفتارهای پرخاشگرانه در کودکان بیش‌فعال مکرر و شدید هستند. درک و مدیریت این خشم و پرخاشگری کلید کمک به کودکان مبتلا به بیش‌فعالی است. ترکیبی از دارودرمانی، رفتاردرمانی و سایر درمان‌ها به کودکان بیش‌فعال کمک‌ می‌کنند.

با پرحرفی در کودکان بیش فعال چکار کنیم؟
با پرحرفی در کودکان بیش فعال چکار کنیم؟

پر حرفی و صحبت کردن بیش‌ازحد یکی از علائم رایج برای کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه و بیش‌فعالی است که اغلب در مهار و کنترل پاسخ‌های خود مشکل دارند.

ورزش برای کودکان بیش‌فعال - بهترین ورزش ها و تاثیر هر کدام
ورزش برای کودکان بیش‌فعال - بهترین ورزش ها و تاثیر هر کدام

بسیاری از فعالیت‌ها و ورزش‌ها به تخلیه انرژی کودکان بیش‌فعال کمک می‌کنند و باعث بهبود علائم آن‌ها می‌شوند. از بین آنها می توان به شنا، ورزش های رزمی، مدیتیشن، تنیس و .... اشاره کرد. این ورزش ها جنب و جوش زیادی دارند و باعث تحرک مداوم و سوزاندن انرژی کودکان بیش فعال می شوند.

موسیقی‌درمانی کودکان بیش‌فعال و نحوه تمرین در خانه
موسیقی‌درمانی کودکان بیش‌فعال و نحوه تمرین در خانه

موسیقی‌درمانی می‌تواند درمانی بسیار مؤثر برای درمان علائم اصلی بیش‌فعالی و سایر اختلالاتی مانند اضطراب و مشکلات خواب باشد که اغلب با هم اتفاق میفتند. موسیقی‌درمانی از ریتم و موسیقی برای بهبود مهارت‌های اجتماعی، تنظیم احساسات و اختلالات اجرایی استفاده می‌کند و اغلب در ترکیب با سایر درمان‌ها مانند دارودرمانی یا رفتاردرمانی استفاده می‌شود.

نظرات

فیلدهای ضروری با علامت

×