بازی‌های مخصوص کودکان مبتلا به اوتیسم

بازی‌های مخصوص کودکان مبتلا به اوتیسم

مدت مطالعه: دقیقه
نویسنده: تیم محتوا
انتشار : ۱۶ دی ۱۴۰۲

اختلال اوتیسم باعث می‌شود روش بازی کردن کودکان مبتلا به اوتیسم با سایر کودکان فرق داشته باشد. در این راستا استفاده از بازی‌های مخصوص کودکان مبتلا به اوتیسم، علاوه بر سرگرم کردن آن‌ها‌ به بهبود یادگیری نیز کمک می‌کند.

کودکان مبتلا به اوتیسم به‌خاطر تفاوت‌هایی که دارند، به‌شکلی کاملاً متفاوت نسبت به کودکان دیگر بازی می‌کنند. به‌علاوه علائم اوتیسم موجب ایجاد اختلال در یادگیری این کودکان می‌شوند. بنابراین استفاده از بازی برای آموزش مهارت‌ها و توانایی‌های ضروری از اهمیت زیادی برخوردار است. در این مطلب به بررسی بازی‌های مخصوص کودکان مبتلا به اوتیسم می‌پردازیم.

کودکان در حالت طبیعی در مراحل رشد خود، 6 مهارت اصلی بازی را می‌آموزند. اما کودکان مبتلا به اوتیسم ممکن است برای یادگیری این مهارت‌ها به کمک نیاز داشته باشند.
مهارت‌هایی که برای رشد کلی کودک مهم هستند شامل توانایی کاوش در محیط، تقلید رفتارهای دیگران، به اشتراک گذاشتن چیزها، رعایت نوبت، توجه به تفکر و احساس دیگران، برقراری ارتباط و ... می‌باشند.
در ادامه به بررسی مهارت‌های اصلی و راهکارهای رشد هر کدام از آن‌ها می‌پردازیم:

 

مطالعه بیشتر: نحوه رفتار و مراقبت با کودکان اتیسم

 

بازی‌های مخصوص کودکان مبتلا به اوتیسم

 

بازی‌ اکتشافی

بازی اکتشافی زمانی است که کودک به‌جای بازی با اشیاء و اسباب‌بازی‌ها، به کشف و بررسی آن‌ها می‌پردازد. به‌عنوان مثال، کودک با لمس اسباب‌بازی‌ها، مزه کردن لگوها یا نگاه کردن به دست‌ و پای عروسک‌ها به شناخت آن‌ها می‌پردازد. این نوع بازی باعث می‌شود کودک با بررسی اشکال، رنگ‌ها، اندازه‌ها و بافت‌های مختلف با دنیای اطراف خود بهتر آشنا شود.
برای کمک به کودک خود، می‌توانید او را تشویق کنید اشیاء اطراف را بررسی کند. مثلاً در حمام می‌توانید کودک را تشویق کنید آب بپاشد، صابون را بین انگشتانش بمالد،‌ به کف صابون دست بزند و غیره.

بازی‌ علت و معلولی

بازی علت و معلولی زمانی است که کودکان با اسباب‌بازی‌هایی بازی می‌کنند که برای رسیدن به نتیجه نیاز به عملی خاص دارند. به‌عنوان مثال، فشار دادن یک دکمه باعث می‌شود موسیقی پخش شود.
این نوع بازی به کودکان می‌آموزد اعمال آن‌ها تأثیراتی دارند. همچنین به آن‌ها احساس کنترل داشتن بر روی بازی را می‌دهد و باعث می‌شود کودک قادر به تقلید از اعمال شما باشد.
برای کمک به کودک مبتلا به اوتیسم می‌توانید به‌نوبت یک دکمه را فشار دهید و نتیجه را به او نشان دهید. سپس اجازه بدهید کودک آن را فشار دهد.

 

بازی با اسباب‌بازی

این بازی زمانی است که کودک با اسباب‌بازی‌ها به‌گونه‌ای که طراحی شده‌اند، بازی می‌کند. به‌عنوان مثال، هل دادن ماشین اسباب‌بازی، صحبت کردن با تلفن اسباب‌بازی یا پرتاب توپ.
بسته به اینکه کودک شما چه اسباب‌بازی‌هایی را دوست دارد، بازی با اسباب‌بازی می‌تواند به او کمک کند تا مهارت‌های تفکر، حل مسئله و خلاقیت خود را توسعه دهد. اگر با کودک بازی کنید، رفتارهای شما را کپی کرده، به‌نوبت بازی می‌کند و اسبا‌ب‌بازی‌های خود را در طول بازی به شما می‌دهد.
اگر کودک مبتلا به اوتیسم نحوه بازی کردن با اسباب‌بازی خود را نمی‌داند از روش‌های زیر استفاده کنید:
جلوی فرزندتان بنشینید تا بتواند به شما نگاه کرده، با شما ارتباط برقرار کند و ببیند چه کاری انجام می‌دهید. سپس خودتان با اسباب‌بازی،‌ بازی کنید تا نحوه استفاده از آن را یاد بگیرد.
تعدادی اسباب‌بازی جلوی کودک قرار دهید تا از بین آن‌ها انتخاب کنید.
اجازه دهید فرزندتان بازی را رهبری کند. به‌عنوان مثال، اگر کودک شما در حال چرخاندن چرخ ماشین است، می‌توانید شما نیز همان کار را انجام بدهید. سپس ماشین را به‌درستی در دست بگیرید و روی زمین حرکت بدهید.
اگر فرزندتان از شما تقلید نمی‌کند، او را به بازی تشویق کنید. مثلاً بگویید: «حالا تو باید رانندگی کنی» و دست او را بگیرید و روی ماشین بگذارید، سپس ماشین را روی زمین حرکت دهید.
به فرزند خود پاداش دهید. از تمجید و بازخورد مثبت استفاده کنید.
به کودک خود فیلم‌های کوتاهی از بازی با اسباب‌بازی‌ها نشان دهید. این کار باعث می‌شود کودک یاد بگیرید هر اسباب‌بازی به چه شکل عمل می‌کند.

 

بازی ساختن

بازی ساختن زمانی است که کودکان چیزهایی می‌سازند. این بازی شامل انجام فعالیت‌هایی برای رسیدن به هدف یا محصولی خاص است. به‌عنوان مثال، تکمیل یک پازل، ساختن یک برج از بلوک‌ها، یا کشیدن یک تصویر.
این نوع بازی می‌تواند به رشد مهارت‌های حرکتی، تمرین مهارت‌های تفکر و حل مسئله و خلاقیت کودکان کمک کند.
می‌توانید با یک‌بار ساختن محصول،‌ کودک مبتلا به اوتیسم را تشویق کنید بازی را انجام دهد. مثلاً می‌توانید یک برج با بلوک بسازید تا به فرزندتان نشان دهید چگونه می‌تواند از بلوک‌ها برای ساخت برج استفاده کند. همچنین می‌توانید از تصاویر یا عکس‌هایی استفاده کنید که نحوه ساخت برج را نشان می‌دهند.

 

بازی بدنی

بازی بدنی شامل بازی‌هایی است که یکی از اعضای بدن را درگیر می‌کنند. مثلاً دویدن،‌ دوچرخه‌سواری‌،‌ شنا و ... بازی‌های بدنی هستند.
این نوع بازی به ورزش کل بدن کودک کمک می‌کند و باعث می‌شود فرزند شما مهارت‌های حرکتی درشت را بیاموزد. همچنین می‌تواند فرصتی برای کودک شما باشد تا محیط خود را کشف کند و با افراد دیگر تعامل داشته باشد.

 

بازی وانمودی

این بازی زمانی است که کودکان در حین بازی از تخیلات خود استفاده می‌کنند. نمونه‌هایی از این نوع بازی‌ها عبارت‌اند از تظاهر به غذا دادن به عروسک، لباس پوشیدن مانند یک ابرقهرمان، تظاهر به رانندگی با ماشین، یا قایق‌بازی روی کاناپه.
بازی وانمودی به کودکان کمک می‌کند تا مهارت‌هایی را که برای روابط اجتماعی، زبان و ارتباطات نیاز دارند، توسعه دهند. این‌ مهارت‌ها شامل درک فکر و احساس دیگران هستند.

 

موسیقی

موسیقی برای بسیاری از کودکان آرامش‌بخش است. آن‌ها دوست دارند صداهایی را که سازهای مختلف تولید می‌کنند کشف کنند. بنابراین می‌توانید از سازهای مختلف برای آموزش کودک استفاده کنید. همچنین به‌جای استفاده از ساز می‌توانید از کاسه پلاستیکی به‌عنوان طبل استفاده کنید. توجه داشته باشید سر و صدای زیاد باعث تحریک کودکان مبتلا به اوتیسم می‌شود. بنابراین سعی کنید از تولید صدای زیاد بپرهیزید.

 

آب‌‌بازی

بازی با آب یکی از بازی‌های حسی است که باعث آرامش‌ کودک می‌شود. اگر فرزند شما از خیس شدن ناراحت نمی‌شود، استخری کوچک تهیه کنید و او را همراه با اسباب‌بازی‌های مختلف داخل آب قرار دهید. همچنین می‌توانید از سینک یا وان حمام هم استفاده کنید.

 

بازی با غذا

معرفی غذاهای متفاوت با بافت‌های مختلف برای سیستم حسی بسیار مهم است. کودک در حین بازی با غذا می‌تواند از حس چشایی، لامسه،‌ بویایی و بینایی خود استفاده کند و تجربه حسی جالبی داشته باشد. این بازی نه‌تنها باعث آشنایی با غذاهای مختلف می‌شود، بلکه فرایندی لذت‌بخش برای کودک است و علاقه او را نسبت به غذاهای جدید افزایش می‌دهد.

 

نقش‌آفرینی

بازی‌های نقش‌آفرینی مانند خاله‌بازی تأثیر بسیار زیادی بر روحیه کودک می‌گذارند. این بازی‌ها به کودکان کمک می‌کنند احساسات خود را بروز دهند و مهارت‌های ارتباطی را بیاموزند. خاله‌بازی تمرین مهارت‌های اجتماعی در محیطی امن برای کودکان مبتلا به اوتیسم است. همچنین می‌توانید نقش شغل‌های مختلف مانند آتش‌نشان را به کودک بدهید و از او بخواهید با کمک شلنگ آب به خاموش کردن آتش بپردازد. هدف از این نوع بازی فعال کردن خلاقیت و تخیل کودک است.

 

بازی با کارت

بازی‌های کارتی در یادگیری و تمرین مهارت‌های اجتماعی، استراتژی و حل مسئله به کودکان مبتلا به اوتیسم کمک می‌کنند. در طول این بازی‌ها کودک باید با توجه، تمرکز و رعایت قوانین،‌ بازی را پیش ببرد. بنابراین بازی با کارت در محیطی جذاب و سرگرم‌کننده به آموزش مهارت‌های مختلف می‌پردازد. به‌علاوه انجام این بازی با دوستان و اعضای خانواده باعث می‌شود کودک روش برقراری ارتباط با دیگران را بیاموزد.

 

یادگیری در طول بازی با کودکان مبتلا به اوتیسم

ازآنجایی‌که کودکان از بازی کردن لذت می‌برند،‌ آموزش در طول بازی بهترین روش برای بهبود مهارت‌ها و توانایی‌های آن‌ها است. در ادامه به ذکر نکاتی می‌پردازیم که به شما و فرزندتان کمک می‌کنند بیشترین بهره را از بازی ببرید:

  • کودک را تشویق کنید در محیط‌های مختلف بازی کند. به‌عنوان مثال، اگر کودک شما دوست دارد در خانه با لگو بازی کند، او را تشویق کنید تا در خانه دوستش نیز همین بازی را انجام دهد. به فرزند خود اجازه دهید تا در مکان‌های مختلف و با افراد مختلف بازی کرده و از مهارت‌های خود استفاده کند.
  • در طول روز مراقب کودک خود بوده و به دنبال زمان‌هایی باشید که کودک شما به یک فعالیت، هر چقدر هم که به نظر شما عادی به نظر برسد، علاقه نشان می‌دهد. این زمان بهترین فرصت برای آموزش و یادگیری است.
  • از بازی برای کمک به رشد مهارت‌های روزمره کودک خود استفاده کنید. به‌عنوان مثال، عوض کردن لباس عروسک می‌تواند به کودک کمک کند تا لباس‌های خودش را نیز بتواند عوض کند.
  • در طول بازی از فرزندتان پیروی کنید. به‌جای اینکه سعی کنید کودک را هدایت کنید، به بازی او بپیوندید و مراقب نشانه‌هایی باشید که نشان می‌دهند فرزندتان خسته شده یا علاقه خود به بازی کردن را از دست داده است.
  • به نقاط قوت فرزندتان توجه کنید. به‌عنوان مثال، اگر فرزند شما یادگیرنده دیداری است، می‌توانید مراحل مختلف یک بازی یا فعالیت را با استفاده از تصاویر به او آموزش بدهید.

 حتما بخوانید: اختلال یادگیری در کودکان اتیسم

 

بازی درمانی برای کودکان اوتیسم

اختلال اوتیسم تأثیر قابل‌توجهی بر یادگیری کودک می‌گذارد. همچنین باعث می‌شود روش بازی کردن کودکان مبتلا به اوتیسم با سایر کودکان فرق داشته باشد. در این راستا استفاده از بازی‌های مخصوص کودکان مبتلا به اوتیسم، علاوه بر سرگرم کردن آن‌ها‌ به بهبود یادگیری نیز کمک می‌کند. یکی از خدمات گروه توانبخشی راه کمال برگزاری جلسات بازی‌درمانی برای کودکان مبتلا به اوتیسم است. کارشناسان و متخصصان این مرکز با کمک بازی‌های مختلف به آموزش مهارت‌ها و توانایی‌های اساسی به کودکان می‌پردازند. بازی‌های پیشنهادی باعث بهبود توانایی کودکان در برقراری ارتباط،‌ رشد مهارت‌های اجتماعی و ایجاد هماهنگی حرکتی می‌شوند. بنابراین اگر کودک شما مبتلا به اوتیسم است و می‌خواهید ازطریق بازی، آموزش‌های لازم را به او ارائه کنید، با ما تماس بگیرید و از خدمات کادر درمانی ما بهره‌مند شوید.

 

منابع

raisingchildren.net.au

thegeniusofplay.org

 

مطالب مشابه

رابطه بین اختلال بیش‌فعالی (ADHD) و اختلالات یادگیری
رابطه بین اختلال بیش‌فعالی (ADHD) و اختلالات یادگیری

اختلال بیش‌فعالی نوعی اختلال یادگیری نیست اما می‌تواند مشکلاتی در یادگیری ایجاد کند. همچنین احتمال بروز بیش‌فعالی همراه با اختلالات یادگیری وجود دارد. در این مطلب به رابطه بین این دو اختلال میپردازیم.

علت تاخیر در راه رفتن کودکان - 14 دلیل شایع
علت تاخیر در راه رفتن کودکان - 14 دلیل شایع

در برخی موارد تأخیر در راه رفتن کودکان علت جدی ندارد و خود به خود برطرف می‌شود. اما در بسیاری از موارد بیماری‌های مختلف موجب این تأخیر می‌شوند. در این مطلب به بررسی بیماری‌هایی که موجب تأخیر در راه رفتن کودکان می‌شوند، می‌پردازیم.

کاردرمانی دست کودکان - تقویت دست کودکان با کاردرمانی
کاردرمانی دست کودکان - تقویت دست کودکان با کاردرمانی

کاردرمانی دست بازتوانی دست‌ها، مچ دست و اندام فوقانی را پس از آسیب یا به‌دلیل بیماری‌ای مزمن را انجام می‌دهد. گروه توانبخشی راه کمال با کمک کادر فنی و مجرب خود به تشکیل جلسات کاردرمانی دست کودکان می‌پردازد.

گفتاردرمانی اتیسم - تکنیک‌های درمانی و تمرین در منزل
گفتاردرمانی اتیسم - تکنیک‌های درمانی و تمرین در منزل

گفتاردرمانی در اتیسم، بسته به فردی که تحت درمان قرار می‌گیرد، اشکال مختلفی دارد. گفتاردرمانگران به کودکان مبتلا به اتیسم کمک می‌کنند دایره لغات خود را گسترش دهند و مهارت‌های کلامی را بهبود بخشند.

فلج مغزی در نوزادان نارس
فلج مغزی در نوزادان نارس

نوزادان نارس با مغزهای رشدنکرده به دنیا می‌آیند و این مسئله آن‌ها را در برابر آسیب‌هایی که می‌توانند باعث فلج مغزی شوند آسیب‌پذیرتر می‌کند. با مداخله زود هنگام علائم و عوارض فلج مغزی را می‌توان برای بهینه‌سازی کیفیت زندگی کودک به حداقل رساند.

فلج مغزی خفیف چیست؟ علائم و درمان بیماری
فلج مغزی خفیف چیست؟ علائم و درمان بیماری

فلج مغزی خفیف به اختلالات حرکتی ناشی از آسیب خفیف به مغز در حال رشد اشاره دارد. ازآنجایی‌که آسیب آنقدر شدید نیست، اختلالات حرکتی ممکن است در سال‌های اولیه کودکی ناشناخته بمانند. بااین‌حال، با رشد کودکان مبتلا به فلج مغزی خفیف، اختلالات حرکتی ممکن است آشکارتر شوند. خوشبختانه هیچ وقت برای بهبودی دیر نیست.

طول عمر کودکان فلج مغزی
طول عمر کودکان فلج مغزی

طول عمر کودکان فلج مغزی به عوامل متعددی بستگی دارد با این حال با مراقبت‌ و درمان‌های مناسب بسیاری از کودکان مبتلا به فلج مغزی می‌توانند زندگی طولانی و پرباری داشته باشند.پس برای آشنایی بیشتر با این موضوع با ما همراه باشید.

علائم فلج مغزی در نوزادان چیست؟
علائم فلج مغزی در نوزادان چیست؟

علائم فلج مغزی در نوزادان بر هماهنگی و توانایی آنها برای حرکت مستقل تأثیر می‌گذارد و همیشه بلافاصله قابل تشخیص نیست. این امر به‌ویژه زمانی صادق است که علائم فلج مغزی خفیف باشند.

مشکلات یکپارچگی حسی در کودکان بیش‌فعال
مشکلات یکپارچگی حسی در کودکان بیش‌فعال

اختلال پردازش حسی (SPD) کودکان بیش فعال درصورت درک بیش‌ازحد حواس مختلف ازجمله لامسه یا شنوایی ایجاد شده که منجر به دشوار شدن عملکرد برای بیمار، احساس اضطراب یا حتی وحشت می‌شود.

مشکلات تحصیلی کودکان بیش‌فعال و نکاتی برای موفقیت آنها
مشکلات تحصیلی کودکان بیش‌فعال و نکاتی برای موفقیت آنها

کودکان مبتلا به بیش‌فعالی بیشتر درمعرض خطر مشکلاتی هستند که بر عملکرد آن‌ها در تحصیل و مدرسه تأثیر منفی می‌گذارند.آنها در ریاضی و مهارت خواندن توانایی کمتری دارند و اختلال می تواند بر میانگین نمرات دانش‌آموزان تأثیر بگذارد.

کنترل و درمان پرخاشگری در کودکان بیش‌فعال
کنترل و درمان پرخاشگری در کودکان بیش‌فعال

رفتارهای پرخاشگرانه در کودکان بیش‌فعال مکرر و شدید هستند. درک و مدیریت این خشم و پرخاشگری کلید کمک به کودکان مبتلا به بیش‌فعالی است. ترکیبی از دارودرمانی، رفتاردرمانی و سایر درمان‌ها به کودکان بیش‌فعال کمک‌ می‌کنند.

با پرحرفی در کودکان بیش فعال چکار کنیم؟
با پرحرفی در کودکان بیش فعال چکار کنیم؟

پر حرفی و صحبت کردن بیش‌ازحد یکی از علائم رایج برای کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه و بیش‌فعالی است که اغلب در مهار و کنترل پاسخ‌های خود مشکل دارند.

ورزش برای کودکان بیش‌فعال - بهترین ورزش ها و تاثیر هر کدام
ورزش برای کودکان بیش‌فعال - بهترین ورزش ها و تاثیر هر کدام

بسیاری از فعالیت‌ها و ورزش‌ها به تخلیه انرژی کودکان بیش‌فعال کمک می‌کنند و باعث بهبود علائم آن‌ها می‌شوند. از بین آنها می توان به شنا، ورزش های رزمی، مدیتیشن، تنیس و .... اشاره کرد. این ورزش ها جنب و جوش زیادی دارند و باعث تحرک مداوم و سوزاندن انرژی کودکان بیش فعال می شوند.

موسیقی‌درمانی کودکان بیش‌فعال و نحوه تمرین در خانه
موسیقی‌درمانی کودکان بیش‌فعال و نحوه تمرین در خانه

موسیقی‌درمانی می‌تواند درمانی بسیار مؤثر برای درمان علائم اصلی بیش‌فعالی و سایر اختلالاتی مانند اضطراب و مشکلات خواب باشد که اغلب با هم اتفاق میفتند. موسیقی‌درمانی از ریتم و موسیقی برای بهبود مهارت‌های اجتماعی، تنظیم احساسات و اختلالات اجرایی استفاده می‌کند و اغلب در ترکیب با سایر درمان‌ها مانند دارودرمانی یا رفتاردرمانی استفاده می‌شود.

نظرات

فیلدهای ضروری با علامت

×